Blauw New Media
---
Regionale televisie goed bekeken
Rotterdam , 28 oktober 2008
Regionale televisie is populair in ons land: ruim acht op de tien
Nederlanders (85 procent) kijkt ernaar. Slechts één op de tien
tv-bezitters kijkt nooit naar de regionale zenders. Men ziet op dit
kanaal het liefst actuele berichtgeving: het nieuws en het weer zijn
de populairste programmas, gevolgd door documentaires.
Ouderen kijken liever naar regionale televisie dan jongeren (31
procent van de 50-plussers tegenover 9 procent van de jongeren). Ook
kijken mannen iets vaker dan vrouwen (29 versus 22 procent).
Liever geen dialect op landelijke televisie
Regionaal dialect op de nationale televisie is voor veel mensen nog
een brug te ver: bijna de helft van de tv-bezitters zit hier niet op
te wachten. Drie op de tien mensen zou graag meer regionaal
georiënteerde programmas op de landelijke kanalen zien, maar dit mag
niet ten koste gaan van andere zenders.
Regionale verschillen
Per regio blijken de televisievoorkeuren nogal te verschillen. Zo zou
37 procent van de inwoners van Drenthe juist wél graag meer dialect
horen op de landelijke televisie. Zuid-Hollanders en Flevolanders
denken hier met 3 en 5 procent heel anders over.
In het noorden kijkt men het meest naar de regionale zenders: 38
procent van de Groningers en 37 procent van de Friezen kijkt vaak. In
Utrecht daarentegen ligt dit percentage slechts op 15.
Inwoners van Gelderland zijn het meest tevreden met hun regionale
zender: 25 procent vindt de kwaliteit beter dan die van de landelijke
televisie, tegenover 15 procent gemiddeld in Nederland. Brabanders
vinden de kwaliteit juist vaker slecht dan de gemiddelde Nederlander
(19 vs. 9 procent).
Zeeuwen letten minder op de centen dan wordt gezegd: 35 procent weet
niet goed wat ze maandelijks kwijt zijn aan het televisieabonnement,
tegenover 8 procent gemiddeld in Nederland. Voor 37 procent van de
Limburgers is het zeer onduidelijk waarvoor er wordt betaald,
gemiddeld in Nederland is dit onduidelijk voor een kwart van de
mensen.
Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van KPN Digitenne onder duizend
Nederlandse televisiebezitters van 18 jaar en ouder. Het onderzoek is
uitgevoerd door Blauw Research.
Over Digitenne van KPN
Digitenne van KPN heeft inmiddels 700.000 klanten. Voor 7,50 per maand
ontvangen zij 23 televisiezenders en 19 radiozenders in digitale
beeld- en geluidskwaliteit, inclusief regionale zenders. Digitenne
werkt via de ether. Een antenne plukt tv-signalen uit de lucht en
stuurt deze via een digitale ontvanger naar de tv.