Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Eerste Europese film over de kredietcrisis nog voor het eind van dit jaar gereed.

Terwijl in Hollywood de filmplannen over de kredietcrisis nog in scenariofase verkeren en uitbreng pas in 2010 verwacht wordt, loopt Europa ruim voorop als eind november van dit jaar de speelfilm "De Bankroet Jazz" van productiemaatschappij Roxy Movies zal verschijnen.

"De Bankroet Jazz" is een verfilming van een scenario van Paul van Ostaijen. Deze Vlaamse dichter staat bekend als een van de meest vernieuwende dichters van het Nederlands taalgebied, als vooraanstaand kunstkenner, als een kampioen van de Vlaamse beweging, maar nog niet als de Nostradamus van de Lage Landen.

Toch is daar als je op de profetische waarde van zijn filmscenario "De Bankroet Jazz" afgaat veel voor te zeggen. In het dadaïstische filmscript werkt Van Ostaijen op financieel gebied met een aantal elementen die vooruitlopen op gebeurtenissen die nog in een ver verschiet liggen. Zo besluiten de ministers van financiën van de gezamenlijke Europese landen de financiële problemen op te lossen met een niet-gelimiteerde uitgifte van "Schatkistbonnen" die de Europese burgers in staat stelt om collectief te gaan rentenieren. Profetisch mag zeker ook het uiteindelijke uitroepen van een Verenigd Europa door de gezamenlijke overheden genoemd worden, terwijl een scene uit de Bankroet Jazz waarin Charlie Chaplin als volksleider met een wereldbol speelt, vijftien jaar later ook daadwerkelijk door Chaplin zal worden opgenomen in zijn satire op Adolf Hitler "The Great Dictator".

Het scenario van Paul van Ostaijen (1919-1921 Antwerpen, Berlijn) staat bol van de hilarische vondsten, slogans en spotternijen die de brave burger (een tijdloos begrip) belachelijk maken. "Iedere burger rentenier" luidt een slogan... Welke aandeelhouder, welke spaarder, welke brave burger droomt daar niet van? Maar dan blijkt alles bedrog te zijn. En ook daar had Van Ostaijen in zijn filmscript een fijne oplossing voor. Breit Wouter Bos een trui om de aandeelhouders deze de winter door te helpen, Van Ostaijen laat Charlie Chaplin met de laatste bolknak van het westelijk halfrond de fik steken in de berg waardeloze staatsbankpapieren. Waarop hij een kinderkoor de nieuwe Europese nationaalhymne laat zingen: "Ich bin pleite, du bist pleite, er ist pleite, wir sind pleite...". Inderdaad een hartverwarmende film.

Het filmscenario is onder regie van Leo van Maaren en met muziek van Wouter van Bemmel uitgewerkt tot een collagefilm met beelden uit het archief van het Filmmuseum, waarbij zowel auditieve als visuele foundfootage het filmscript tot leven brengen.

"De Bankroet Jazz" verschijnt begin 2009 in een speciale boek/dvd-uitgave met daarin niet alleen de film, maar tevens het originele handschrift van Paul van Ostaijen.

Eind november verschijnt echter reeds een speciale KredietCrisis DVD te bestellen via de website van A King for Europe - www.akfe.nl

Contact: Roxy Movies 00-31-(0)20-6684855.

---- --
RECENSIES "DE BANKROET JAZZ"

"REINSTE GEGENWART"

"Obwohl das Drehbuch zu "Der Pleitejazz" aus dem Berlin der 20er-Jahre stammt, war der Film des holländischen Regisseurs Leo van Maaren reinste Gegenwart. Van Maarens Film basiert auf einem Dada-Filmszenario des flämischen Dichters Paul van Ostaijens, in dem er "Ich bin pleite" durch sämtliche handelnde Personen konjugiert und unter anderem feststellt: "Jazz ohne Musik: ein bedenklicher Zustand." Eine wunderbar erfrischende Kinostunde mit Livemusik im großen Saal des Babylon am Rosa-Luxemburg-Platz. Im Anschluss an den Film zelebrierte Stephan-Max Wirth ein Tanz, Film und Jazzprojekt auf der Grundlage von Paul von Ostaijens "Pleitejazz". Ein originelles Sujet, virtuoser, aus der Improvisation entwickelter Ausdruckstanz und kraftvoller moderner Jazz gingen hier eine Symbiose ein. Ein Verdienst des JazzFestes Berlin, Paul van Ostaijens Dada-Jazz wieder entdeckt zu haben." Highlights vom Jazzfest Berlin


---

"...EIN FILM WIE ES WOHL NOCH KEINEN GAB."

"Als einen Geniestreich muB man die Anbindung von Filmen an das Programm bezeichnen. Ein Höhepunkt war "Der Pleitejazz", ein Film, wie es wohl noch keinen gab. Da hatte der jung verstorbene, der Dada-Bewegung nahestehende flämische Dichter Paul van Ostaijens in den zwanziger Jahren das Drehbuch zu einem Stummfilm mit textlichen Jazzbezügen geschrieben, das erst jetzt verfilmt worden ist eine aufwendige Liebesarbeit, da die detaillierten Anweisungen alle mit Szenen der Zeit umgesetzt und mit einem Sound· track unüberbietbar puzzeliger Skurrilität unterlegt worden. War man erst einmal darauf angcsetzt, die Sache auf unsere Zeit zu beziehen, gab es kein Halten mehr. Politiker·Posen, Staatsverschuldung, Volkstäuschung, pathetische Kunstüberhöhung, selbstvergessene Vergnügungssucht, sogar Boykott französischer Weine in den englischsprachigen Ländern - schlieBlich schien alles eine Zustandsbeschreibung der Gegenwart zu sein. Krämpfe und Tränenbäche waren die Folge dieser abenteuerlichen Komik."

ULRICH OLSHAUSEN
"GEHÖRT IN JEDES BESSERE PROGRAMMKINO!"

"...und schliesslich waren da gleich am Beginn zwei hinreißende Aneignungen eines uralten Film-Scripts: "Der Pleite-Jazz", nach dem Entwurf des flämischen Dada-Anhängers Paul van Ostaijen, zum einen realisiert vom Ensemble des Saxophonisten Stephan-Max Wirth (der zuletzt auch die herrlichen "Meistersinger" an der Ostberliner Volksbühne instrumentierte!) und unterstützt von Mitgliedern aus Mario Schröders Kieler Ballett, und zum anderen inszeniert als herrlich freche Doku-Fiction von Leo van Maaren - in "Der Pleite-Jazz" muss Charlie Chaplin gesamteuropäischer Finanz- und also-Pleite-Minister werden, und wird darum auch prompt aufgehängt vom neuen-alten Präkariat; Auferstehung inbegriffen. Außerdem wird Berlins "Goldelse", die Siegessäule auf der Strasse des 17. Juni, umgerubelt zum "Denkmal des unbekannten Jazz-Tänzers" - wie überhaupt das Jazz-Fieber der 20er hier überall ausbricht, auch nachträglich auf Kriegsschauplätzen. Und er siegt: "Jazz versöhnt die Völker!" Hurra. So ulkig war Jazz-Geschichte noch nie, dieser "Pleite-Jazz" gehört in jedes bessere Programmkino!"

Deutschlandfunk - Kultur heute

---

"HET MEEST VERVREEMDENDE FILMSCRIPT UIT DE GESCHIEDENIS VAN DE NEDERLANDSE CINEMA"

Paul van Ostaijen De Vlaamse dichter Paul van Ostaijen (1896-1928) schreef het dadaïstische filmscenario De jazz van het bankroet in 1920, in Berlijn, naar de legende wil in een huis dat ook werd gefrequenteerd door de latere nazi-leider en toenmalige cokedealer Hermann Göring, wiens waren hij gretig zou hebben geconsumeerd. Van Ostaijen zat financieel en moreel aan de grond, verbannen uit het Vlaamse vaderland (waar hem een veroordeling boven het hoofd hing vanwege zijn vermeende collaboratie met de Duitse bezetter tijdens de Eerste Wereldoorlog) en had de ondergang van de Spartakus-opstand van Rosa Luxemburg en Karl Liebknecht, een jaar eerder in Berlijn, met lede ogen aangezien. De jazz van het bankroet was het resultaat van die bedrukte periode: een nihilistisch Utopia van een geslaagde opstand van dadaïsten, waarin de wereld zich van Berlijn, Parijs tot Antwerpen bekeert tot de jazz en het geld wordt afgeschaft ten faveure van 'schatkistbonnen', waarmee iedereen voor korte tijd miljonair wordt, totdat een finaal collectief bankroet volgt en het ware dada-paradijs kan aanvangen. Met De jazz van het bankroet schreef Van Ostaijen het meest vervreemdende filmscript uit de geschiedenis van de Nederlandse cinema. Alleen al daarom is de verfilming van Van Maaren en Herrebout een project dat niet genoeg kan worden geprezen.

René Zwaap / De Groene Amsterdammer

---- --