Gemeente Zwolle

Gemeente Zwolle presenteert mobiliteitsvisie 'Slimmer schakelen tussen auto, fiets en OV'

Datum uitgave persbericht: 10/29/2008

Ook Zwolle kan te maken krijgen met de verkeersinfarcten zoals die zich in de Randstad voordoen. Om dit te voorkomen wil de gemeente Zwolle verstokte automobilisten verleiden een slimme keuze te maken uit vervoersmiddelen. En dat is maar één uit het pakket maatregelen in de Mobiliteitsvisie van het college. Ook wil de gemeente meer rekening houden met fietsers en voetgangers bij het aanleggen van de stad. Verder moet het gebruik van OV met 5 procent kunnen groeien.

Alle trends wijzen erop dat het autobezit en -gebruik de komende tien jaar gaan toenemen met bijna 30 procent. Files, luchtverontreiniging en geluidshinder nemen dan toe. Ook in Zwolle, het scharnierpunt tussen Noord-Nederland en de Randstad. In de Mobiliteitsvisie legt het college van B&W toe hoe ze dat probleem willen aanpakken. Het college kiest voor een gevarieerde aanpak.

Slimmer kijken naar indeling van de stad

Wie eerst een groot bedrijventerrein aanlegt en dan pas gaat nadenken over de benodigde toegangswegen, zet de wereld op zijn kop. In Ruimtelijke Ordeningsplannen gaat de gemeente toetsen of over de verkeerseffect is nagedacht. Ook zal de rol van bereikbaarheid per fiets en OV nadrukkelijker worden meegenomen.

Bevorderen van slimme keuzes van reizigers

Door samen te werken en afspraken te maken met OV-aanbieders, aanbieders van huurfietsen en deelauto´s, werkgevers en publiekstrekkers als de IJsselhallen wil de gemeente bevorderen dat mensen verleid worden de auto te laten staan en voor een goed alternatief te kiezen. Of voor een combinatie daarvan.

Een volwassen kijk op fietsen

Korteafstandsforensen en scholieren kunnen prima met de fiets. Bijvoorbeeld tussen Kampen en Zwolle. Of tussen Stadshagen en het centrum. Maar dan moeten er wel goede en veilige fietspaden liggen en voldoende stallingruimte aanwezig zijn in de binnenstad en bij het station. Ook moeten mensen die in Zwolle aankomen gemakkelijk een OV-fiets kunnen huren voor het natransport.

OV moet met 5 procent kunnen groeien

Zwolle zal straks nog meer een OV knooppunt worden. Rondom het station en aan de oostkant van de stad loopt het OV-verkeer nogal eens vast. Daarnaast is de grens in zicht van de capaciteit van het station en de tunnel eronder. Met de komst van de Hanzelijn wordt het alleen maar drukker. Er zal dus moeten geïnvesteerd in de doorstroming van OV en de voorzieningen om meer groei mogelijk te maken.

De verbindingen rond de binnenstad opnieuw bezien

De binnenstad is autoluw gemaakt. Dat komt de sfeer en de commercie ten goede. Maar daardoor is het verkeer wel drukker aan de buitenkant. Bewoners en verkeersdeelnemers hebben daar last van. Naast de aanpassingen die al worden gedaan, zoals aan de Ceintuurbaan, is het noodzakelijk de huidige ontsluiting opnieuw te bezien. Vooral ook omdat het gebied rond het station en de emplacementen op de schop gaat.

Samenwerken met rijk, provincie en marktpartijen

Omdat de verantwoordelijkheid voor verschillende vervoersstromen bij verschillende partijen ligt en niet alle wegen van de gemeente Zwolle zijn, is een goede samenwerking essentieel. De partijen moeten samen doelen stellen en beleid maken in een zogeheten koersdocument.

Bron: afdeling Communicatie
Datum van 29-10-2008 tot 28-11-2008