Beantwoording SV 2008, nr. 102 inzake geluidsoverlast spoorlijn Vleuten; als bijlage

Ingezonden persbericht


2008 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
102 vragen door de heer drs. C.J. Verhoef, de heer drs. E. Smid en mevrouw G.A. Oskam (ingekomen 18 september 2008
en antwoorden door het college verzonden op 28 oktober 2008))

Overmatig geluidsoverlast langs spoorlijnen (o.a. ten westen van de Ridderhoflaan voor bewoners aan de Dorpsstraat, Parkweg en Hamlaan)

Inleiding:
Bij de verdubbeling van de spoorlijn tussen Utrecht en Woerden zijn er geluidsberekeningen gemaakt. Op basis hiervan is een plan gemaakt om geluidsschermen te plaatsen.

Nu blijkt dat voor het stuk tussen de Ridderhoflaan en voorbij de Hamtoren er geen schermen komen.

Inmiddels hebben de bewoners aldaar overmatig geluidsoverlast. Mogelijk veroorzaakt door het feit dat aan de zuid zijde er wel schermen zijn geplaatst. Het lijkt dat het geluid nu verder draagt. Zeker in de avonden en de nacht. Ook elders in de gemeente Utrecht speelt dergelijke geluidsbelasting langs spoorlijnen, zoals bijvoorbeeld in Tuindorp en in Zuilen. In feite komt het overal voor waar aan de ene kant van een spoorlijn nieuwbouw plaats vindt.

|Toelichting van het College:                                               |
|Overal waar ProRail het spoor of de spoorbaan wijzigt of uitbreidt, doet   |
|zij onderzoek naar de eventueel veranderde geluidbelasting voor de         |
|omgeving. Gekeken wordt hoe de huidige geluidbelasting is en hoe die zich  |
|in op basis van de nieuwe plannen zal ontwikkelen. Daar de uitkomsten boven|
|de wettelijke norm uitkomen moet ProRail maatregelen treffen. De           |
|maatregelen die ProRail in dit geval heeft gekozen is het aanleggen van    |
|geluidsschermen op delen van het tracé. Daarvoor heeft ProRail vergunningen|
|aangevraagd bij de gemeente Utrecht. De gemeente heeft de aanvraag getoetst|
|aan de Wet geluidhinder en het Besluit Geluidhinder Spoorwegen (BGS).      |
|                                                                           |
|De onderzoeken van ProRail laten zien dat zo ook na de eindsituatie in 2010|
|(als de nieuwe baan volledig op hoogte ligt, alle geplande geluidsschermen |
|zijn geplaatst en en er geen goederentreinen meer op dat spoor rijden)     |
|ProRail aan de wettelijke normen voldoet, ook al is dat 1 á 2 dB(A) meer   |
|dan in de situatie voor de spoorverbreding.                                |
Op grond van de inleiding hebben wij de volgende vragen:
1. Is er bij de berekeningen van de geluidsniveaus bij verdubbeling van het spoor voor het hiervoor genoemde traject rekening gehouden met het feit dat er aan één zijde wel een scherm geplaatst wordt?

Ja, bij de geluidsberekeningen is hiermee rekening gehouden.


2. Kunt u aangeven wat de redenen zijn dat het voor de omwonenden zoveel extra geluidsoverlast oplevert?

De geluidsbelasting voor grofweg de woningen ten westen van de Ridderhoflaan zal in de eindsituatie in 2010 1 á 2 dB(A) hoger zijn dan de geluidsbelasting voor de spoorverbreding. De ingebruikname van de nieuwe sporen op de verhoogde dijk heeft een verandering gegeven in de geluidbeleving. Daarnaast speelt ook de subjectieve beleving een rol.


3. Bent u bereid om metingen te verrichten, waarbij ook rekening gehouden wordt met de windrichting (in het bijzonder zuid-westelijke en zuidenwind)?

Nee, de voorgeschreven systematiek van de geluidwetgeving is dat voorafgaand aan het project de toekomstige situatie door berekeningen in beeld wordt gebracht, en dat op basis daarvan bezien wordt op welke wijze het project ten aanzien van geluid moet worden uitgevoerd. Die uitgangspunten worden vastgelegd en de maatregelen worden uitgevoerd. Deze systematiek is toegepast. Metingen achteraf maken geen deel uit van die systematiek.


4. Is het college bereid bij Prorail aan te dringen op een breder onderzoek dan alleen model berekeningen.

Nee, zie antwoord 3.


5. Is het college bereid een onderzoek te (laten) doen naar de geluidbeleving bij een representatieve dwarsdoorsnede van de bevolking in het betreffende gebied.

Nee, zie antwoord 3.


6. Bent u bereid om alsnog over te gaan tot het (eventueel door Prorail laten) plaatsen van schermen aan de noordzijde om daarmee de bewoners voldoende rust te kunnen bieden?

Nee, het college wil geen aanvullende maatregelen treffen, omdat de verhoging van de geluidsbelasting wettelijk toelaatbaar is.


7. Wil het college bij Prorail aandringen op concrete vermindering van piekgeluidbelasting langs het spoor?

Het maximale geluidniveau tijdens een treinpassage wordt bepaald door de snelheid en het type van de trein. Hiervoor geeft de Wet geluidhinder geen normen. Een groot deel van de piekgeluidbelasting wordt veroorzaakt door het goederenvervoer. De gemeente wil graag dat het goederenvervoer zoals beoogd zo snel mogelijk van de lijn Utrecht-Woerden verdwijnt. In dat kader zou uitvoering van de eerdere toezegging om met ingebruikname van de Betuweroute geen goederenvervoer over de lijn Utrecht - Woerden af te wikkelen een zeer goede zaak zijn. Wij zullen ons hiervoor richten tot de minister van V&W. Onze verwachting is dat met het verdwijnen van dit goederenvervoer een groot deel van de storende "piek" beleving zal zijn verminderd.


8. Kunt u een tijdpad aangeven, waardoor duidelijkheid bij bewoners ontstaat, op welke momenten welke maatregelen worden uitgevoerd en wanneer de geluidsoverlast op welk niveau zit.

Nee, dat kan het college niet. Wij kunnen alleen inzicht bieden in de beoogde geluidsniveaus in de eindsituatie van 2010 onder de voorwaarde dat het goederenvervoer zal zijn verdwenen van de lijn.


9. Hoe gaat u om met die gevallen in de toekomst waar, door een volgens bouwbesluit bij nieuwbouw noodzakelijke geluidsscherm, omwonenden in de 'oudbouw' extra overlast ervaren?

Het college zal ook in de toekomst toezien op de plaatsing van nieuwe wettelijk noodzakelijke geluidsschermen. De plaatsing van nieuwe geluidsschermen langs het spoor zal naar verwachting niet leiden tot een waarneembare verandering van het geluidsniveau aan de andere zijde van het spoor, omdat spoorschermen standaard volledig absorberend worden uitgevoerd of onder een dusdanige hellingshoek worden geplaatst dat dit vergelijkbaar is met een absorberend scherm.


---- --