Ministerie van Buitenlandse Zaken

Beantwoording vragen van het lid De Wit over dienstverlening door diplomatieke vertegenwoordigingen

06-11-2008 | Kamerstuk | Nederlands Ministerie van Buitenlandse Zaken

Graag bied ik u hierbij, mede namens de staatssecretaris van Justitie en de minister voor Wonen, Wijken en Integratie, de antwoorden aan op de schriftelijke vragen gesteld door het lid De Wit over Dienstverlening door diplomatieke vertegenwoordigingen. Deze vragen werden ingezonden op 26 september 2008 met kenmerk 2008Z03261.

De minister van Buitenlandse Zaken,
Drs. M.J.M. Verhagen

Antwoorden van de heer Verhagen, minister van Buitenlandse Zaken, mede namens de staatssecretaris van Justitie en de minister voor Wonen, Wijken en Integratie op vragen van het Kamerlid De Wit (SP) over dienstverlening door diplomatieke vertegenwoordigingen.

Vraag 1
Is het waar dat het sinds april 2008 niet meer mogelijk is om in Pakistan een aanvraag in te dienen voor gezinsvorming / gezinshereniging en dat het niet mogelijk is een taaltoets af te leggen? Zo ja, waarom wordt er geen binnenlands alternatief geboden in het consulaat in Lahore of Karachi? Bent u bereid op korte termijn dit alternatief binnen Pakistan mogelijk te maken?

Antwoord
Ja, ik ben ervan op de hoogte dat een aantal consulaire diensten, zoals het innemen van een mvv-aanvraag voor gezinsvorming/-hereniging of het afnemen van het basisexamen inburgering in het buitenland, vanaf april jl. niet meer kan worden geleverd door de Nederlandse ambassade in Islamabad. De opschorting van deze diensten heeft te maken met een verslechtering van de algemene veiligheidssituatie in Pakistan en een dreiging jegens Nederlandse symbolen. Vanwege deze situatie opereert de ambassade sinds begin april niet meer vanuit de Kanselarij. Bovengenoemde taken vereisen direct contact met derden en in de huidige locatie beschikt de ambassade niet over een beveiligde ruimte waar een dergelijk contact verantwoord kan plaatsvinden.

Begin juli jl. is besloten de personele bezetting van de Nederlandse ambassade in Islamabad terug te brengen tot een kernstaf. Tot deze ingrijpende maatregel is besloten op basis van evaluaties van specifieke dreigingen richting de Nederlandse ambassade. Over het terugbrengen van de bezetting en de gevolgen daarvan voor onder meer de consulaire dienstverlening is de Kamer bij brief van 11 juli 2008 ingelicht.1 Het is niet te verwachten dat deze dreiging op korte termijn significant zal afnemen.

Een binnenlands alternatief kan niet worden geboden. Allereerst kunnen "honoraire" consulaten niet worden ingericht voor het afnemen van het basisexamen en daaraan gekoppeld behandeling van mvv-aanvragen. Afgezien van het kostenaspect beschikken "honoraire" consulaten niet over dezelfde faciliteiten als ambassades, zoals onder meer personeel, beveiligde ruimte en adequate telefoonverbinding. Bovendien is het gezien de aard van de specifieke dreiging jegens Nederlandse symbolen in Pakistan, evenals dit voor Islamabad geldt, niet verantwoord de consulaire dienstverlening aan de consulaten Lahore en Karachi toe te wijzen.

Vraag 2
Deelt u de mening dat het nu geboden alternatief (Bangladesh, India of Verenigde Arabische Emiraten) een ernstig obstakel vormt voor het afleggen van een taaltoets of het doen van een aanvraag voor gezinsvorming / gezinshereniging, en dat dit obstakel voor sommigen onoverkomelijk is? Zo neen, waarop baseert u uw mening? Hoe verhoudt zich dit tot verdragsrechtelijke verplichtingen met betrekking tot het recht op "family life"?

Antwoord
Ik realiseer mij dat het geboden alternatief een extra inspanning vergt voor het afleggen van het basisexamen en het indienen van een mvv-aanvraag voor gezinsvorming/-hereniging, maar het is geen onoverkomelijk obstakel. Inmiddels hebben vreemdelingen van deze mogelijkheid gebruik gemaakt.

Het geboden alternatief gaat overigens verder dan geschetst in de vraag. Betrokkenen kunnen zich voor het basisexamen inburgering en de mvv-aanvraag wenden tot een Nederlandse vertegenwoordiging in de regio. De regio wordt in dit verband ruim genomen en beperkt zich niet slechts tot Bangladesh, India of Verenigde Arabische Emiraten. Bovendien merk ik op dat Nederland niet in alle landen een diplomatieke of consulaire beroepspost heeft. Ingezetenen uit betreffende landen moeten zich voor het afleggen van het basisexamen en het indienen van de mvv-aanvraag eveneens wenden tot een Nederlandse vertegenwoordiging in de regio2. Het recht op family life zoals neergelegd in artikel 8 EVRM, wordt betrokkenen niet ontnomen.

Vraag 3
Is het waar dat de Belgische ambassade te Kinshasa (Democratische Republiek Congo) Nederland vertegenwoordigt voor de visa kort verblijf?

Vraag 4
Klopt het dat de Belgische ambassade geen visa verstrekt voor België indien een aanvrager de laatste 5 jaar niet in het Schengengebied is geweest en dat deze voorwaarde voor aanvragen visa kort verblijf voor Nederland niet mag worden gesteld? Zo ja, betekent dit dat de Belgische ambassade aanvragen visa kort verblijf voor Nederland niet in behandeling neemt en dat aanvragers zijn aangewezen op een buitenlands alternatief zoals Luanda (Angola)?

Antwoord
Per 1 mei 2007 zijn uit efficiencyoverwegingen de visumbevoegdheden van de Nederlandse vertegenwoordiging te Kinshasa ingeperkt. De behandeling van visumaanvragen kort verblijf voor met name familie- en toeristisch bezoek aan Nederland geschiedt door de Belgische ambassade. Ingevolge de Schengenregelgeving behandelt een vertegenwoordiging visumaanvragen volgens de eigen interne werkprocessen en -voor zover van toepassing- volgens de eigen nationale wetgeving, ook als zij visumaanvragen voor een andere Schengenlidstaat behandelt. Deze werkprocessen en nationale wetgeving kunnen afwijken van die op de Nederlandse diplomatieke vertegenwoordigingen. Voorts heeft die buitenlandse vertegenwoordiging geen mogelijkheden om, indien dat wenselijk of noodzakelijk is, nader onderzoek te (laten) doen in Nederland, bijvoorbeeld om documenten die een referent in Nederland heeft overgelegd te laten checken. Ten slotte mag de andere (buitenlandse) vertegenwoordiging wel visa verlenen, maar niet weigeren.

Ingevolge de door België gehanteerde werkprocessen is het gebruikelijk de visumaanvragen van personen, die voor het eerst naar het Schengengebied reizen of gedurende langere tijd daar niet zijn geweest, voor te leggen aan de nationale (Belgische) visumdienst. Wanneer de Belgische ambassade voor Nederland visumaanvragen in behandeling neemt van visumaanvragers met genoemde achtergrond, zouden deze aanvragen (volgens de Belgische werkprocessen) voorgelegd dienen te worden aan de nationale dienst. Zoals hierboven is uitgelegd, is het echter niet mogelijk voor de Belgische ambassade om de Nederlandse nationale dienst te raadplegen.

Nu raadpleging van de Nederlandse nationale dienst voor deze personen door de Belgische ambassade niet mogelijk is, kan zij op basis van haar eigen werkprocessen niet tot visumafgifte overgaan. Overeenkomstig de Schengenregelgeving kan de Belgische ambassade in die gevallen de visumaanvragers slechts doorverwijzen naar een Nederlandse vertegenwoordiging met volledige visumbevoegdheid in de regio.

Vraag 5
Acht u de in de genoemde gevallen geboden diplomatieke dienstverlening afdoende?

Antwoord
De inperking van visumbevoegdheden van een Nederlandse vertegenwoordiging vindt plaats om veiligheidsredenen of wordt in samenhang met het totale consulaire takenpakket bezien. Hierbij zijn efficiency, middelen en menskracht, instroom van visumaanvragen, huisvesting van een ambassade of consulaat-generaal factoren die een rol spelen3. Op dit moment heeft een vijftiental Nederlandse vertegenwoordigingen, waaronder de ambassade te Kinshasa, geen of slechts beperkte visumbevoegdheden.

Vanwege de ontwikkelingen te Pakistan moest de ambassade worden ondergebracht in een andere locatie. Dit bracht met zich mee dat de consulaire dienstverlening niet langer volledig kon worden geboden. Veiligheid van medewerkers en bezoekers staat voorop. De consulaire taken behoren tot het meest kwetsbare deel van het werk van een ambassade of consulaat. Zodra de veiligheid niet meer kan worden gegarandeerd, zullen juist op het dit vlak beperkende maatregelen moeten worden getroffen.

De wijziging van de dienstverlening te Kinshasa houdt verband met het feit dat ondanks de toenemende druk op consulaire werkzaamheden, de inzet van mensen en middelen beperkt blijft. Als gevolg hiervan is het niet mogelijk alle Nederlandse vertegenwoordigingen wereldwijd volledige visumbevoegdheid te verlenen en dient bij de verdeling van werkzaamheden over de vertegenwoordigingen een afweging te worden gemaakt zoals hiervoor aangegeven. Niettemin zal ik nagaan of er mogelijkheden zijn binnen de bestaande kaders en met de huidige beschikbare middelen visumaanvragers te Kinshasa te faciliteren.


1: TK, vergaderjaar 2007-2008, 31 200 V, nr. 145 "Het reduceren van personeel heeft verdere gevolgen voor de dienstverlening van de ambassade in Islamabad. Schengenvisa voor toeristen en familiebezoeken kunnen niet worden afgegeven. Slechts beperkt kunnen visa worden verstrekt in vertegenwoordiging door de Duitse ambassade. Dit geldt voor officiële of handelsbezoeken en noodgevallen. Aanvragen voor machtiging tot voorlopig verblijf (mvv) kunnen niet bij de ambassade worden ingediend. Ook kan het basisexamen inburgering niet op de ambassade worden afgelegd. Consulaire bijstand aan Nederlanders in Pakistan blijft gewaarborgd".

2: Tweede Kamer, vergaderjaar 2006-2007, Aanhangsel van de Handelingen, 1478

3: Tweede Kamer, vergaderjaar 2006-2007, Aanhangsel van de Handelingen, 1478

* Ministerie van Buitenlandse Zaken

* Bezuidenhoutseweg 67

* Postbus 20061

* 2500 EB Den Haag

* Tel.: 070-3 486 486

* Fax: 070-3 484 848

* Internet: www.minbuza.nl