Technische Universiteit Delft
Dieselmotoren
door M&C
Promotie van dhr. G.L.M.A. Rens: "A new technology for the reduction
of particulate matter from diesel engines in ships"
11 november 2008 | 15:00 uur
plaats: Aula TU Delft
De heer Ir. G.L.M.A. van Rens | werktuigkundig ingenieur, Nederland
promotor 1 | Prof.dr. G.J. Witkamp 3mE
promotor 2 | Prof.ir. D. Stapersma 3mE
Een nieuwe technologie voor de reductie van fijn stof van diesel
motoren in schepen
De focus in dit proefschrift ligt op de reductie van fijn stof van
schepen, aangezien schepen een significante bijdrage leveren aan de
fijn stof concentratie in de lucht. Omdat de brandstof die zeeschepen
gebruiken veel as bevat, bevat de geëmitteerde fijn stof ook veel as.
In auto en vrachtwagen toepassingen worden roetfilters schoongemaakt
door het fijn stof te verbranden. De as kan echter niet verbrand
worden en hoopt op in het roetfilter. Bij toepassingen waarbij het
fijn stof veel as bevat, zoals bij zeeschepen, kan een roetfilter niet
toegepast worden omdat de filters niet voldoende gereinigd kan worden.
Het doel van het onderzoek was om een technologie te ontwikkelen die
fijn stof verwijderd ongeacht de kwaliteit van de gebruikte brandstof.
In dit proefschrift wordt zo'n technologie om fijn stof te verwijderen
beschreven, beproefd en gesimuleerd. De gepatenteerde technologie is
gebaseerd op het idee om het fijn stof van een waterlaagje te voorzien
alvorens het fijn stof af te vangen met een elektrostatisch filter
(ESP). In de proefopstelling werd een zogenaamde twee-traps ESP
gebruikt, die een robuuste constructie heeft. Hierdoor wordt het
risico van een contact tussen de elektrodes met verschillende voltages
gereduceerd. De van een waterlaagje voorziene deeltjes stromen van de
collectieplaten af, en maken het mogelijk om de ESP continu te
bedrijven. De waterstroom met fijn stof moet nog wel gereinigd worden,
voordat het water geloosd kan worden. De benodigde techniek is
vergelijkbaar met reinigingstechnieken die nu worden toegepast bij
zeewaterscrubbers. Met de nieuwe technologie is 80% van de hoeveelheid
fijn stof verwijderd, inclusief de fractie fijn stof die een
(mobiliteits-) diameter heeft van minder dan 1 micrometer. De nieuwe
technologie blijkt relatief ongevoelig voor deeltjesgrootte en is dus
zeer geschikt voor de reductie van sub-micron deeltjes.
Meer informatie?
Voor inzage in proefschriften van de promovendi kunt kijken in de TU
Delft Repository op: repository.tudelft.nl. TU Delft Repository is de
digitale vindplaats van openbare publicaties van de TU Delft.
Proefschriften zullen binnen een paar weken na de desbetreffende
promotie in de Repository te vinden zijn.
Laatst gewijzigd: 28 oktober 2008