CDA

Wortmann: geen verplicht Europees inhaalverbod voor vrachtwagens

Er moet voor vrachtwagens geen Europees inhaalverbod komen op snelwegen.

Dit verbod wordt door een aantal Europarlementariërs nu voorgesteld. 'Ook ik vind het soms vervelend als een vrachtwagen vlak voor mij net gaat inhalen, maar een inhaalverbod op alle Europese wegen gaat echt te ver', aldus CDA Europarlementariër Corien Wortmann, die hierover een open brief aan haar collega's heeft gestuurd.

Wortmann: 'Een inhaalverbod kan in de spits soms goed werken tegen files. Maar moet dat verbod dan ook meteen gelden in rustiger gebieden of 's nachts? Juist dan kan een inhaalverbod leiden tot minder doorstroming en een lagere verkeersveiligheid. Een Europees inhaalverbod is dus contraproductief.'

Het idee voor een Europees inhaalverbod is bedacht door een aantal Europarlementariërs. Toch werkt een inhaalverbod lang niet altijd. Op wegen met veel op- en afritten wordt de doorstroming juist verslechterd als vrachtwagens niet naar links kunnen uitwijken. Bovendien leidt op wegen met veel vrachtvervoer een inhaalverbod soms juist tot meer in plaats van minder verkeersongevallen, door de zogenaamde 'colonnevorming'.

Wortmann: 'Een inhaalverbod leidt ertoe dat de langzaamste vrachtwagen het tempo voor alle andere bepaalt. Hierdoor ontstaan lange colonnes vrachtwagens waar je als automobilist niet meer tussen komt als je de snelweg op- of afwilt. Dat levert voor niemand voordelen op.'
---