Gemeente Elburg


Verkeersbesluit
afsluiting Bovenweg
nabij Eperweg

Inleiding
In het kader van de verkeersveiligheid ­als bedoeld in artikel 2, lid 1a, van de Wegenverkeerswet 1994- is het kruispunt Eperweg/Bovenweg/Bovenheigraaf een aandachtspunt. Het aantal geregistreerde ongevallen op dit (provinciale) kruispunt voldoet regelmatig aan de in het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan vastgelegde norm waarboven onderzoek dient plaats te vinden naar het ongevallenbeeld, en naar infrastructurele of anderssoortige maatregelen die het ongevallenbeeld gunstig kunnen beïnvloeden. Hierbij zijn de volgende aandachtspunten geïnventariseerd: I Op dit kruispunt steekt veel utilitair (school)fietsverkeer vanuit 't Harde de Eperweg over om richting Elburg te gaan.
II De Bovenweg en de Bovenheigraaf maken deel uit van een recreatieve fietsroute, met overstekend fietsverkeer.
III In relatie tot het autoverkeer is van belang dat de intensiteiten op de Eperweg dermate hoog zijn dat linksafslaand verkeer vaak op de rijbaan ­zonder linksafstroken- moet stilstaan om tegemoetkomend verkeer voor te laten gaan voordat daadwerkelijk linksaf kan worden geslagen. Omdat dit kruispunt vanuit 't Harde gezien net na de bebouwde kom en in een flauwe bocht ligt, is het verkeer hier doorgaans druk bezig met optrekken, en heeft het geen zicht op stilstaand verkeer (en kan hier dus ook niet op anticiperen.) IV Omwonenden ervaren regelmatig dat verkeer dat linksaf wilde slaan links voorbij wordt gereden door inhalend verkeer. Dat dit potentieel zeer verkeersonveilig is, behoeft geen nader betoog.
V Het op de Eperweg aansluitende deel van de Bovenweg, met een breedte van ca. 4,25 m, is voor gemotoriseerd verkeer eenrichtings-verkeer (in westelijke richting). Regelmatig wordt er echter geconstateerd dat er gemotoriseerd verkeer tegen de richting in rijdt. Ook dit kan gevaarlijke situaties opleveren.
VI Van de aanwonenden komt het signaal dat er regelmatig (veel) harder wordt gereden dan de toegestane 30 km/uur -zowel in de legale richting, als in de illegale richting-. VII Het betreffende deel van de Bovenweg is een aantrekkelijke route tussen de Eperweg en de binnenkort in gebruik te nemen multi-functionele accommodatie (MFA) verderop aan de Bovenweg. Dit zal tot extra verkeer op de Bovenweg leiden, hetgeen de onder III t/m VI genoemde aandachtspunten zal versterken.

Dit complex van factoren heeft de beide betrokken wegbeheerders, provincie Gelderland (Eperweg) en gemeente Elburg (Bovenweg), ertoe gebracht uit te zien naar maatregelen die deze situatie zouden kunnen verbeteren. Dit heeft geleid tot een complex van maatregelen, dat aan deze factoren beoogt tegemoet te komen:
I Ter hoogte van de doorgetrokken Energieweg is op de Eperweg een rotonde aangelegd. Hierdoor kunnen fietsers ter plaatse de Eperweg in twee etappes oversteken op een locatie waar het verkeer noodgedwongen langzaam moet rijden, en is een veilige schoolfietsroute ontstaan.
II Gezien de loop van de recreatieve fietsroute is het niet logisch deze fietsers een omweg via de rotonde Energieweg te laten maken. Ter wille van deze groep is de Eperweg ter

hoogte van het kruispunt met de Bovenweg/Bovenheigraaf voorzien van een middengeleider, zodat ook deze fietsers in twee etappes kunnen oversteken. IV Door de middengeleider ter hoogte van de Bovenweg/Bovenheigraaf is inhalen op deze locatie redelijkerwijs uitgesloten.
De aspecten III, V, VI en VII kunnen worden opgelost door de Bovenweg nabij de Eperweg af te sluiten voor doorgaand gemotoriseerd verkeer. Dit besluit beoogt dit laatste te kunnen realiseren.

Advisering en inspraak
In het kader van artikel 25 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) is het ontwerp-besluit ter advisering aan de provincie Gelderland voorgelegd.

In het kader van BABW-artikel 24 is het ontwerp-besluit voorgelegd aan de politie. Deze heeft per brief d.d. 20 oktober 2008 laten weten in te stemmen met dit besluit, met dien verstande dat:

- handhaving van dit besluit geen prioriteit heeft, maar in de reguliere surveillance wordt meegenomen;

- niet alleen bord D7, maar ook de borden D6l en D6r voorzien dienen te worden van onderbord OB54;

- het bord L8 op de Bovenweg voorzien dient te worden van een onderbord met daarop aangegeven over welke afstand de weg doodloopt;
- als laatstbedoeld bord vanaf het kruispunt Bovenweg/Industrieweg goed zichtbaar is, plaatsing van borden L9 in de nabijheid van dit kruispunt achterwege kan blijven. Wij hebben de laatste drie adviezen overgenomen, en verwerkt in dit besluit.

Van .. t/m .... heeft eenieder de gelegenheid gehad het ontwerp-besluit in te zien. In dezelfde periode is eenieder tevens in de gelegenheid gesteld zienswijzen in te dienen.

De ingediende zienswijzen zijn hieronder samengevat, en voorzien van onze reactie.

.
.
.
.
.

BESLUIT
Op grond van het voorgaande besluit de gemeente Elburg:


1a. De Bovenweg nabij de Eperweg af te sluiten voor doorgaand gemotoriseerd verkeer (d.m.v. een of meer door de hulpdiensten uitneembare palen).
1b. Dit kenbaar te maken door:

- op de Eperweg de borden D6l en D6r (verplichte rijrichting) uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 te plaatsen, voorzien van onderbord OB54 (uitgezonderd (brom)fietsers);
- op de Bovenheigraaf bord D7 (verplichte rijrichting) te plaatsen, voorzien van onderbord OB54 (uitgezonderd (brom)fietsers);
- op de Bovenweg juist ten oosten van de Industrieweg bord L8 (doodlopende weg) te plaatsen, voorzien van onderbord OB401-300 (na 300 m) en OB54 (uitgezonderd (brom)fietsers).


2a. Het eenrichtingsverkeer op het gedeelte van de Bovenweg tussen de Eperweg en de Industriestraat op te heffen.

2b. Dit kenbaar te maken door de borden C2 en C3 te verwijderen.

Dit besluit is in overeenstemming met artikel 12 van het BABW, met artikel 18 van de WVW, met het mandaatbesluit d.d. 12 juni 2007, en met het B&W-besluit 1 april 2008.

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Elburg, Namens dezen,

A. Weelink
Hoofd afdeling Beheer