Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

17 november 2008

Fifteen Amsterdam serveert MSC gecertificeerde duurzame vis

Restaurant Fifteen in Amsterdam werd vandaag gecertificeerd om duurzame vis met het keurmerk van de Marine Stewardship Council (MSC) (1) op het menu te zetten. Fifteen Amsterdam is daarmee de eerste vestiging van Jamie Oliver's Fifteen restaurants en het derde restaurant in Nederland, die met wildgevangen vis met het MSC-ecolabel gaat werken. Fifteen zal in eerste instantie Alaska zalm, Kaapse heek, Hastings tong en Amerikaanse Albacore tonijn met het blauwe MSC logo serveren.

Visserijen kunnen het MSC certificaat krijgen wanneer zij aan een onafhankelijk onderzoeksteam hebben aangetoond dat de visserij goed wordt beheerd, deze niet bijdraagt aan overbevissing en eventuele schade aan het zeemilieu geminimaliseerd wordt. Als een visserij MSC gecertificeerd is, mogen de producten met het MSC label worden aangeboden, onder voorwaarde dat ieder afzonderlijke schakel in de keten een MSC certificering voor traceerbaarheid heeft ondergaan. Deze certificering betekent dat vis met het MSC logo volledig kan worden teruggevoerd naar de MSC gecertificeerde visserij die deze vis ving. Het MSC keurmerk is het enige wereldwijde onafhankelijke keurmerk voor duurzame vis dat voldoet aan de VN richtlijnen en is de beste manier om duurzame vis te herkennen.

Rupert Howes, CEO van MSC zegt: "Ik ben erg blij dat de eerste vestiging van Fifteen nu hun MSC traceerbaarheidscertificaat heeft gekregen. Felicitaties aan Jamie Oliver en Sarriel Taus van Fifteen Amsterdam en zijn team met hun besluit om MSC gecertificeerde producten aan het assortiment toe te voegen. Duurzame vis is een 'hot topic'. Consumenten willen niet langer bijdragen aan de sociale en milieugerelateerde problemen veroorzaakt door overbevissing. Het MSC keurmerk op visproducten biedt hen de zekerheid dat ze de meest milieuvriendelijke keuze maken."

Sarriel Taus voegt hieraan toe: "Jamie Oliver liet zich al leiden door de MSC website in zijn keuze voor duurzame vis. Het was daarom een logische stap voor Fifteen om ons te laten certificeren zodat we dit ook aan onze klanten laten zien. Hoe meer mensen zich bewust zijn van het blauwe logo, hoe meer ze er naar zullen gaan vragen. Dat stimuleert andere vissers om duurzamer te gaan vissen en zich te laten certificeren. Zodat wij ook in de toekomst lekkere visgerechten van topkwaliteit kunnen blijven serveren. Ik ben er trots op dat Amsterdam de eerste Fifteen vestiging is dit actief uitdraagt naar onze klanten".

De uitreiking van het certificaat gaat vergezeld met een kookwedstrijd waarin een aantal topkoks de strijd aan gaat om het beste gerecht met MSC gecertificeerde Amerikaanse albacore tonijn te bereiden. De MSC gecertificeerde visleverancier Fishes organiseert deze 'tuna battle' samen met het Wereldnatuurfonds en Stichting DOEN. De winnaar ontvangt een audit om zijn restaurant MSC te laten certificeren. Deze prijs is mogelijk gemaakt door Stichting DOEN uit de bijdrage van de Nationale Postcode Loterij.