Ingezonden persbericht


PERSBERICHT VAN DE VBS
Vereniging 'Verenigde Bijzondere Scholen
voor onderwijs op algemene grondslag'

21 november 2008

VBS Jaarvergadering , Jaarbeurscongrescentrum Utrecht, 22 november 2008

VBS wil net gestarte scholen meer tijd geven

Omdat voor nieuw gestarte scholen het vaak lastig is om binnen de wettelijke termijn van vijf jaar te voldoen aan de hoge stichtingsnorm van minimaal 200 leerlingen (en in de grote steden zelfs meer dan 300 leerlingen) pleit de VBS er voor na acht jaar te toetsten aan de lagere opheffingsnorm, zoals die voor bestaande scholen geldt. Dit geeft scholen vaak net dat beetje extra ruimte om op verantwoorde wijze de school te kunnen opbouwen, rekening houdend met de aangescherpte kwaliteitseisen van de Onderwijsinspectie. Dit pleidooi houdt de voorzitter van de VBS, Wobine Buijs, op de Algemene Ledenvergadering (ALV) van de VBS op zaterdag 22 november a.s. in de Jaarbeurs te Utrecht. Het ledental van de VBS blijft groeien. Vaak met nieuwe scholen die zich hard maken voor vernieuwend onderwijs. Veel vernieuwingsscholen (zoals Montessori, Dalton, Vrijescholen en recent ook Iederwijsscholen) zijn aangesloten bij de VBS. Zij besteden veel aandacht aan zelfevaluatie en visitatie. Binnen het Nederlandse onderwijsbestel krijgen innovatieve ideeën over onderwijs de ruimte. Maar door het binnen vijf jaar moeten voldoen aan de hoge stichtingsnorm is het, gezien alle eisen die aan het onderwijs worden gesteld, moeilijk een nieuwe school op verantwoorde wijze op te bouwen.

Lerarencoöperatie

Op de ALV, die in het teken staat van het thema "Ruim baan voor de leraar" en waar staatssecretaris Marja van Bijsterveldt (CDA) speciale aandacht vraagt voor de Kwaliteitsagenda Voortgezet Onderwijs en het Convenant Leerkracht van Nederland, wordt door de VBS nogmaals een pleidooi gehouden voor de lerarencoöperatie. Een team van leraren kan zo zelf verantwoordelijkheid dragen voor bijvoorbeeld de verdere professionalisering van het leraarschap, de ontwikkeling van nieuwe pedagogisch didactische werkvormen of zelfs als bevoegd gezag de school zelf in stand houden. Vertegenwoordigers van de Lerarencoöperatie Vrijeschool Utrecht gaan op de ALV nader in op hun ervaringen met deze door de VBS geïntroduceerde ondernemende samenwerkingsvorm. De VBS ziet de lerarencoöperatie als een lerend experiment. De professional wordt erdoor uitgedaagd om weer eigenaar te worden van een mooi beroep waar hij trots op kan zijn. Dit kan jonge mensen winnen voor het leraarschap.

De VBS verenigt de scholen met het 'andere' onderwijs en is een geïntegreerde organisatie voor bestuur en management van scholen; 650 scholen zijn lid.

VOOR DE REDACTIE,