Groen!

Brussel, 26 november 2008

Herstelplan Europese Commissie stap richting groene New Deal

Het herstelplan dat de Europese Commissie vandaag voorgesteld heeft, stelt in zekere mate gerust. Europa houdt de ecologische doelstellingen op de voorgrond: de versnelde transitie naar een low carbon economy wordt als een van de strategische doelen naar voor geschoven . Groen! ondersteunt dit voorstel volledig maar merkt toch enkele tegenstrijdigheden op in het herstelplan. Bart Staes, Europees parlementslid: "Er is nood aan een ware Groene New Deal om de economische crisis te bezweren en om de transitie te maken naar een nieuwe, groene economische orde. De kern van zo'n Groene New Deal is dat we vandaag moeten investeren in de welvaartstakken van de toekomst zoals hernieuwbare energie, groene technologische innovatie, ..."

Het voorstel van de Europese Commissie gaat deze richting uit, maar houdt te weinig rekening met het totale plaatje. Alle maatregelen samen moeten onze totale ecologische voetafdruk in absolute termen verminderen. We kunnen niet aan de ene kant volop kiezen voor energie-efficiëntie en klimaatmitigatie, en aan de andere kant via de trans-european networks toch nog volop doorgaan met autowegen aanleggen. We kunnen ook niet volop de ontwikkeling van groene auto's stimuleren, en tegelijk de ogen sluiten voor de structurele oververzadiging van de markt voor auto's. Wat je aan de ene kant wint, verlies je zo aan de andere kant.

Het herstelplan gaat ook nogal los over de structurele oorzaken van de financiële crisis die aan de basis ligt van de huidige economische recessie. Een herstelplan dient in eerste instantie om het vertrouwen van de consument en de belegger te herstellen en geloof in betere tijden te schenken. Met louter een budgettaire aanpak, gaat dit niet lukken. Er moet immers ook een sterk signaal gegeven worden dat de excessen die geleid hebben tot de financiële crisis, worden aangepakt. Dit ontbreekt in het huidige plan. Groen! blijft daarom pleiten voor het invoeren van een Europese financiële waakhond, het inperken van de exotische financiële producten, het verhogen van de kapitaalsvereisten, het strikt scheiden van deposito- en zakenbanken, een publiek en onafhankelijk europees ratingagentschap, etc. Al deze voorstellen zijn terug te vinden in ons 21 punten programma (zie www.groen.be).

Tot slot toont dit herstelplan ook aan dat Europa nog niet rijp is om een echt gedegen economisch beleid te voeren. De budgettaire slagkracht ontbreekt en er wordt teveel verwacht van en gevraagd aan de lidstaten. De rol van Europa blijft eerder beperkt tot coördinatie. Of deze coördinatie ook echt zal slagen, zal de volgende maanden nog moeten blijken.

Europarlementslid Bart Staes Voorzitter Mieke Vogels