Ingezonden persbericht


Zoetermeer, 29 november 2008

TLN: Steeds vaker excessen in beboeting rij ­ en rusttijden

Uit onderzoek van Transport en Logistiek Nederland komt naar voren dat met name in het buitenland steeds meer transportondernemers worden geconfronteerd met buitenproportioneel hoge boetes voor kleine overtredingen. Zware boetes, met uitschieters tot duizenden euro's, die worden opgelegd voor een korte noodgedwongen onderbreking van de dagelijkse rusttijd, omdat de chauffeur bijvoorbeeld zijn auto moest verzetten of een paar minuten langer moest doorrijden om een veilige parkeerplaats te bereiken zijn geen uitzondering, zo blijkt uit het onderzoek. TLN is van mening dat de controlepraktijk binnen de Europese Unie steeds meer leidt tot 'geld uit de zak kloppen' van ondernemers in plaats van het bevorderen van de verkeersveiligheid waarvoor het eigenlijk bedoeld is. TLN dringt dan ook aan op een meer werkbare toepassing van de regels, zodat het vervoerende bedrijfsleven niet wordt geconfronteerd met onredelijk hoge kostenposten.

De doelstellingen van de Europese wet- en regelgeving met betrekking tot rij- en rusttijden zijn de harmonisatie van de concurrentievoorwaarden, verbetering van de arbeidsvoorwaarden en verhogen van de verkeersveiligheid. TLN staat vierkant achter deze doelstellingen. Uit het praktijkonderzoek van TLN blijkt echter dat deze doelstellingen in de controlepraktijk steeds minder een rol spelen. Overtredingen als 5 minuten te lang rijden, 10 minuten te kort rusten hebben niets met de beoogde doelstellingen te maken, maar worden toch verhoudingsgewijs zwaar bestraft. In bepaalde gevallen tot aan 3000 euro. En dat ook nog eens tot 28 dagen terug, want de wetgeving biedt sinds 1 januari 2008 de mogelijkheid om alle overtredingen over een periode van 28 dagen te controleren. Zo komt het voor dat een chauffeur in bijvoorbeeld België zwaar wordt bestraft voor een geringe rijtijdoverschrijding die 20 dagen geleden in Frankrijk of zelfs in Nederland is begaan. Er lijkt daardoor in toenemende mate sprake te zijn van geld uit de zak kloppen van ondernemingen doordat controlerende instanties binnen de Europese Unie slechts naar de letter van de wet en niet naar de geest van de wet handhaven. Kleine overtredingen worden aangegrepen om hoge boetes uit te delen.

Aanleiding voor het onderzoek was dat TLN al langere tijd signalen uit haar achterban ontvangt dat de controles op en beboeting van de rij ­ en rusttijdenwetgeving in toenemende mate als onredelijk ervaren worden. Om een indruk te krijgen van hoe de huidige controlepraktijk zich verhoudt tot het doel van de regelgeving heeft TLN dan ook haar leden gevraagd naar voorbeelden van onredelijke en/of disproportionele boetes die zij in de periode van 1 januari t/m september 2008 hebben gekregen. De conclusie is duidelijk: er zijn zo veel excessen in de beboeting, dat er voor ondernemers zo langzamerhand een onwerkbare situatie is ontstaan. De problemen worden overigens met name in het buitenland geconstateerd.

TLN wil de Europese wet- en regelgeving als zodanig niet ter discussie stellen. Doel van het onderzoek is wel om de excessen in kaart te brengen en om richting de Europese en nationale politiek alsmede de controlerende instanties in de diverse lidstaten aanbevelingen te doen om de situatie voor zowel de sector als de handhaving te verbeteren. TLN zal op korte termijn verdere actie ondernemen, opdat het vervoerend bedrijfsleven haar rol nog enigszins kan blijven spelen binnen de (toenemende) beperkingen van files, venstertijden, rijverboden en onvoldoende parkeerplaatsen.

Bijlage: TLN-onderzoek 'Onredelijke boetes rij- en rusttijden: ervaringen en aanbevelingen'


---

Bel voor meer informatie naar de afdeling Communicatie, Wijnand van Zanten, 079-3636214 of 06-51807122

Onredelijke boetes

rij- en rusttijden


· Onredelijke boetes rij- en rusttijden Transport en Logistiek Nederland

Dossier
Onredelijke boetes rij- en rusttijden
Ervaringen en aanbevelingen van Transport en Logistiek Nederland en haar leden voor een rechtvaar- diger en realistischer toepassing van de regelgeving op het gebied van rij- en rusttijden en daaraan gerelateerde onderwerpen

Transport en Logistiek Nederland Onredelijke boetes rij- en rusttijden ·

Transport en Logistiek Nederland
Boris Pasternaklaan , 719 DA Zoetermeer
Postbus 008, 700 KS Zoetermeer
T + 1 79 66111, F + 1 79 6600
E info@tln.nl, I www.tln.nl
© 008 Transport en Logistiek Nederland
Niets uit deze uitgave mag worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt d.m.v. druk, fotokopie, microfilm of op welke wijze ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Transport en Lo- gistiek Nederland.
De gegevens berusten op de situatie per november 008. Hoewel de uitgave met de meeste zorg door Transport en Logistiek Nederland is samengesteld, kan door Transport en Logistiek Nederland geen en- kele aansprakelijkheid worden aanvaard voor de gevolgen van eventueel in deze uitgave voorkomende onjuistheden of onvolkomenheden.

· Onredelijke boetes rij- en rusttijden Transport en Logistiek Nederland

Inhoudsopgave

Aanbevelingen

1. Inleiding

. Totaalbeeld

. Rij- en rusttijden
.1 Dagelijkse rij- en rusttijden

. Pauzeregeling

. Wekelijkse rij- en rusttijden
. Patronaal attest/verlofbriefje 8
. Controleperiode 9

6. Oponthoud 10

7. Tachograaf 11 Bijlagen 1

Transport en Logistiek Nederland Onredelijke boetes rij- en rusttijden ·

Aanbevelingen van Transport en Logistiek Nederland


1. Handhaaf op drie basisbeginselen
TLN pleit ervoor om de handhaving uit te voeren met het oog op de drie basisbeginselen uit de ver- ordening: tegengaan van oneerlijke concurrentie, verbeteren verkeersveiligheid en beschermen van chauffeur. Met andere woorden, dat er wordt gehandeld naar de geest van de wet in plaats van naar de letter van de wet.

2. Voer een tolerantieregeling in voor rij- en rusttijden en pauzes TLN pleit ervoor om een tolerantieregeling in te voeren bij controle op de dagelijkse en wekelijkse rij- en rusttijden en de pauzeregeling. Beperkte overtredingen zouden beboet moeten worden met een waarschuwing. Daarnaast zouden de omstandigheden ­ zoals files, verplaatsingen van het voertuig ­ bij de totstandkoming van de overtreding dienen te worden meegewogen.
3. Schaf patronaal attest af en spreek in EU uniforme toepassing af Het patronaal attest/verlofbriefje is een eigen verklaring en heeft geen toegevoegde waarde. TLN pleit uiteindelijk voor afschaffing. Voor de korte termijn pleit TLN voor een uniforme toepassing in de gehele EU. Dat wil zeggen toepassing van het Europees vastgestelde verlofbriefje en geen aanvullende natio- nale eisen.

4. Maximeer controleperiode tot 7 dagen
TLN pleit voor een controleperiode van maximaal 7 dagen voor de controle op de dagelijkse rij- en rusttijden en pauzeregeling. De controleperiode van 8 dagen dient uitsluitend gebruikt te worden voor controle van de verkorte weekendrust.

5. Verander betalingsregeling borgsom en boetes TLN pleit ervoor om de borgsom te gebruiken waar hij oorspronkelijk voor bedoeld is: een aanbetaling op de te verwachten boete op een realistisch niveau. TLN pleit voor de mogelijkheid om met creditcard of pin te betalen. TLN pleit voor een gelijke behandeling tussen ingezetenen en niet-ingezetenen. Uit- eindelijk pleit TLN ervoor dat boetes in het eigen land voldaan mogen worden.
6. Geef alleen waarschuwing bij administratieve overtredingen TLN pleit ervoor om `administratieve' overtredingen ­ zoals het verkeerd spellen van een naam of het ontbreken van een printrol ­ te beboeten met een waarschuwing. TLN pleit voor een tolerantie van
1 minuten op , uur rijtijd bij de digitale tachograaf in verband met de afronding van de rijtijd op 1 minuut.

6 · Onredelijke boetes rij- en rusttijden Transport en Logistiek Nederland


1. Inleiding

De sector wegvervoer kent al sinds 198 Europese voorschriften op het gebied van rij- en rusttijden. Deze voorschriften zijn voor de laatste keer gewijzigd door Verordening 561/ 2006/EU. De doelstel- lingen van de regeling zijn de harmonisatie van de concurrentievoorwaarden en de verbetering van de arbeidsomstandigheden en de verkeersveiligheid. Deze doelstellingen worden door Transport en Logis- tiek Nederland (TLN) ten volle onderschreven.
TLN ontvangt echter al langere tijd signalen van haar leden dat de controles en beboeting van de rij- en rusttijden in aantallen toenemen sinds de introductie van de digitale tachograaf en de verlenging van de controleperiode onderweg naar 8 dagen. Bovendien worden deze boetes vaak als onredelijk ervaren, zeker indien dit geringe overtredingen en/of specifieke omstandigheden betreffen zoals een fout met een patronaal attest of een korte verplaatsing van het voertuig op een parkeerplaats. Er lijkt eerder naar de letter van de wet dan naar de geest van de wet te worden gehandeld. Dat is niet het doel waarvoor deze regelgeving is ontworpen. De rij- en rusttijdenregeling is er om er- voor te zorgen dat de concurrentievoorwaarden geharmoniseerd zijn en om de arbeidsomstandigheden van de chauffeur en de verkeersveiligheid te verbeteren. Door de wijze waarop nu op de regelgeving wordt gehandhaafd, lijkt dit doel ver voorbij geschoten. Een boete opleggen voor onderbreking van de dagelijkse rusttijd, omdat de chauffeur zijn auto moest verzetten of 10 minuten langer moest door- rijden om een veilige parkeerplaats te bereiken, is geen enkel gevaar voor de verkeersveiligheid, gaat ook niet ten koste van een normale rusttijd voor de chauffeur en is ook geen gevaar voor de concur- rentieverhoudingen.
TLN dringt aan op een werkbare en flexibele toepassing van de regeling, zodat het vervoerend bedrijfs- leven haar rol nog enigszins kan blijven spelen binnen de (toenemende) beperkingen van congestie, venstertijden, rijverboden, onvoldoende (veilige) parkeerplaatsen, etc. Een eerste voorstel voor een uniforme interpretatie en handhaving van de regelgeving wordt momen- teel geformuleerd door CORTE. TLN dringt er op aan om hier voortvarend mee aan de slag te gaan, met inbegrip van de aanbevelingen uit dit rapport. Aanbeveling 1:
Handhaaf op drie basisbeginselen
TLN pleit ervoor om de handhaving uit te voeren met het oog op de drie basisbeginselen uit de ver- ordening: tegengaan van oneerlijke concurrentie, verbeteren verkeersveiligheid en beschermen van chauffeur. Met andere woorden, dat er wordt gehandeld naar de geest van de wet in plaats van naar de letter van de wet.

Transport en Logistiek Nederland Onredelijke boetes rij- en rusttijden · 7


2. Totaalbeeld

Om een indruk te krijgen hoe de huidige controlepraktijk zich verhoudt tot het doel van de regelgeving, heeft TLN haar leden gevraagd naar voorbeelden van onredelijke en/of disproportionele boetes die zij in de periode van 1 januari t/m september 008 hebben gekregen. Benadrukt wordt dat er uitsluitend is gevraagd naar als `onredelijk' ervaren boetes en niet naar alle boetes. Deze rapportage is hier het resultaat van. Als bijlage bij dit dossier zijn de originele formulieren zoals ze door de ondernemers zijn ingevuld, bijgevoegd. Deze geven als beste weer hoe de huidige handhaving wordt ervaren. In totaal zijn voorbeelden aangeleverd van boetes die als onredelijk zijn ervaren. Hiervan hadden 178 gevallen betrekking op een overtreding van de rij- en rusttijden (dagelijks, weke- lijks, tweewekelijks). Er zijn boetes opgegeven die te maken hadden met andere aan rij- en rust- tijden gerelateerde zaken, zoals het patronaal attest en de tachograaf. Van de als onredelijk ervaren boetes zijn er 18 in Nederland opgelegd. De overige 1 boetes ofwel 9 procent van het totaal wer- den in het buitenland opgelegd.
De verdeling hiervan is als volgt:
Duitsland : 91 boetes
Frankrijk : 61 boetes
België : 8 boetes
Overige landen : boetes

8 · Onredelijke boetes rij- en rusttijden Transport en Logistiek Nederland


3. Dagelijkse rij- en rusttijden

Er zijn 106 meldingen ontvangen van als onterecht/disproportioneel ervaren boetes in verband met een overtreding van de dagelijkse rij- en/of rusttijd. 3.1 Dagelijkse rijtijd
De dagelijkse maximale rijtijd bedraagt 9 uur; keer in de week mag deze rijtijd verlengd worden tot 10 uur.
In totaal hadden 66 meldingen betrekking op een overtreding van de dagelijkse rijtijd. Gemiddeld werd de rijtijd met 1 minuten overschreden. In meer dan 0 procent van de gevallen betrof echter de overtreding minder dan een kwartier. Ook overtredingen van slechts enkele minuten kwamen voor. Vrijwel altijd was sprake van een bijzondere omstandigheid, zoals het niet tijdig kunnen vinden van een (veilige) parkeerplaats, in de file staan, vlak bij de thuisbasis, etc. De gemiddelde boete die voor alle gemelde overtredingen op dit terrein werd opgelegd in binnen- en buitenland bedroeg 7 euro. Ter vergelijking: in Nederland bedraagt de boete voor een overtreding van de dagelijkse rijtijd met maxi- maal 1 uur 110 euro.
Gemiddeld 7 euro betekent dus ook dat er fors hogere boetes bij zaten. Het gemiddeld aantal dagen tussen de overtreding en het moment van beboeting bedroeg 1 dagen. Er heerst vaak groot onbegrip bij de vervoerders over in het bijzonder deze boetes. Gevallen waarin men zich keurig aan de regels houdt, maar een overtreding `gevonden' wordt van slechts enkele minuten die weken tevoren is be- gaan. Dit wordt niet ervaren als een controle op een set regels die beoogt de verkeersveiligheid te bevorderen of de chauffeur te beschermen. Dit wordt ervaren als vervoerder pesten en het vullen van de staatskas.
Overtreding dagelijkse rijtijd
Aantal overtredingen 66 Gemiddelde dat rijtijd werd overtreden 1 minuten Gemiddeld aantal dagen tussen controle en overtreding 1 dagen Gemiddeld aantal uur oponthoud , uur Gemiddelde hoogte boete 7 euro Case 1
Op augustus 008 rijdt een vrachtautochauf-
feur van bedrijf 8718 door België. Door files is
de rit iets vertraagd, dus de chauffeur gaat op
zoek naar een stopplaats. Omdat hij paarden
vervoert, is het niet mogelijk om zomaar ergens
te stoppen. Daarom wordt doorgereden naar de
eerste geschikte stopplaats. Als de chauffeur

1 dagen later wordt aangehouden, blijkt op
augustus de dagelijkse rijtijd met 0 minuten
te zijn overschreden. Het bedrijf ontvangt een
boete van 960 euro, die direct moet worden
voldaan. Als het bedrijf meldt dat ze wellicht in beroep willen gaan, wordt door de handhaver
aangegeven dat in dit geval 100 euro extra moet
worden betaald. Het bedrijf besluit hierdoor om
maar van een beroep af te zien en betaalt de
boete. Na 0 minuten kan de chauffeur zijn weg
weer vervolgen.
Transport en Logistiek Nederland Onredelijke boetes rij- en rusttijden · 9

Case 2
Een vrachtautochauffeur van bedrijf 610 is op 18 april 008 onderweg in Frankrijk als hij wordt aangehouden voor een controle. Door files heeft hij de dagelijkse rijtijd 9 dagen daarvoor in Duits- land met 0 minuten overtreden. De boete bedraagt 1 euro. Omdat hij het idee heeft dat bezwaar maken zinloos is betaalt hij de bekeuring.
Case 3
Omdat hij geen geschikte parkeerplaats
kan vinden, rijdt de chauffeur van be-
drijf 869 minuten langer door dan ei-
genlijk is toegestaan. Dit wordt in Duitsland
opgemerkt door een handhaver, die hem hier-
voor een boete geeft van 1 euro. Het bedrijf
vraagt zich af of dit bij het gebruik van een ana- loge tachograaf überhaupt zou zijn opgemerkt.

3.2 Rusttijd
De verplichte dagelijkse rust bedraagt 11 uur; keer per week mag deze worden bekort tot 9 uur. Er zijn 0 meldingen van een als onterecht ervaren boete rond de dagelijkse rusttijd ontvangen. Ge- middeld werd er minuten te korte dagelijkse rust genoten. In 60 procent van de gevallen echter bedroeg de te korte rust minder dan 0 minuten. In veel gevallen werd deze veroorzaakt omdat tijdens de dagelijkse rust de auto verplaatst moest worden. De gemiddelde boete voor alle overtredingen op dit terrein in binnen- en buitenland bedroeg 666 euro. Ter vergelijking: in Nederland is de boete voor meer dan 8 maar minder dan 11 uur dagelijkse rust 110 euro. De boetes lopen echter regelmatig op tot in de duizenden euro's. Er heerst in het bijzonder veel onbegrip over de hoogte van de boetes in verhouding tot het `vergrijp'.
Overtreding dagelijkse rusttijd
Aantal overtredingen 0 Gemiddeld aantal min. te kort gerust minuten Gemiddeld aantal dagen tussen controle en overtreding 1 dagen Gemiddeld aantal uur oponthoud , uur Gemiddelde hoogte boete 666 euro Case 4
Het is augustus 008 als een chauffeur van bedrijf 1 ligt te slapen bij zijn loslocatie. Tijdens zijn rust wordt hij gewekt met het verzoek zijn auto te verplaatsen, omdat deze in de weg staat. Omdat alleen op het terrein plaats is, verplaatst de chauffeur zijn vrachtauto 100 meter verderop voor het dok. Na deze verplaatsing wordt de rust hervat, zodat in totaal 9 uur rust wordt genoten. Op au- gustus wordt de chauffeur in Nederland gecontroleerd waarbij de afgelopen 8 dagen worden mee- genomen. Hier wordt de verplaatsing geconstateerd. Niet alleen krijgt hij een boete van 0 euro, de chauffeur krijgt ook een rijverbod opgelegd van 9 uur. 10 · Onredelijke boetes rij- en rusttijden Transport en Logistiek Nederland

Case 5
Een vrachtautochauffeur van bedrijf 618
wordt in Spanje aangehouden, waarbij wordt
geconstateerd dat hij 10 minuten te kort heeft
gerust. De Spaanse handhaver legt het bedrijf
tijdens een oponthoud van uur een boete op
van 1.00 euro. De chauffeur wil graag aan-
geven dat hij in de file heeft gestaan, maar er
blijkt geen enkele discussie mogelijk met de
handhaver.

Case 6
Op augustus 008 wordt een vrachtautochauffeur van bedrijf 989 in Duitsland gecontroleerd waarbij geconstateerd wordt dat hij, mede door files, 5 minuten te kort heeft gerust. Dit levert een boete op van 10 euro.
3.3 Pauzeregeling
Na , uur rijden dient minuten pauze genomen te worden. Deze pauze mag ook worden gesplitst in 1 en 0 minuten, maar alleen in die volgorde.
In totaal zijn 6 meldingen binnengekomen van als onterecht/disproportioneel ervaren boetes in ver- band met een overtreding van de pauzeregeling. In vrijwel alle gevallen betrof het een marginale over- treding van slechts enkele minuten, of een overtreding veroorzaakt door het moeten verplaatsen van de auto, waardoor de pauze werd onderbroken. Regelmatig zijn ook boetes uitgedeeld, omdat chauf- feurs de verplichte volgorde van 1 minuten en 0 minuten pauze hadden omgedraaid. Er heerst in die gevallen totaal onbegrip waarom men is beboet. De boetebedragen liepen in de honderden euro's. Case 7
In België wordt een vrachtautochauffeur van bedrijf 01 staande gehouden voor een controle. Hierbij blijkt dat de pauzetijd minuten te kort is geweest. Hij krijgt hiervoor een boete van 0 euro. Omdat de chauffeur en het bedrijf de indruk hebben dat het geen zin heeft om bezwaar aan te tekenen, wordt de boete betaald.
Case 8
Een vrachtautochauffeur van bedrijf 101 wordt op 10 januari 008 gecontroleerd in Frankrijk. Hierbij blijkt dat hij de pauze, die normaal mag worden opgesplitst in 1x1 minuten en 1x0 minu- ten, niet correct is opgesplitst. In plaats daarvan is x een pauze van 1 minuten gehouden. De handhaver concludeert dat de rijtijd hierdoor moet worden opgeteld en met meer dan 0% is over- schreden. Het bedrijf ontvangt daarom een boete van 70 euro. Omdat de chauffeur een oponthoud heeft van 6 uur kan hij die dag niet meer lossen en terug laden en mist zijn dagomzet. De totale schade bedraagt hierdoor 1.70 euro.
Case 9
In september 008 rust een vrachtautochauffeur van bedrijf eerst 0 minuten en daarna minuten. Helaas blijkt tijdens een controle dat hij eerst minimaal 1 minuten en daarna 0 minuten had moeten rusten. De rustperiodes zijn dus omgedraaid, maar in totaal is er meer gerust als nood- zakelijk. Toch wordt het niet door de Franse handhaver geaccepteerd en het bedrijf ontvangt een boete van 70 euro. Daarnaast moet het bedrijf euro betalen om het geld direct beschikbaar te hebben.
Transport en Logistiek Nederland Onredelijke boetes rij- en rusttijden · 11

3.4 Wekelijkse en tweewekelijkse rijtijd
De maximale wekelijkse rijtijd bedraagt 6 uur; per weken mag er maximaal 90 uur worden gere- den.
Er is een beperkt aantal meldingen (1) binnengekomen van overtredingen rond de wekelijkse of tweewekelijkse rijtijd. De boetes die hier zijn gegeven, zijn echter fors. Vooral omdat er hier sprake is van relatief geringe overtredingen. Een gemiddelde overschrijding met minuten van de wekelijkse rijtijd van 6 uur, betekent een overschrijding met 1,6 procent. Een gemiddelde overschrijding met 80 minuten van de tweewekelijkse rijtijd van 90 uur, betekent een overschrijding met 7 procent. Rijtijd Wekelijks Tweewekelijks Aantal overtredingen 10 Gemiddeld aantal min. te kort gerust minuten 80 minuten Gemiddeld aantal dagen tussen controle en overtreding 17 dagen 11 dagen Gemiddeld aantal uur oponthoud ,6 uur ,1 uur Gemiddelde hoogte boete 1.908 euro 1.80 euro Case 10
Een vrachtautochauffeur van bedrijf 7661 wordt
in Spanje uitgebreid gecontroleerd tijdens een
controle van , uur. Na een intensieve controle
waarbij de afgelopen 8 dagen worden beke-
ken, geeft de handhaver aan dat twee weken
daarvoor de wekelijkse rijtijd met minuten
is overtreden. De boete hiervoor bedraagt 01
euro. Zijn collega, die aan eenzelfde controle
wordt onderworpen, ontvangt een boete, om-
dat hij niet het juiste format van het patronaal
attest bij zich heeft. Deze boete bedraagt .001
euro. De schijven van de eerste chauffeur wor-
den in beslag genomen waardoor het onmoge-
lijk is bezwaar aan te tekenen.
Case 11
Op 9 september 008 wordt een vrachtautochauffeur van bedrijf 708 in Frankrijk gecontroleerd. Hierbij blijkt dat de tweewekelijkse rijtijd met 180 minuten is overschreden. Hij krijgt hiervoor een boete van 70 euro. Hij mag niet vertrekken voor deze boete is voldaan, waardoor de wachttijd op- loopt tot uur.
Aanbeveling 2:
Voer een tolerantieregeling in voor rij- en rusttijden en pauzes TLN pleit ervoor om een tolerantieregeling in te voeren bij controle op de dagelijkse en wekelijkse rij- en rusttijden en de pauzeregeling. Beperkte overtredingen zouden beboet moeten worden met een waarschuwing. Daarnaast zouden de omstandigheden ­ zoals files, verplaatsingen van het voer- tuig ­ bij de totstandkoming van de overtreding dienen te worden meegewogen.
1 · Onredelijke boetes rij- en rusttijden Transport en Logistiek Nederland


4. Patronaal attest/ verlofbriefje

Behoudens het kunnen verantwoorden van de rij- en rusttijden, dienen chauffeurs ook hun overige tijd (vakantie, ziekte, weekend, parttime e.d.) te kunnen verantwoorden. Dit gebeurt door een zogenaamd patronaal attest of verlofbriefje. Dit betreft eigenlijk niet meer dan een eigen verklaring van werkge- ver/werknemer dat er niet is gewerkt of ander werk is verricht. In 007 is het zogenaamde Europese verlofbriefje geïntroduceerd. Een door de EU vastgesteld format, dat alleen in geval van vakantie, ziekte en wanneer er gereden is met een voertuig dat niet onder de verordening valt, dient te worden gebruikt.
Helaas bleek al snel dat sommige EU-lidstaten toch ook een dergelijk verlofbriefje vragen om bijvoor- beeld weekendrust, een vrije dag of parttime werken te verantwoorden. Daarbij heerst er grote ver- warring wat in welk land en in welke vorm vereist is. TLN heeft meldingen van beboeting in verband met het ontbreken van of een verkeerd ingevuld patronaal attest ontvangen. De boetes die voor het ontbreken van deze eigen verklaring werden uitgedeeld, bedroegen vaak duizenden euro's, oplopend tot .800 euro. Zelfs in gevallen waarin anderszins kon worden aangetoond dat er niet gereden was, werden boetes uitgedeeld.
Case 12
Op augustus wordt een vrachtautochauffeur van bedrijf 7600 aangehouden, waarbij onder andere het patronaal attest wordt gecontroleerd. Hierbij blijkt dat een verkeerde datum op het patronaal attest is vermeld. Hoewel het bedrijf kan aantonen dat het gaat om een fout, heeft de Franse poli- tie hier geen begrip voor. Er wordt een boete opgelegd van 1.090 euro. Omdat het bedrijf geen idee heeft waar ze dit moeten aanvechten, wordt geen bezwaar aangetekend. Case 13
Op 1 januari 008 is een chauffeur van bedrijf 889 onderweg in Spanje als hij wordt aangehou- den. Een andere chauffeur heeft twee dagen op zijn auto heeft gereden, omdat hij vrij was. Helaas heeft hij geen patronaal attest bij zich. Het bedrijf biedt nog aan om het ontbrekende partonaal at- test te faxen, mar dit wordt niet toegestaan. Het bedrijf krijgt een boete van .000 euro. Bovendien voelt de chauffeur zich niet netjes behandeld door de Spaanse handhaver die hem met een pistool op zijn heup toeschreeuwt.
Case 14
Gewapend met arbeidscontract, urenverant-
woordingstaten en tachograafschijven gaat een
chauffeur van bedrijf 8689 op weg. In Duits-
land wordt hij aangehouden waarbij blijkt dat
hij geen patronaal attest bij zich heeft. Hoe-
wel hij aan kan tonen wanneer en hoeveel uur
hij gewerkt heeft, ontvangt hij een boete van

1.78,0 euro.
Aanbeveling 3:
Schaf patronaal attest af en spreek in EU uniforme toepassing af Het patronaal attest/verlofbriefje is een eigen verklaring en heeft geen toegevoegde waarde. TLN pleit uiteindelijk voor afschaffing. Voor de korte termijn pleit TLN voor een uniforme toepassing in de gehele EU. Dat wil zeggen toepassing van het Europees vastgestelde verlofbriefje en geen aanvul- lende nationale eisen.
Transport en Logistiek Nederland Onredelijke boetes rij- en rusttijden · 1


5. Controleperiode

Sinds 1 januari 008 is de periode waarover mag worden gecontroleerd, uitgebreid tot de dag zelf en de voorafgaande 8 dagen. Deze verlengde periode was bedoeld om te kunnen controleren of ook de voorschriften rond de compensatie van de verkorte weekendrust in acht worden genomen. De praktijk leert ­ zoals ook uit dit onderzoek blijkt ­ dat deze periode vooral wordt benut om over- tredingen van de dagelijkse rij- en rusttijden te controleren en te beboeten; overtredingen die vaak van geringe aard zijn en weken van tevoren soms in een ander land zijn gemaakt. Deze boetes staan in geen enkele verhouding tot de geest van deze verordening en meer in het bijzonder tot het doel van deze verlengde controleperiode. Dit is niet relevant voor de toestand van de chauffeur op het moment van aanhouding in relatie tot de verkeersveiligheid. In een aantal gevallen is zelfs sprake van een langere controleperiode dan 8 dagen. Een begane overtreding, hoe klein ook en door welke bijzondere omstandigheden dan ook veroorzaakt, blijft 8 dagen lang als een zwaard van Damocles boven het hoofd van de betrokkene hangen. Controles op rij- en rusttijden Gem. aantal Gem. aantal Gem. controle- dagen tussen boetebedrag dagen controle en overtreding Overtredingen totaal ,6 1, 86 euro Overtredingen in Duitsland 7,6 1,7 711 euro Overtredingen in Frankrijk , 16, 6 euro Overtredingen in België 17, 10,1 1.9 euro Overtredingen in Nederland 1,0 , 8 euro Overtredingen in overige landen 1,8 1,6 1.9 euro Case 15
Op zaterdag 0 juni 008 staat een chauffeur
van bedrijf 117 op de parkeerplaats van zijn
losadres in Frankrijk. Daar wordt hij gecon-
troleerd. De handhaver constateert een over-
treding die 1 dagen daarvoor in Nederland is
begaan. Hij heeft toen namelijk de dagelijkse
rijtijd met 1 minuten overschreden, omdat hij
graag naar huis wilde. De chauffeur moet 1
dagen na dato een boete betalen van 1 euro.
Case 16
Een vrachtautochauffeur van bedrijf 18910 is onderweg in Frankrijk als hij wordt aangehouden en gecontroleerd. De handhaver ontdekt een overtreding van 8 dagen daarvoor. De dagelijkse rijtijd is toen namelijk met 1 minuten overschreden. Hoewel het bedrijf zich afvraagt of de chauffeur nu nog een risico zou kunnen vormen is de handhaver onverbiddelijk. Er wordt een boete opgelegd van 1 euro.
Aanbeveling 4:
Maximeer controleperiode tot 7 dagen
TLN pleit voor een controleperiode van maximaal 7 dagen voor de controle op de dagelijkse rij- en rusttijden en pauzeregeling. De controleperiode van 8 dagen dient uitsluitend gebruikt te worden voor controle van de verkorte weekendrust.

1 · Onredelijke boetes rij- en rusttijden Transport en Logistiek Nederland


6. Oponthoud

Naast het opleggen van boetes, veroorzaakt de wijze van handhaving en beboeting ook veel opont- houd. In procent van de gevallen bedroeg het oponthoud uur of langer. Dit wordt vooral veroor- zaakt doordat de vaak hoge boetebedragen door niet-ingezetenen contant moeten worden voldaan. De chauffeur beschikt uit veiligheidsoverwegingen niet over zoveel contant geld. Het geld zal dus moeten worden `ingevlogen' door het bedrijf of er dient een beroep gedaan te worden op bedrijven die er hun business van maken deze boetes voor te financieren, met alle extra kosten van dien. Als er niet con- tant wordt betaald, wordt de auto aan de ketting gelegd. Beroep aantekenen tegen boetes die als onte- recht dan wel disproportioneel worden beschouwd, wordt vaak als zinloos ervaren. Naast dat men vaak de taal niet machtig is of de wegen niet kent, moet er in geval dat er beroep wordt aangetekend een zelfs nog hogere boete worden betaald. Tot slot wordt in bijna 0 procent van de gevallen aangegeven dat de chauffeur zich niet correct behandeld voelde door de controlerend ambtenaar. Duur oponthoud
1 tot uur procent tot uur procent tot uur 1 procent uur en langer 19 procent Case 17
Een planner van bedrijf 606 werkt op donderdag op de planning en rijdt enkele dagen later een rit in Frankrijk. Hier wordt hij aangehouden. Omdat hij op die donderdag daarvoor andere werkzaam- heden heeft uitgevoerd, kan hij geen tachograafschijf of patronaal attest laten zien. Het bedrijf is in de veronderstelling dat het patronaal attest alleen maar getoond moet worden als een chauffeur vrij of ziek is geweest of als in een niet tachograafplichtig voertuig is gereden. Dit blijkt niet uit te leggen aan de Franse handhaver, die hem een boete oplegt van .000 euro. De wachttijd bedraagt boven- dien uur. Het bedrijf vraagt zich af of ze, om deze boete te voorkomen, in het vervolg onterecht moeten werken met een onjuist patronaal attest.
Case 18
Na zijn vakantie gaat een chauffeur van bedrijf

19 op weg naar zijn eerste klus na de vakan-
tie. Bij aanvang van de werkzaamheden vergeet
hij het patronaal attest. Net tijdens zijn eer-
ste rit wordt hij in Duitsland aangehouden. De
boete bedraagt .000 euro en het oponthoud
bedraagt 1 uur.
Transport en Logistiek Nederland Onredelijke boetes rij- en rusttijden · 1

Case 19
De chauffeur van bedrijf 60 wordt in Frank-
rijk aangehouden, waarbij een overtreding van
de wekelijkse rijtijd wordt geconstateerd van

10 minuten. Er blijkt in die week 60 minuten te kort te zijn gerust, omdat hij geen parkeer-
plaats kon vinden en hij door files was ver-
traagt. Naast een oponthoud van 6 uur krijgt
hij een boete van 1.990 euro.

Aanbeveling 5:
Verander betalingsregeling borgsom en boetes
TLN pleit ervoor om de borgsom te gebruiken waar hij oorspronkelijk voor bedoeld is: een aanbeta- ling op de te verwachten boete op een realistisch niveau. TLN pleit voor de mogelijkheid om met creditcard of pin te betalen. TLN pleit voor een gelijke behandeling tussen ingezetenen en niet-inge- zetenen. Uiteindelijk pleit TLN ervoor dat boetes in het eigen land voldaan mogen worden.


16 · Onredelijke boetes rij- en rusttijden Transport en Logistiek Nederland


7. Tachograaf

De overtredingen rond de (digitale) tachograaf zijn van verschillende aard. Opvallend bij deze overtre- dingen is de hoogte van de boetes voor soms kleine overtredingen, zoals het verkeerd spellen van een naam of het niet bij je hebben van een printrol. In een aantal gevallen betrof het overtredingen veroor- zaakt door een menselijke fout of vergissing, zoals het door omstandigheden vergeten van registratie- bladen. Als dan per omgaande de registratiebladen alsnog kunnen worden getoond en er geen sprake is van overtredingen van de rij-/rusttijden, kun je je afvragen wat het doel van de beboeting is. Bij de digitale tachograaf spelen ook andere zaken een rol. Het afronden van iedere seconde rijtijd tot
1 minuut, het feit dat 1 minuten pauze niet als pauze wordt geregistreerd en voor een deel nog de fouten die begaan worden als gevolg van de complexe en onduidelijke regelgeving. Case 20
Op juli 008 worden twee vrachtautochauffeurs van bedrijf 681, die samen uit Polen komen en achter elkaar aan rijden, beiden in België aangehouden en gecontroleerd. Bij één auto, die uitgerust is met een digitale tachograaf, blijkt de rijtijd met minuten te zijn overschreden. De andere vracht- auto, die er direct achteraan reed maar voorzien is van een oude analoge tachograaf, krijgt een compliment van de handhaver omdat hij zo keurig aan de rijtijd voldoet. Het bedrijf krijgt voor de overtreding van minuten, een boete van 0 euro. De wachttijd bedraagt , uur. Case 21
Een chauffeur van bedrijf 6161 moet snel even
de vrachtauto van een collega die ziek is, gaan
lossen. Zijn eigen auto staat die dag klaar om
ingewisseld te worden voor een nieuwe auto.
Door deze bijzondere omstandigheden vergeet
de chauffeur de tachokaart in de digitale ta-
chograaf te stoppen en vergeet hij bovendien
de tachograafschijven van de afgelopen 8
dagen mee te nemen. Onderweg in Nederland
wordt hij aangehouden. Het ontbreken van de
kaart en de schijven levert hem een boete op
van 1.60 euro. De auto was 1 kilometer van
het bedrijf maar de chauffeur krijgt niet de
gelegenheid om zijn kaart en de schijven op te
halen om daarmee alsnog aan te tonen dat er
geen sprake was van een overtreding.
Case 22
Op april 008 rijdt bedrijf 616 in een leenauto door België. Omdat hij in een leenauto rijdt is hij vergeten te controleren of er een printerrolletje in de digitale tachograaf zit. Dit blijkt pas als hij wordt aangehouden door de Belgische handhaver, die hem een boete geeft van 1.600 euro. Omdat hij niet verwacht dat bezwaar maken nut heeft betaalt hij de boete. Aanbeveling 6:
Geef alleen waarschuwing bij administratieve overtredingen TLN pleit ervoor om `administratieve' overtredingen ­ zoals het verkeerd spellen van een naam of het ontbreken van een printrol ­ te beboeten met een waarschuwing. TLN pleit voor een tolerantie van 1 minuten op , uur rijtijd bij de digitale tachograaf in verband met de afronding van de rijtijd op 1 minuut.
Transport en Logistiek Nederland Onredelijke boetes rij- en rusttijden · 17

Bijlagen

De bijlagen zijn de originele formulieren zoals ze door de ondernemers zijn ingevuld. Deze geven het beste weer hoe de huidige handhaving wordt ervaren. TLN heeft deze formulieren niet geredigeerd, maar uitsluitend geanonimiseerd.

· Voorbeeld 1 - Dagelijkse Rijtijd

· Voorbeeld 2 - Dagelijkse Rijtijd

· Voorbeeld 3 - Dagelijkse Rijtijd

· Voorbeeld 4 - Dagelijkse Rusttijd

· Voorbeeld 5 - Dagelijkse Rusttijd

· Voorbeeld 6 - Dagelijkse Rusttijd

· Voorbeeld 7 - Pauzeregeling

· Voorbeeld 8 - Pauzeregeling

· Voorbeeld 9 - Pauzeregeling

· Voorbeeld 10 - Wekelijkse/Tweewekelijkse Rijtijd
· Voorbeeld 11 - Wekelijkse/Tweewekelijkse Rijtijd
· Voorbeeld 12 - Patronaal Attest

· Voorbeeld 13 - Patronaal Attest

· Voorbeeld 14 - Patronaal Attest

· Voorbeeld 15 - Controleperiode

· Voorbeeld 16 - Controleperiode

· Voorbeeld 17 - Oponthoud

· Voorbeeld 18 - Oponthoud

· Voorbeeld 19 - Oponthoud

· Voorbeeld 20 - Digitale tachograaf

· Voorbeeld 21 - Digitale tachograaf

· Voorbeeld 22 - Digitale tachograaf


18 · Onredelijke boetes rij- en rusttijden Transport en Logistiek Nederland

Voorbeeld 1 Dagelijkse Rijtijd


8718

RELATIENUMMER X

BEDRIJF X

CPERS
Hoe vaak bent u dit jaar beboet voor een overtreding van de rij- en rusttijden, die naar uw mening
onterecht was, of waarvan volgens u het bedrag niet in verhouding stond tot de ernst van de overtreding? 1 Tot hoeveel dagen terug heeft de ambtenaar tijdens de controle/staandehouding uw tachograafschijven of 14 dagen de digitale tachograaf gecontroleerd? België In welk land vond die plaats?
Wanneer vond de controle/staandehouding plaats? Datum: 4-8-2008 Met hoeveel minuten werd de rijtijd overschreden? 30 minuten (plusminus voldoet)
Wat voor soort rijtijdovertreding betrof het? Dagelijkse rijtijd Waren er bijzondere omstandigheden waardoor de Ja, te weten: file rijtijd overschreden werd? 960 euro Hoe hoog was de boete?
Moest de boete direct contant worden voldaan? Ja

Werd er nog een andere sanctie opgelegd? Nee Nee, omdat de agent ons dat gevraagd heeft en als we in beroep zouden willen moesten we 100 euro extra betalen... Wij vonden dit bedrag al belachelijk hoog dus zijn we akkoort gegaan met dit bedrag. Hebt u beroep aangetekend tegen de boete? transport van paarden.....niet zo maar willekeurige Geef in uw eigen bewoording aan waarom de boete stops kunnen maken i.v.m. eventuele calamiteiten onterecht was en/of dat de boete niet in verhouding laden/lossen......overtredingen zijn niet opzettelijk stond tot de overtreding.
Bent u correct behandeld door de controlerend Ja ambtenaar?
Hoe lang duurde het oponthoud (uur/minuten) dat verband hield met de overtreding van rij- en 1 uur en 50 minuten rusttijden? (plusminus voldoet) Bedrag boete staat absoluut niet in verhouding met de overtreding...en dat het in de meeste gevallen Hebt u verder nog opmerkingen over deze komt door files overtreding?
Bent u in het bezit van een boeterapport/proces Ja verbaal?
Bent u eventueel bereid daarvan een kopie aan TLN Ja ter beschikking te stellen?

Ruimte voor verdere opmerkingen:
Heel graag wil mijn vader dit toelichten aan de telefoon of in een gesprek....daarvoor kan u altijd contact met hem opnemen..

Transport en Logistiek Nederland Onredelijke boetes rij- en rusttijden · 19

Voorbeeld 2 Dagelijkse Rijtijd

RELATIENUMMER 62310

BEDRIJF X

CPERS
Hoe vaak bent u dit jaar beboet voor een overtreding X van de rij- en rusttijden, die naar uw mening
onterecht was, of waarvan volgens u het bedrag niet in verhouding stond tot de ernst van de overtreding? Tot hoeveel dagen terug heeft de ambtenaar tijdens 1 de controle/staandehouding uw tachograafschijven of de digitale tachograaf gecontroleerd?
In welk land vond die plaats? 9 dagen Wanneer vond de controle/staandehouding plaats? Frankrijk Datum: 18 ­ 4 - 2008 Met hoeveel minuten werd de rijtijd overschreden? (plusminus voldoet)
Wat voor soort rijtijdovertreding betrof het? 20 minuten Dagelijkse rijtijd Ja, vanwege 20 minuten Waren er bijzondere omstandigheden waardoor de file had chauffeur geen rijtijd overschreden werd? mogelijkheid om eerder te Hoe hoog was de boete? Ja, te weten: stoppen Moest de boete direct contant worden voldaan? 135 euro Werd er nog een andere sanctie opgelegd? Ja Hebt u beroep aangetekend tegen de boete? Nee Nee, omdat zinloos Geef in uw eigen bewoording aan waarom de boete
onterecht was en/of dat de boete niet in verhouding stond tot de overtreding. Chauffeur had geen andere keus. `overtreding' vond plaats in Duitsland, bekeuring na 9 dagen in Frankrijk Bent u correct behandeld door de controlerend
ambtenaar?
Ja Hoe lang duurde het oponthoud (uur/minuten) dat
verband hield met de overtreding van rij- en
rusttijden? (plusminus voldoet)
Hebt u verder nog opmerkingen over deze weet niet (meer) ? uur en ? minuten overtreding?
verbaal?
Bent u in het bezit van een boeterapport/proces
Ja Bent u eventueel bereid daarvan een kopie aan TLN
ter beschikking te stellen?
Ruimte voor verdere opmerkingen: Ja

0 · Onredelijke boetes rij- en rusttijden Transport en Logistiek Nederland

Voorbeeld 3 Dagelijkse Rijtijd


8569

RELATIENUMMER X

BEDRIJF X

CPERS
Hoe vaak bent u dit jaar beboet voor een overtreding van de rij- en rusttijden, die naar uw mening
onterecht was, of waarvan volgens u het bedrag niet in verhouding stond tot de ernst van de overtreding? 1 Tot hoeveel dagen terug heeft de ambtenaar tijdens de controle/staandehouding uw tachograafschijven of 14 dagen de digitale tachograaf gecontroleerd? duitsland In welk land vond die plaats?
Wanneer vond de controle/staandehouding plaats? Weet niet, x-x-2008 Overtreding van de rijtijd (dagelijkse, wekelijkse of
2-weken Waar bestond de overtreding uit?
Met hoeveel minuten werd de rijtijd overschreden? 3 minuten (plusminus voldoet)
Wat voor soort rijtijdovertreding betrof het? Dagelijkse rijtijd parkeerplaatsen waren Waren er bijzondere omstandigheden waardoor de Ja, te weten: vol rijtijd overschreden werd? 125 euro Hoe hoog was de boete?
Moest de boete direct contant worden voldaan? Ja

Werd er nog een andere sanctie opgelegd? Nee het geen zin heeft Heeft u beroep aangetekend tegen de boete? Nee, omdat Als een chauffeur 3 minuten te lang gereden heeft omdat die digitale tacho dat aangeeft en er niet naar Geef in uw eigen bewoording aan waarom de boete de omstandigheden wordt gekeken vind ik het legaal onterecht was en/of dat de boete niet in verhouding stelen stond tot de overtreding.
Bent u correct behandeld door de controlerend Ja ambtenaar? 0 uur en Hoe lang duurde het oponthoud (uur/minuten) dat 30 verband hield met de overtreding van rij- en minuten rusttijden? (plusminus voldoet) je bent als chauffeur in europa toch vogelvrij kijk eens wat er in frankrijk of italie gebeurd met de digitale tachgraaf , het is gewoon belachelijk , dieven en oplichters zijn het meer niet, en jullie als vak organisatie moet er hoog nodig eens mee beginnen om aan deze ( criminele ) toestanden wat te doen Hebt u verder nog opmerkingen over deze
overtreding?

Transport en Logistiek Nederland Onredelijke boetes rij- en rusttijden · 1

Voorbeeld 4 Dagelijkse Rusttijd

RELATIENUMMER 5351

BEDRIJF X

CPERS
Hoe vaak bent u dit jaar beboet voor een overtreding X van de rij- en rusttijden, die naar uw mening
onterecht was, of waarvan volgens u het bedrag niet in verhouding stond tot de ernst van de overtreding? Tot hoeveel dagen terug heeft de ambtenaar tijdens 1 de controle/staandehouding uw tachograafschijven of de digitale tachograaf gecontroleerd?
In welk land vond die plaats? 28 dagen Wanneer vond de controle/staandehouding plaats? Nederland Datum: 5-8-2008 Auto verzet Waar bestond deze andere overtreding uit? (nog geen 100 meter) tijdens de 9 uur rust. Ja, te weten: chauffeur stond buiten het terrein waar hij moest lossen, en stond daar in de weg, omdat er alleen op het terrein plaats was, werd er aan de chauffeur gevraagd de auto gelijk voor het dok te zetten. Dit was een zeecontainer dus de chauffeur hoefde zelf niet te lossen. De auto is in deze periode nog geen
100 meter verreden. Alles van de vorige dagen was in Waren er bijzondere omstandigheden? orde. Hoe hoog was de boete?
Moest de boete direct contant worden voldaan? 440 euro Werd er nog een andere sanctie opgelegd? Nee Hebt u beroep aangetekend tegen de boete? Ja, te weten: een rijverbod van 9 uur. Ja Geef in uw eigen bewoording aan waarom de boete
onterecht was en/of dat de boete niet in verhouding De auto moest verzet worden omdat deze in de weg stond tot de overtreding. stond, en is nog geen 100 meter verreden. Voor de rest zijn de 9 uur rust volgemaakt. omdat het absurd is dat de chauffeur een Bent u correct behandeld door de controlerend rijverbod krijgt van 9 uur, ambtenaar? Nee, niet correct, te terwijl deze net 9 uur weten: heeft gemaakt. Hoe lang duurde het oponthoud (uur/minuten) dat
verband hield met de overtreding van rij- en
rusttijden? (plusminus voldoet)
Hebt u verder nog opmerkingen over deze 9 uur overtreding? Nee verbaal?
Bent u in het bezit van een boeterapport/proces
Ja Bent u eventueel bereid daarvan een kopie aan TLN
ter beschikking te stellen?
Ruimte voor verdere opmerkingen: Ja


· Onredelijke boetes rij- en rusttijden Transport en Logistiek Nederland

Voorbeeld 5 Dagelijkse rust


61844

RELATIENUMMER X

BEDRIJF X

CPERS
Hoe vaak bent u dit jaar beboet voor een overtreding van de rij- en rusttijden, die naar uw mening
onterecht was, of waarvan volgens u het bedrag niet in verhouding stond tot de ernst van de overtreding? 1 Tot hoeveel dagen terug heeft de ambtenaar tijdens de controle/staandehouding uw tachograafschijven of 5 dagen de digitale tachograaf gecontroleerd? Spanje In welk land vond die plaats?
Wanneer vond de controle/staandehouding plaats? Weet niet x-x-2008 Hoeveel minuten is er te kort gerust? (plusminus 10 minuten voldoet)
Wat voor soort rusttijdovertreding betrof het? Dagelijkse rust Waren er bijzondere omstandigheden waardoor de Nee rusttijd onderbroken moest worden? 1.500 euro Hoe hoog was de boete?
Moest de boete direct contant worden voldaan? Ja

Werd er nog een andere sanctie opgelegd? Nee Heeft geen zin Hebt u beroep aangetekend tegen de boete? Nee, omdat Geef in uw eigen bewoording aan waarom de boete
onterecht was en/of dat de boete niet in verhouding Belachelijk hoge boete door staan in file stond tot de overtreding.
Bent u correct behandeld door de controlerend Nee, niet correct, te weten: Geen discussie mogelijk ambtenaar?
Hoe lang duurde het oponthoud (uur/minuten) dat
verband hield met de overtreding van rij- en 24 uur rusttijden? (plusminus voldoet)
Hebt u verder nog opmerkingen over deze
overtreding?
Bent u in het bezit van een boeterapport/proces Ja verbaal?
Bent u eventueel bereid daarvan een kopie aan TLN Ja ter beschikking te stellen?

Transport en Logistiek Nederland Onredelijke boetes rij- en rusttijden ·

Voorbeeld 6 Dagelijkse rust RELATIENUMMER 59895

BEDRIJF X

CPERS
Hoe vaak bent u dit jaar beboet voor een overtreding X van de rij- en rusttijden, die naar uw mening
onterecht was, of waarvan volgens u het bedrag niet in verhouding stond tot de ernst van de overtreding? Tot hoeveel dagen terug heeft de ambtenaar tijdens 1 de controle/staandehouding uw tachograafschijven of de digitale tachograaf gecontroleerd?
In welk land vond die plaats? 28 dagen Wanneer vond de controle/staandehouding plaats? duitsland Datum: 4-8-2008 Overtreding van de Waar bestond de overtreding uit? rusttijd (dagelijkse, wekelijkse of pauze voldoet)
Hoeveel minuten is er te kort gerust? (plusminus Wat voor soort rusttijdovertreding betrof het? 5 minuten Dagelijkse rust Waren er bijzondere omstandigheden waardoor de file, waardoor niet tidjig rusttijd onderbroken moest worden? de parkeerplaats kon Hoe hoog was de boete? Ja, te weten: worden bereikt Moest de boete direct contant worden voldaan? 150 euro Werd er nog een andere sanctie opgelegd? Ja Nee Hebt u beroep aangetekend tegen de boete? formeel juist, Nee, omdat materieel onjuist Geef in uw eigen bewoording aan waarom de boete
onterecht was en/of dat de boete niet in verhouding stond tot de overtreding. zie bovenstaand Bent u correct behandeld door de controlerend
ambtenaar? Nee, niet correct, te weten: was een muggezifter Hoe lang duurde het oponthoud (uur/minuten) dat
verband hield met de overtreding van rij- en
rusttijden? (plusminus voldoet)
Hebt u verder nog opmerkingen over deze 1 uur en 0 minuten overtreding?
verbaal?
Bent u in het bezit van een boeterapport/proces
Ja Bent u eventueel bereid daarvan een kopie aan TLN
ter beschikking te stellen?
Goed initiatief. Over Frankrijk horen we ook soortgelijke verhalen Nee


· Onredelijke boetes rij- en rusttijden Transport en Logistiek Nederland

Voorbeeld 7 Pauzeregeling


3051

RELATIENUMMER X

BEDRIJF X

CPERS
Hoe vaak bent u dit jaar beboet voor een overtreding van de rij- en rusttijden, die naar uw mening
onterecht was, of waarvan volgens u het bedrag niet in verhouding stond tot de ernst van de overtreding? 1 Tot hoeveel dagen terug heeft de ambtenaar tijdens de controle/staandehouding uw tachograafschijven of Weet niet (meer) dagen de digitale tachograaf gecontroleerd? België In welk land vond die plaats?
Wanneer vond de controle/staandehouding plaats? Weet niet x­x-2008 Hoeveel minuten is er te kort gerust? (plusminus 2 minuten voldoet)
Wat voor soort rusttijdovertreding betrof het? Pauzetijd Waren er bijzondere omstandigheden waardoor de Nee rusttijd onderbroken moest worden? 450 euro Hoe hoog was de boete?
Moest de boete direct contant worden voldaan? Ja

Werd er nog een andere sanctie opgelegd? Nee In België heeft dat geen zin. Hebt u beroep aangetekend tegen de boete? Nee, omdat Geef in uw eigen bewoording aan waarom de boete 2 minuten tekort onterecht was en/of dat de boete niet in verhouding gepauzeerd en dan 450 boete is een lachertje stond tot de overtreding.
Bent u correct behandeld door de controlerend Ja ambtenaar?
Hoe lang duurde het oponthoud (uur/minuten) dat
verband hield met de overtreding van rij- en 1 uur en 20 minuten rusttijden? (plusminus voldoet)
Hebt u verder nog opmerkingen over deze
overtreding?
Bent u in het bezit van een boeterapport/proces Ja verbaal?
Bent u eventueel bereid daarvan een kopie aan TLN Ja ter beschikking te stellen? De boete staat niet in verhouding tot 2 minuten te weinig gepauzeerd. Een boete van 50 zou terecht zijn. Ruimte voor verdere opmerkingen:

Transport en Logistiek Nederland Onredelijke boetes rij- en rusttijden ·

Voorbeeld 8 Pauzeregeling

RELATIENUMMER 10312

BEDRIJF X

CPERS
Hoe vaak bent u dit jaar beboet voor een overtreding X van de rij- en rusttijden, die naar uw mening
onterecht was, of waarvan volgens u het bedrag niet in verhouding stond tot de ernst van de overtreding? 1 Tot hoeveel dagen terug heeft de ambtenaar tijdens de controle/staandehouding uw tachograafschijven of de digitale tachograaf gecontroleerd?
In welk land vond die plaats? 28 dagen Frankrijk Wanneer vond de controle/staandehouding plaats? Datum: 10-1-2008 voldoet)
Hoeveel minuten is er te kort gerust? (plusminus
15 minuten Wat voor soort rusttijdovertreding betrof het?
Waren er bijzondere omstandigheden waardoor de Pauzetijd rusttijd onderbroken moest worden? Nee Hoe hoog was de boete?

750

Moest de boete direct contant worden voldaan? euro Ja Werd er nog een andere sanctie opgelegd?
Nee Hebt u beroep aangetekend tegen de boete?
Nee, omdat Veel te veel moeite De boete werd niet gegeven voor te kort pauze, maar omdat er 3 maal 15 minuten was gepauzeerd i.p.v.
1x15 en 1x30 min. werd de aaneengesloten rijtijd Geef in uw eigen bewoording aan waarom de boete doorgeteld en kwam daardoor op 7,5 of 8 uur direct onterecht was en/of dat de boete niet in verhouding een boete in de categorie overschrijding met meer stond tot de overtreding. dan 20%. Bent u correct behandeld door de controlerend
ambtenaar? Ja Hoe lang duurde het oponthoud (uur/minuten) dat
verband hield met de overtreding van rij- en
rusttijden? (plusminus voldoet) 6 uur De gevolgschade vaan zo'n boete is nog vele malen hoger. Hoge kosten om het contante geld daar te krijgen. Een chauffeur die 6 uur staat te wachten. Kon die dag niet meer lossen en terug laden, scheelt dus Hebt u verder nog opmerkingen over deze gewoon een dagomzet. Totale kosten zo'n 1.750 EUR overtreding? voor een kwartiertje te weinig pauze. verbaal?
Bent u in het bezit van een boeterapport/proces
Nee anders dan geld brengen naar gestrande chauffeurs inzake boetes en het aanvechten van boetes. Als je voorbeelden wil van absurde boetes kun je wellicht contact opnemen met Intergesaco, deze doen niet


6 · Onredelijke boetes rij- en rusttijden Transport en Logistiek Nederland

Voorbeeld 9 Pauzeregeling


3455

RELATIENUMMER X

BEDRIJF X

CPERS
Hoe vaak bent u dit jaar beboet voor een overtreding van de rij- en rusttijden, die naar uw mening
onterecht was, of waarvan volgens u het bedrag niet in verhouding stond tot de ernst van de overtreding? 1 Tot hoeveel dagen terug heeft de ambtenaar tijdens de controle/staandehouding uw tachograafschijven of 7 dagen de digitale tachograaf gecontroleerd? Frankrijk In welk land vond die plaats?
Wanneer vond de controle/staandehouding plaats? Datum: 19-9-2008 Hoeveel minuten is er te kort gerust? (plusminus 5 minuten voldoet)
Wat voor soort rusttijdovertreding betrof het? Pauzetijd Waren er bijzondere omstandigheden waardoor de Ja, te weten: Verzetten van auto rusttijd onderbroken moest worden? 750 euro Hoe hoog was de boete?
Moest de boete direct contant worden voldaan? Ja

Werd er nog een andere sanctie opgelegd? Nee

Hebt u beroep aangetekend tegen de boete? Ja Eerst 30 minuten en toen
25 minuten gepauzeerd, dus onterecht want wat Geef in uw eigen bewoording aan waarom de boete maak het nu uit eerst 15 onterecht was en/of dat de boete niet in verhouding min en dan 30 of andersom en dan de hoogte!!!!!!!!!!!!! stond tot de overtreding.
Bent u correct behandeld door de controlerend Ja ambtenaar?
Hoe lang duurde het oponthoud (uur/minuten) dat
verband hield met de overtreding van rij- en 2 uur en 15 minuten rusttijden? (plusminus voldoet)
Hebt u verder nog opmerkingen over deze Nee overtreding?
Bent u in het bezit van een boeterapport/proces Ja verbaal?
Bent u eventueel bereid daarvan een kopie aan TLN Ja ter beschikking te stellen?

Ruimte voor verdere opmerkingen:
Het word tijd dat deze gang van zaken eens een keer aan de kaak gesteld word, want buiten de boete kosten het ons ook nog eens 225 euro om het geld direct over te maken, kan TLN niet b.v. voor een collectieve credit card zorgen?

Transport en Logistiek Nederland Onredelijke boetes rij- en rusttijden · 7

Voorbeeld 10 Wekelijkse/Tweewekelijkse Rijtijd RELATIENUMMER 7661

BEDRIJF X

CPERS
Hoe vaak bent u dit jaar beboet voor een overtreding X van de rij- en rusttijden, die naar uw mening
onterecht was, of waarvan volgens u het bedrag niet in verhouding stond tot de ernst van de overtreding? Tot hoeveel dagen terug heeft de ambtenaar tijdens 1 de controle/staandehouding uw tachograafschijven of de digitale tachograaf gecontroleerd?
In welk land vond die plaats? 28 dagen Wanneer vond de controle/staandehouding plaats? Spanje Weet niet, x-x-2008 Overtreding van de rijtijd Waar bestond de overtreding uit? (dagelijkse, wekelijkse of 2- Met hoeveel minuten werd de rijtijd overschreden? weken (plusminus voldoet)
Wat voor soort rijtijdovertreding betrof het? 5 minuten Waren er bijzondere omstandigheden waardoor de Wekelijkse rijtijd rijtijd overschreden werd? naar plaats voor Hoe hoog was de boete? Ja, te weten: nachtrust zoeken Moest de boete direct contant worden voldaan? 301 euro Ja inhouden van de schijven, tot nu toe niet terug ontvangen Werd er nog een andere sanctie opgelegd? aanhouding ergens in Ja, te weten: maart 2008 niet Spaans sprekend, achteraf niet mogelijk Hebt u beroep aangetekend tegen de boete? daar er geen schijven Nee, omdat zijn Geef in uw eigen bewoording aan waarom de boete In de betreffende week: 1 schijf 8 uur 20 min, 1 schijf onterecht was en/of dat de boete niet in verhouding 7 uur 15 min, 1 schijf 9 uur 40 min, 1 schijf 9 uur 50 stond tot de overtreding. min en de laatste schijf 9 uur 5 min. Dus zeker niet de wekelijkse rijtijd overschreden. in de hoek neer gezet, net zolang gezocht tot hij wat Bent u correct behandeld door de controlerend had gevonden.En toen ambtenaar? Nee, niet correct, te met een vingertje zo van weten: kom hier jij, ik heb je. Hoe lang duurde het oponthoud (uur/minuten) dat
verband hield met de overtreding van rij- en
rusttijden? (plusminus voldoet)
Hebt u verder nog opmerkingen over deze 2 uur en 30 minuten overtreding? huis De overtreding was van 2 weken ervoor op weg naar verbaal?
Bent u in het bezit van een boeterapport/proces
Bent u eventueel bereid daarvan een kopie aan TLN Ja ter beschikking te stellen?
Ruimte voor verdere opmerkingen: Ja

verband met het hebben van het 'oude' patronaal attest. Waar zijn wij/zij mee bezig?? Collegachauffeur, die op hetzelfde moment staande werd gehouden, kreeg een boete van 2.001 euro in
8 · Onredelijke boetes rij- en rusttijden Transport en Logistiek Nederland

Voorbeeld 11 Wekelijkse/Tweewekelijkse Rijtijd


7083

RELATIENR. X

BEDRIJF X

CPERS
Hoe vaak bent u dit jaar beboet voor een overtreding van de rij- en rusttijden, die naar uw mening
onterecht was, of waarvan volgens u het bedrag niet in verhouding stond tot de ernst van de overtreding? 2 Boete 2
Tot hoeveel dagen terug heeft de ambtenaar tijdens de controle/staandehouding uw tachograafschijven of 28 dagen de digitale tachograaf gecontroleerd? Frankrijk In welk land vond die plaats?
Wanneer vond de controle/staandehouding plaats? Datum: 29-9-2008

Met hoeveel minuten werd de rijtijd overschreden? 180 minuten

Wat voor soort rijtijdovertreding betrof het? 2-wekelijkse rijtijd Waren er bijzondere omstandigheden waardoor de
Nee rijtijd overschreden werd? 750 euro Hoe hoog was de boete?
Moest de boete direct contant worden voldaan? Ja Rijverbod tot betaling was voldaan. Werd er nog een andere sanctie opgelegd? Ja, te weten: Nee, omdat Hebt u beroep aangetekend tegen de boete? Onbekendheid in Frankrijk. Geef in uw eigen bewoording aan waarom de boete Boete stond ook hier niet in verhouding met de onterecht was en/of dat de boete niet in verhouding minimale overtreding stond tot de overtreding.
Bent u correct behandeld door de controlerend Ja ambtenaar?
Hoe lang duurde het oponthoud (uur/minuten) dat
verband hield met de overtreding van rij- en 2 uur rusttijden?
Hebt u verder nog opmerkingen over deze
overtreding?
Bent u in het bezit van een boeterapport/proces Ja verbaal?
Bent u eventueel bereid daarvan een kopie aan TLN Ja ter beschikking te stellen?

Transport en Logistiek Nederland Onredelijke boetes rij- en rusttijden · 9

Voorbeeld 12 Patronaal Attest

RELATIENUMMER 7600

BEDRIJF X

CPERS
Hoe vaak bent u dit jaar beboet voor een overtreding X van de rij- en rusttijden, die naar uw mening
onterecht was, of waarvan volgens u het bedrag niet in verhouding stond tot de ernst van de overtreding? Tot hoeveel dagen terug heeft de ambtenaar tijdens 1 de controle/staandehouding uw tachograafschijven of de digitale tachograaf gecontroleerd?
In welk land vond die plaats? Weet niet (meer) dagen Wanneer vond de controle/staandehouding plaats? Frankrijk Datum: 4-8-2008 Waar bestond de overtreding uit? Andere rij-of rusttijd gerelateerde overtreding Waar bestond deze andere overtreding uit? verkeerde datum op Waren er bijzondere omstandigheden? patronaal attest Hoe hoog was de boete? Nee Moest de boete direct contant worden voldaan? 1.090 euro Werd er nog een andere sanctie opgelegd? Ja Nee we niet weten waar we dit kunnen aanvechten, we hebben contact opgenomen met jullie maar daar kregen we te Hebt u beroep aangetekend tegen de boete? horen dat dit erg moeilijk Nee, omdat is De overtreding was een verkeerde datum op het Geef in uw eigen bewoording aan waarom de boete patronaal attest maar de politie had hier geen begrip onterecht was en/of dat de boete niet in verhouding voor, de schijven kwamen niet overeen met de vrije stond tot de overtreding. dag van de chauffeur en dit konden we wel aantonen dat dit een menselijke fout was en geen fraude. Bent u correct behandeld door de controlerend
ambtenaar? Nee, niet correct, te Hoe lang duurde het oponthoud (uur/minuten) dat weten: geen begrip verband hield met de overtreding van rij- en
rusttijden? (plusminus voldoet) weet niet (meer) ? uur en ? minuten verbaal?
Bent u in het bezit van een boeterapport/proces
Bent u eventueel bereid daarvan een kopie aan TLN Ja ter beschikking te stellen?
Ruimte voor verdere opmerkingen: Ja

0 · Onredelijke boetes rij- en rusttijden Transport en Logistiek Nederland

Voorbeeld 13 Patronaal Attest


8892

RELATIENR. X

BEDRIJF X

CPERS
Hoe vaak bent u dit jaar beboet voor een overtreding van de rij- en rusttijden, die naar uw mening
onterecht was, of waarvan volgens u het bedrag niet in verhouding stond tot de ernst van de overtreding? 2 Boete 1
Tot hoeveel dagen terug heeft de ambtenaar tijdens de controle/staandehouding uw tachograafschijven of 14 dagen de digitale tachograaf gecontroleerd? spanje In welk land vond die plaats?
Wanneer vond de controle/staandehouding plaats? Datum: 14-1-2008 Andere rij-of rusttijd gerelateerde overtreding Waar bestond de overtreding uit? andere chauffeur had 2 dagen op deze auto gereden en hij was vergeten zijn patronaal attest mee te nemen, hij was 2 dagen vrij geweest maar wij mochten niks faxen alleen `mochten' 2.000 euro direct betalen, papieren in beslag en chauffeur zeer asociaal behandeld alsof hij crimineel was en fraude Waar bestond deze andere overtreding uit? aan het plegen was!! Nee Waren er bijzondere omstandigheden ? 2.000 euro Hoe hoog was de boete?
Moest de boete direct contant worden voldaan? Ja

Werd er nog een andere sanctie opgelegd? Nee Hebt u beroep aangetekend tegen de boete? Ja Als wij de schijven van de chauffeur die die 2 dagen op die auto had gereden hadden mogen faxen, hadden ze kunnen zien dat de chauffeur die aangehouden was daadwerkelijk vrij geweest was die
2 ontbrekende dagen. Dat ie zijn patronaal attest was vergeten, had ie dan een boete voor kunnen krijgen, maar dan vind ik 2000 euro belachelijk hoog. En wat ik het ergste vind, is dat de chauffeur aangehouden wordt en meteen wordt behandeld als een crimineel, terwijl die man gewoon bezig is een paar centen te verdienen om z'n gezin te onderhouden. Wij hebben ons buik vol van het buitenland rijden en zijn het aan het afbouwen, want met de komst van de digitale Geef in uw eigen bewoording aan waarom de boete tacho is elke chauffeur vogelvrij om een boete te onterecht was en/of dat de boete niet in verhouding krijgen in elk dorp waar je binnen rijdt!!!! stond tot de overtreding. Nee, niet correct, te weten: asociaal , dikke revolver Bent u correct behandeld door de controlerend op z'n riem en schreeuwen tegen chauffeur ambtenaar?
Hoe lang duurde het oponthoud (uur/minuten) dat verband hield met de overtreding van rij- en 6 uur en 0 minuten rusttijden? Wij zijn in beroep gegaan tegen deze boete via Intergesaco maar is de eerste keer afgewezen , ze kunnen het nu nog 2 maal proberen dus afwachten Hebt u verder nog opmerkingen over deze geblazen. overtreding?
Bent u in het bezit van een boeterapport/proces Ja verbaal?
Bent u eventueel bereid daarvan een kopie aan TLN Ja ter beschikking te stellen?
Transport en Logistiek Nederland Onredelijke boetes rij- en rusttijden · 1

Voorbeeld 14 Patronaal Attest

RELATIENUMMER 8689

BEDRIJF X

CPERS
Hoe vaak bent u dit jaar beboet voor een overtreding X van de rij- en rusttijden, die naar uw mening
onterecht was, of waarvan volgens u het bedrag niet in verhouding stond tot de ernst van de overtreding? Tot hoeveel dagen terug heeft de ambtenaar tijdens 1 de controle/staandehouding uw tachograafschijven of de digitale tachograaf gecontroleerd?
In welk land vond die plaats? 29 dagen Wanneer vond de controle/staandehouding plaats? Duitsland Datum: 28­5-2008 Waar bestond de overtreding uit? Andere rij- of rusttijd gerelateerde overtreding Oproep chauffeur had het arbeidscontract, de urenverandwoordingsstaa ten en de tachoschijven van de gewerkte dagen bij zich van de afgelopen periodes. Niet het Waar bestond deze andere overtreding uit? patronaal attest. Boete 1.578,50 Waren er bijzondere omstandigheden?
Hoe hoog was de boete? Nee Moest de boete direct contant worden voldaan? 1.578,50 euro Werd er nog een andere sanctie opgelegd? Nee Nee eerst met regio kanoor contact opgenomen of dit Hebt u beroep aangetekend tegen de boete? wel normaal is?? blijkbaar Nee, omdat dus wel Geef in uw eigen bewoording aan waarom de boete Chauffeur heeft alles aangetoont (contract + aantal onterecht was en/of dat de boete niet in verhouding dagen, uren dat ie gewerkt heeft) alleen een nieuw stond tot de overtreding. type attest niet. En dan zo'n hoge boete. Het staat in geen verhouding tot de overtreding Bent u correct behandeld door de controlerend
ambtenaar?
Ja Hoe lang duurde het oponthoud (uur/minuten) dat
verband hield met de overtreding van rij- en
rusttijden? (plusminus voldoet)
Hebt u verder nog opmerkingen over deze 1 uur en 6 minuten overtreding? 25 of 50 zou redelijk zijn voor een niets zeggend papiertje. Dit is burocratie en hoofdzakelijk broodroof verbaal?
Bent u in het bezit van een boeterapport/proces
Bent u eventueel bereid daarvan een kopie aan TLN Ja ter beschikking te stellen?
Ruimte voor verdere opmerkingen: Ja Graag een terugkoppeling of het nog wat opleverd (de moeite waard is) al deze extra inspanningen


· Onredelijke boetes rij- en rusttijden Transport en Logistiek Nederland

Voorbeeld 15 Controleperiode

1127

RELATIENUMMER X

BEDRIJF X

CPERS
Hoe vaak bent u dit jaar beboet voor een overtreding van de rij- en rusttijden, die naar uw mening
onterecht was, of waarvan volgens u het bedrag niet in verhouding stond tot de ernst van de overtreding? 1 Tot hoeveel dagen terug heeft de ambtenaar tijdens de controle/staandehouding uw tachograafschijven of 21 dagen de digitale tachograaf gecontroleerd? Frankrijk In welk land vond die plaats?
Wanneer vond de controle/staandehouding plaats? Datum: 20-6-2008 Met hoeveel minuten werd de rijtijd overschreden? 15 minuten (plusminus voldoet)
Wat voor soort rijtijdovertreding betrof het? Dagelijkse rijtijd Het was zaterdag. Waren er bijzondere omstandigheden waardoor de Ja, te weten: chauffeur wou naar huis rijtijd overschreden werd? 135 euro Hoe hoog was de boete?
Moest de boete direct contant worden voldaan? Ja

Werd er nog een andere sanctie opgelegd? Nee overtreding wel begaan was dus wettelijk geen speld tussen te krijgen Hebt u beroep aangetekend tegen de boete? Nee, omdat Geef in uw eigen bewoording aan waarom de boete 135 euro betalen in Frankrijk voor een overtreding 2 onterecht was en/of dat de boete niet in verhouding weken ervoor in Nederland vind ik ongehoord stond tot de overtreding.
Bent u correct behandeld door de controlerend Ja ambtenaar?
Hoe lang duurde het oponthoud (uur/minuten) dat
verband hield met de overtreding van rij- en 15 minuten rusttijden? (plusminus voldoet) Overtreding werd geconstateerd op parkeerplaats van het losadres. Ik vraag mij af of dit wel kan. Tevens is het handschrift van de agent dusdanig onduidelijk dat ik er niet duidelijk uit kan halen of dit verhaal wel Hebt u verder nog opmerkingen over deze klopt. overtreding?
Bent u in het bezit van een boeterapport/proces Ja verbaal?
Bent u eventueel bereid daarvan een kopie aan TLN Ja ter beschikking te stellen?

Ruimte voor verdere opmerkingen:
Probeer voor elkaar te krijgen dat overtredingen in het land van afkost afgehandeld worden. Dan is er direct het einde van het spekken van de diverse staatskassen. Transport en Logistiek Nederland Onredelijke boetes rij- en rusttijden ·

Voorbeeld 16 Controleperiode

RELATIENUMMER 18910

BEDRIJF X

CPERS
Hoe vaak bent u dit jaar beboet voor een overtreding X van de rij- en rusttijden, die naar uw mening
onterecht was, of waarvan volgens u het bedrag niet in verhouding stond tot de ernst van de overtreding? Tot hoeveel dagen terug heeft de ambtenaar tijdens 1 de controle/staandehouding uw tachograafschijven of de digitale tachograaf gecontroleerd?
In welk land vond die plaats? 28 dagen Wanneer vond de controle/staandehouding plaats? Frankrijk Weet niet x­x-2008 Overtreding van de rijtijd Waar bestond de overtreding uit? (dagelijkse, wekelijkse of Met hoeveel minuten werd de rijtijd overschreden? 2-weke (plusminus voldoet)
Wat voor soort rijtijdovertreding betrof het? 15 minuten Waren er bijzondere omstandigheden waardoor de Dagelijkse rijtijd rijtijd overschreden werd? een chauffeur rekent wel Hoe hoog was de boete? Ja, te weten: eens iets verkeerd! Moest de boete direct contant worden voldaan? 135 euro Werd er nog een andere sanctie opgelegd? Ja Nee boete in Frankrijk Hebt u beroep aangetekend tegen de boete? opgelegd, dus dat is niet Nee, omdat zo gemakkelijk. Deze bekeuring werd gegeven 28 dagen, nadat de overtreding was begaan. Zou de chauffeur dan nog een gevaar op de weg zijn, omdat hij 28 dagen Geef in uw eigen bewoording aan waarom de boete geleden een kwartier te lang gereden heeft? Dit is onterecht was en/of dat de boete niet in verhouding gewoon een voorbeeld van de kassa laten rinkelen stond tot de overtreding. voor de Franse staat. Bent u correct behandeld door de controlerend
ambtenaar?
Ja Hoe lang duurde het oponthoud (uur/minuten) dat
verband hield met de overtreding van rij- en
rusttijden? (plusminus voldoet)
Hebt u verder nog opmerkingen over deze weet niet (meer) ? uur en ? minuten overtreding?
verbaal?
Bent u in het bezit van een boeterapport/proces
Ja Bent u eventueel bereid daarvan een kopie aan TLN
ter beschikking te stellen?
Ruimte voor verdere opmerkingen: Ja


· Onredelijke boetes rij- en rusttijden Transport en Logistiek Nederland

Voorbeeld 17 Oponthoud

2606

RELATIENUMMER X

BEDRIJF X

CPERS
Hoe vaak bent u dit jaar beboet voor een overtreding van de rij- en rusttijden, die naar uw mening
onterecht was, of waarvan volgens u het bedrag niet in verhouding stond tot de ernst van de overtreding? 1 Tot hoeveel dagen terug heeft de ambtenaar tijdens de controle/staandehouding uw tachograafschijven of 5 dagen de digitale tachograaf gecontroleerd? Frankrijk In welk land vond die plaats?
Wanneer vond de controle/staandehouding plaats? Datum: 18­2-2008 Andere rij-of rusttijd gerelateerde overtreding Waar bestond de overtreding uit? Het niet kunnen tonen van een tachograafschijf of een zgn. `verlofbrief' van de donderdag daarvoor. Waar bestond deze andere overtreding uit? Ja, te weten, de (tweede) chauffeur is planner en De (tweede) chauffeur is had die donderdag planner en had die gewoon op de planning donderdag gewoon op de gewerkt. planning gewerkt. Waren er bijzondere omstandigheden? 3.000 euro Hoe hoog was de boete?
Moest de boete direct contant worden voldaan? Ja Pas nadat het geld op het politiebureau was, werden de documenten teruggegeven en mochten wij, na 5 uur wachten, weer rijden. Werd er nog een andere sanctie opgelegd? Ja, te weten:

Hebt u beroep aangetekend tegen de boete? Ja Een zgn. `verlofbrief' heb je alleen nodig als je 1) ziek bent geweest, 2) verlof/vakantie hebt genoten, of 3) in een niet tachograafplichtig voertuig hebt gereden. Maar een brief is niet verplicht als je, net als in dit geval, (aantoonbaar)planner bent en een keer 1 rit meegaat. Maak je die brief wel, om dit soort problemen in de toekomst te vermijden, dan is dat niet de waarheid! (maar je voorkomt er waarschijnlijk Geef in uw eigen bewoording aan waarom de boete onterecht was en/of dat de boete niet in verhouding wel zo'n absurde boete mee." stond tot de overtreding.
Bent u correct behandeld door de controlerend Ja ambtenaar?
Hoe lang duurde het oponthoud (uur/minuten) dat verband hield met de overtreding van rij- en 5 uur rusttijden? (plusminus voldoet) Door deze affaire in contact gekomen met Intergesaco, die deze zaak afhandelen. Deze service van Intergesaco is volgens mij uniek, bij een samenwerking tussen TLN en Intergesaco zouden meer vervoerders/chauffeurs kunnen profiteren en zich minder `rechteloos' voelen in dit soort situaties. Hebt u verder nog opmerkingen over deze
overtreding?
Bent u in het bezit van een boeterapport/proces Ja verbaal?
Transport en Logistiek Nederland Onredelijke boetes rij- en rusttijden ·

Voorbeeld 18 Oponthoud

RELATIENUMMER 1942

BEDRIJF X

CPERS
Hoe vaak bent u dit jaar beboet voor een overtreding X van de rij- en rusttijden, die naar uw mening
onterecht was, of waarvan volgens u het bedrag niet in verhouding stond tot de ernst van de overtreding? Tot hoeveel dagen terug heeft de ambtenaar tijdens 1 de controle/staandehouding uw tachograafschijven of de digitale tachograaf gecontroleerd?
In welk land vond die plaats? 15 dagen Wanneer vond de controle/staandehouding plaats? Duitsland Datum: 17­3-2008 Waar bestond de overtreding uit? Andere rij-of rusttijd gerelateerde overtreding Chauffeur was op vakantie geweest en bij aanvang van de werkzaamheden het patronaal attest vergeten mee te nemen en wordt prompt die rit bij Waar bestond deze andere overtreding uit? Wildeshausen Waren er bijzondere omstandigheden? aangehouden. Hoe hoog was de boete? Nee Moest de boete direct contant worden voldaan? 2.000 euro Werd er nog een andere sanctie opgelegd? Nee Nee In overleg met een jurist van TLN bleek dat dit Hebt u beroep aangetekend tegen de boete? geen kans van slagen Nee, omdat had. Geef in uw eigen bewoording aan waarom de boete
onterecht was en/of dat de boete niet in verhouding stond tot de overtreding. De boete op zich is niet onterecht, maar het bedrag wordt wel als buitenproportioneel ervaren. Bent u correct behandeld door de controlerend
ambtenaar?
Ja Hoe lang duurde het oponthoud (uur/minuten) dat
verband hield met de overtreding van rij- en
rusttijden? (plusminus voldoet)
Hebt u verder nog opmerkingen over deze 15 uur overtreding?
verbaal?
Bent u in het bezit van een boeterapport/proces
Ja Bent u eventueel bereid daarvan een kopie aan TLN
ter beschikking te stellen?
Ruimte voor verdere opmerkingen: Ja

6 · Onredelijke boetes rij- en rusttijden Transport en Logistiek Nederland

Voorbeeld 19 Oponthoud

60455

RELATIENUMMER X

BEDRIJF X

CPERS
Hoe vaak bent u dit jaar beboet voor een overtreding van de rij- en rusttijden, die naar uw mening
onterecht was, of waarvan volgens u het bedrag niet in verhouding stond tot de ernst van de overtreding? 1 Tot hoeveel dagen terug heeft de ambtenaar tijdens de controle/staandehouding uw tachograafschijven of 30 dagen de digitale tachograaf gecontroleerd? Frankrijk In welk land vond die plaats?
Wanneer vond de controle/staandehouding plaats? Weet niet x­x-2008 Beide (overtreding van rijtijd en rusttijd) Waar bestond de overtreding uit?
Met hoeveel minuten werd de rijtijd overschreden? 120 minuten (plusminus voldoet)
Wat voor soort rijtijdovertreding betrof het? Wekelijkse rijtijd Waren er bijzondere omstandigheden waardoor de Nee rijtijd overschreden werd?
Hoeveel minuten is er te kort gerust? (plusminus 60 minuten voldoet)
Wat voor soort rusttijdovertreding betrof het? Dagelijkse rust Waren er bijzondere omstandigheden waardoor de Nee rusttijd onderbroken moest worden? 1990 euro Hoe hoog was de boete?
Moest de boete direct contant worden voldaan? Ja

Werd er nog een andere sanctie opgelegd? Nee

Hebt u beroep aangetekend tegen de boete? Ja Een boete voor een kleine overschrijding van de rij en rusttijd door omstandigheden, zoals een te kort aan parkeerplaatsen en een behoorlijke file, vind ik zeer onterecht. En als het dan beboet moet worden, dan vind ik wel dat er passende bedragen voor geschreven moeten worden in plaats van uit de losse Geef in uw eigen bewoording aan waarom de boete pols maar wat opschrijven wat hier het geval was. onterecht was en/of dat de boete niet in verhouding stond tot de overtreding. De ambtenaar in functie deed geen enkele moeite om in het Engels of Duits Bent u correct behandeld door de controlerend Nee, niet correct, te weten: te communiceren. ambtenaar?
Hoe lang duurde het oponthoud (uur/minuten) dat verband hield met de overtreding van rij- en 6 uur rusttijden? (plusminus voldoet)
Bent u in het bezit van een boeterapport/proces Nee verbaal?
Transport en Logistiek Nederland Onredelijke boetes rij- en rusttijden · 7

Voorbeeld 20 Digitale Tachograaf

RELATIENUMMER 6581

BEDRIJF X

CPERS
Hoe vaak bent u dit jaar beboet voor een overtreding X van de rij- en rusttijden, die naar uw mening
onterecht was, of waarvan volgens u het bedrag niet in verhouding stond tot de ernst van de overtreding? Tot hoeveel dagen terug heeft de ambtenaar tijdens 1 de controle/staandehouding uw tachograafschijven of de digitale tachograaf gecontroleerd?
In welk land vond die plaats? 28 dagen Wanneer vond de controle/staandehouding plaats? België Met hoeveel minuten werd de rijtijd overschreden? Datum: 4-7-2008 (plusminus voldoet)
Wat voor soort rijtijdovertreding betrof het? 2 minuten Waren er bijzondere omstandigheden waardoor de Dagelijkse rijtijd rijtijd overschreden werd?
Hoe hoog was de boete? Nee Moest de boete direct contant worden voldaan? 50 euro Werd er nog een andere sanctie opgelegd? Ja Nee
2 minuten teveel is nu eenmaal wettelijk gezien teveel, dus juridisch gezien lijkt ons het Hebt u beroep aangetekend tegen de boete? moeilijk om daartegen in Nee, omdat beroep te gaan
2 minuten overtreding vinden wij erg triest als daarvoor meteen een boete wordt uitgeschreven. Zeker als je ook nog de twijfelachtige afronding van de rijtijdminuten op je tacho meerekent, waardoor er die dag (qua ECHTE rijtijd) waarschijnlijk niet eens 10 Geef in uw eigen bewoording aan waarom de boete rijuren behaald zijn en waardoor we dus eigenlijk onterecht was en/of dat de boete niet in verhouding alleen beboet zijn omdat de digitale tacho alle stond tot de overtreding. rijminuten naar boven heeft afgerond. Ze waren wel correct, maar ik vond het Bent u correct behandeld door de controlerend abnormaal dat de controle ambtenaar? Nee, niet correct, te 2,5 uur in beslag heeft Hoe lang duurde het oponthoud (uur/minuten) dat weten: genomen verband hield met de overtreding van rij- en
rusttijden? (plusminus voldoet) 2 uur en 30 minuten Het ging slechts om 50 euro dus dat overleven we wel, maar het feit dat je de dupe wordt van een afrondende tachograaf en daardoor voor 10 uur en 2 minuten beboet wordt is erg triest. Zeker als je meetelt dat een collega die tegelijkertijd gecontroleerd werd op dezelfde locatie (alleen heeft hij een oude tacho), er met complimenten vanaf kwam vanwege dat zijn schijven zo keurig waren. Dat is erg frustrerend omdat zij op de bewuste dag samen vanuit Polen gekomen waren en vanaf s' ochtends tot Hebt u verder nog opmerkingen over deze s' avonds achter elkaar gereden hadden en dus exact overtreding? even veel rijtijd hadden. Hoe kan het dan dat de ene wel een boete krijgt en de andere niet? verbaal?
Bent u in het bezit van een boeterapport/proces
Nee 8 · Onredelijke boetes rij- en rusttijden Transport en Logistiek Nederland

Voorbeeld 21 Digitale Tachograaf

61615

RELATIENUMMER X

BEDRIJF X

CPERS
Hoe vaak bent u dit jaar beboet voor een overtreding van de rij- en rusttijden, die naar uw mening
onterecht was, of waarvan volgens u het bedrag niet in verhouding stond tot de ernst van de overtreding? 1 Tot hoeveel dagen terug heeft de ambtenaar tijdens de controle/staandehouding uw tachograafschijven of 0 dagen de digitale tachograaf gecontroleerd? Nederland In welk land vond die plaats?
Wanneer vond de controle/staandehouding plaats? Datum: 18-3-2008 Betrokken chauffeur Niels had in de periode 28 januari tot en met 5 maart gereden op onze bakwagen met kenteken BH-DR-14 (LV 22).Op 6 maart is er een spoedtransport. Er stond een andere bakwagen geladen op ons terrein, kenteken BL-BR-02 (LV 23), waarvan de chauffeur ziek was. De planner verzocht de betrokken chauffeur Niël deze wagen even vlakbij te gaan lossen. Zijn vaste wagen BH-DR-14 (LV 22), waarop hij sinds in dienst treding gereden had, stond op het terrein klaar om diezelfde dag ingeleverd te worden bij de dealer in verband met inruil voor een nieuw te leveren wagen. Allemaal ongebruikelijke omstandigheden. Abusievelijk heeft de heer Niël daardoor verzuimd in de andere wagen meteen op ons terrein een tachokaart te doen en ook verzuimd de kaarten van de vorige 28 kalenderdagen, welke wel in zijn bezit waren over te leggen in deze andere wagen. Op enige honderden meters van ons terrein werd hij aangehouden, met als gevolg een bekeuring van 1.260. Omdat het slechts enkele honderden meters van ons terrein was is de chauffeur teruggekomen, om zijn vorige schijven op te halen en heeft de agent verzocht deze alsnog te mogen tonen. Helaas werd dit niet gehonoreerd. Waar bestond deze andere overtreding uit? Ja, te weten:zie bovenstaande verhaal zie bovenstaande verhaal Waren er bijzondere omstandigheden? 1.260 euro Hoe hoog was de boete?
Moest de boete direct contant worden voldaan? Nee

Werd er nog een andere sanctie opgelegd? Nee

Hebt u beroep aangetekend tegen de boete? Ja Zie voorgaande verhaal. De wagen was 1 km van het Geef in uw eigen bewoording aan waarom de boete terrein en de chauffeur kon zijn verzuim onmiddellijk onterecht was en/of dat de boete niet in verhouding herstellen en heeft dat ook aangeboden aan de agent. stond tot de overtreding.
Hoe lang duurde het oponthoud (uur/minuten) dat verband hield met de overtreding van rij- en weet niet (meer) ? uur en ? minuten rusttijden? (plusminus voldoet) Een belachelijk hoog bedrag in relatie tot een kleine Hebt u verder nog opmerkingen over deze fout! overtreding?
Bent u in het bezit van een boeterapport/proces Nee verbaal?
Transport en Logistiek Nederland Onredelijke boetes rij- en rusttijden · 9

Voorbeeld 22 Digitale Tachograaf

RELATIENUMMER 61336

BEDRIJF X

CPERS
Hoe vaak bent u dit jaar beboet voor een overtreding X van de rij- en rusttijden, die naar uw mening
onterecht was, of waarvan volgens u het bedrag niet in verhouding stond tot de ernst van de overtreding? Tot hoeveel dagen terug heeft de ambtenaar tijdens 1 de controle/staandehouding uw tachograafschijven of de digitale tachograaf gecontroleerd?
In welk land vond die plaats? 3 dagen Wanneer vond de controle/staandehouding plaats? België Datum: 4-4-2008 Geen rolletje in de Waar bestond deze andere overtreding uit? digitale tacho van een Waren er bijzondere omstandigheden? leenauto Hoe hoog was de boete? Nee Moest de boete direct contant worden voldaan? 1.600 euro Werd er nog een andere sanctie opgelegd? Ja Nee dat in België Hebt u beroep aangetekend tegen de boete? waarschijnlijk toch geen Nee, omdat zin/nut zou hebben Geef in uw eigen bewoording aan waarom de boete Volgens ons heeft de politie evenwel de mogelijkheid onterecht was en/of dat de boete niet in verhouding om de tacho uit te lezen. En 1.600 voor het niet bij stond tot de overtreding. je hebben van een rolletje papier is beetje veel aan de hoge kant dachten wij zo. Bent u correct behandeld door de controlerend
ambtenaar?
Ja Hoe lang duurde het oponthoud (uur/minuten) dat
verband hield met de overtreding van rij- en
rusttijden? (plusminus voldoet)
Hebt u verder nog opmerkingen over deze 6 uur en 1 minuten overtreding? nee verbaal?
Bent u in het bezit van een boeterapport/proces
Ja Bent u eventueel bereid daarvan een kopie aan TLN
ter beschikking te stellen?
Ruimte voor verdere opmerkingen: Ja

0 · Onredelijke boetes rij- en rusttijden Transport en Logistiek Nederland

Colofon

Uitgave
Transport en Logistiek Nederland
Boris Pasternaklaan , 719 DA Zoetermeer
Postbus 008, 700 KS Zoetermeer
T + 1 79 66111, F + 1 79 6600
E info@tln.nl, I www.tln.nl
Samenstelling
Elmer de Bruin en Ingrid Stomp
Eindredactie
Rick Ohm en Debby van Son
Grafische verzorging
Twan van der Heijden
November 008
Transport en Logistiek Nederland Onredelijke boetes rij- en rusttijden · 1

Transport en Logistiek Nederland

Boris Pasternaklaan 22
Postbus 3008
2700 KS Zoetermeer
T 079 3636 111
F 079 3636 200
E info@tln.nl
I www.tln.nl


---- --