Ingezonden persbericht


(29 november 2008 - Bericht van Omslag - Niet-Winkeldagcampagne)

P E R S B E R I C H T

Ook koopkrachtige consumenten kunnen meedoen aan Niet-Winkeldag

Eindhoven, 29 november 2008 -
Is het toeval dat uitgerekend vandaag, op de Internationale Niet-Winkeldag, een rapport van het CBS uitlekt, dat de koopkracht volgend jaar mogelijk met een procent zal stijgen?

In tal van landen is het vandaag Buy Nothing Day.

De Niet-Winkeldag-campagne roept consumenten op vandaag een dagje niets te kopen en eens stil te staan bij het 'waarom' van consumeren.

In verschillende steden zijn vandaag acties om het winkelend publiek te attenderen op de gevolgen van (over)consumptie voor het milieu, de verdeling van welvaart wereldwijd en voor het geestelijk welzijn. De vraag is: word je van het kopen van spullen zoveel gelukkiger, of leidt het vooral tot meer hebzucht en ontevredenheid?

Of de koopkracht nu stijgt of niet: niet-winkelen kan altijd.

Het 'hyperconsumeren' is vandaag ook het thema van een symposium van GroenLinks, ter gelegenheid van het afscheid van Roel van Duijn.

Meer over Buy Nothing Day in Nederland:
http://www.koopniets.nl

De internationale Buy Nothing Day:
http://www.adbusters.org/campaigns/bnd

-------