Gemeente Onderbanken


Gemeente Onderbanken sluit vrijwilligersverzekering af

In de kernen van de gemeente Onderbanken zijn veel vrijwilligers actief. Helaas zijn lang niet alle vrijwilligers goed verzekerd. De gemeente Onderbanken heeft met ingang van 1 januari 2009 twee verzekeringspakketten afgesloten die de risicos van vrijwilligerswerk zo goed mogelijk afdekken.

De gemeente Onderbanken wil hiermee het maatschappelijk belang van het vele en goede vrijwilligerswerk benadrukken en de participatie van vrijwilligers stimuleren.

Voor wie
Voor iedere vrijwilliger die in enig organisatorisch verband onverplicht en onbetaald werkzaamheden verricht ten behoeve van anderen en/of de samenleving waarbij een maatschappelijk belang wordt gediend'.

Alle vrijwilligers zijn verzekerd:

* ongeacht hun leeftijd;

* ook bij eenmalige activiteiten;

* geen minimum aantal uren;

* ook bij kerkelijk werk en buurtactiviteiten.

Een bijkomend voordeel is dat er geen administratie of registratie van de vrijwilligers nodig is. Dus iedere vrijwilliger, actief in de gemeente of actief voor een organisatie uit de gemeente is verzekerd.

Wie zijn uitgesloten van dekking door deze verzekeringen?
* Vrijwillige brandweerlieden en vrijwillige politiemedewerkers;
* Mantelzorgers;

* Stagiaires in het kader van de maatschappelijke stage voor scholieren.

Welke verzekeringspakketten heeft de gemeente per 1-1-2009 afgesloten?

Basispolis.
a. Ongevallen- en persoonlijke eigendommenverzekering voor vrijwilligers
b. Aansprakelijkheidsverzekering voor vrijwilligers.

Pluspolis.
a. Aansprakelijkheidsverzekering voor rechtpersonen b. Bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering voor vrijwilligers c. Verkeersaansprakelijkheidsverzekering voor rechtspersonen d. Rechtsbijstandverzekering voor vrijwilligers.

Voor de dekking verwijzen wij naar het verzekeringsoverzicht.

Schade...en dan?
De vrijwilliger of rechtspersoon vraagt bij de gemeente Onderbanken het schadeformulier op, vult dit in en retourneert dit weer naar de gemeente. De gemeente zendt de claim vervolgens door naar de verzekeraar (Centraal Beheer). Desgewenst kan de gemeente de gegevens nagaan bij de verenigingen of organisaties. Op deze wijze is te controleren of iemand terecht een claim indient. De schade wordt rechtstreeks door Centraal Beheer met de benadeelde afgewikkeld en de gemeente krijgt vervolgens bericht hoe de claim is afgehandeld. Ingeval van vragen kan de vrijwilliger of de vrijwilligersorganisatie rechtstreeks contact opnemen met Centraal Beheer. Als er sprake is van een eigen risico zal dit met de rechtspersoon afgewikkeld worden.

Nadere informatie.
In de loop van december ontvangen de bij ons bekende vrijwilligersorganisaties een informatiepakket over de vrijwilligersverzekering. Vrijwilligersorganisaties die begin januari nog geen informatiepakket hebben ontvangen kunnen dit bij de gemeente aanvragen.
Heeft u nu al vragen dan kunt u zich wenden tot mevrouw H. Schleijper, 045-7278720.


* verzekeringsoverzicht_vng.pdf (116.11 KB)