Provincie Noord-Brabant



|Datum         |
|04 december   |
|2008          |
|Nummer        |
|253           |
Mediation Even bellen voorkomt juridische procedures

Meer contact met mensen die vragen of opmerkingen hebben en bellen wanneer er bezwaarschriften worden ingediend, helpt mensen en kan juridische (vervolg)procedures voorkomen. Dat is de eerste ervaring van de provincie Noord-Brabant sinds het invoeren van een andere werkwijze. Met bemiddeling of mediation bij geschillen van burgers met de provincie is een succesvol begin gemaakt.

Sinds de invoering van de nieuwe werkwijze (mei 2008) wordt er nu bij ontvangst van een bezwaarschrift telefonisch contact opgenomen om een gesprek tot stand te brengen en oplossingen te zoeken. Dat blijkt te werken, is de voorlopige conclusie. Op dit moment blijkt bij circa 50% van het aantal onderzochte bezwaarschriften een gesprek te leiden tot een oplossing, met als gevolg intrekking van het bezwaarschrift. In het totaal zijn 130 bezwaarschriften onderzocht. Bij 30 loopt het onderzoek, van de overige 100 bezwaarschriften zijn er 50 ingetrokken.

Gedeputeerde Thoon Essed (Bestuur en Middelen) spreekt over een goede start. " Ik wil de werkwijze van de provincie vernieuwen. Dat gaat om de digitale overheid en over menselijk contact. Niet bureaucratisch werken maar met gevoel voor wat de Brabanders en de Brabantse samenleving beweegt. Gewoon mensen bellen werkt als iets niet duidelijk is; voorkomt problemen en lost geschillen op". Essed is verantwoordelijk voor de uitwerking van het bestuursakkoord "Vertrouwen in Brabant" waar het gaat om de communicatie, samenwerking van de provincie met Brabantse overheden en de maatschappelijke partners en een transparant werkende overheid.