vrijdag, december 05, 2008
Taalachterstand peuterleidsters Voor- en Vroegschoolse Educatie
Leefbaar Rotterdam raadslid Anita Fähmel heeft in
de afgelopen raadsvergadering van 4 december jl. de aandacht gevraagd
voor het taalniveau van peuterleidsters. De MOgroep (de
brancheorganisatie voor peuterspeelwerk en kinderopvang) heeft
hierover de noodklok geluid. Veel peuterleidsters spreken namelijk
geen goed Nederlands, speciaal bij de Voor- en Vroegschoolse Educatie
(VVE).
VVE houdt in dat kinderen op jonge leeftijd meedoen aan educatieve
programmas. Het doel hiervan is om de ontwikkeling van kinderen uit
achterstandsgroepen te stimuleren, zodat ze een betere kans hebben op
een goede schoolloopbaan en maatschappelijke carrière. Uit onderzoek
is gebleken dat kinderen vanaf vier jaar blijvend last houden van een
taalachterstand wanneer er niks aan gedaan wordt. De VVE is speciaal
ontwikkeld om hier vroeg op in te springen.
Maar volgens de MOgroep krijgen werkgevers steeds vaker te maken met
afgestudeerden die niet goed Nederlands spreken. Anita Fähmel: Dit is
natuurlijk bizar, speciaal omdat de kinderen die aan dit VVE programma
meedoen het juíst moeten hebben van leidsters die de Nederlandse taal
goed spreken.
Sinds kort is er een basiscurriculum Nederlands verplicht gesteld in
de opleidingen, maar de huidige studenten en diegenen die de afgelopen
jaren afgestudeerd zijn, hebben dit taalonderwijs niet gehad. De
effecten daarvan zijn nu merkbaar.
Ook is de CED groep (gemeentelijke educatieve dienst) bezig met het
bijscholen van inburgeraars als zij-instromers. Deze zij-instromers
(vaak allochtone vrouwen) volgen een cursus Nederlands, waarna zij een
baan als peuterleidster krijgen. Ondertussen praat de peuterleidster
nog steeds gebrekkig Nederlands, wat er in de klas toe leidt dat het
af en toe toch makkelijker is om in de eigen taal met een leerling te
praten. In theorie ziet het er dus allemaal mooi uit, maar in de
praktijk werkt het niet.
De VVE ligt Leefbaar Rotterdam zeer na aan het hart. Daarom vinden wij
het zo belangrijk dat de gemeente een vinger aan de pols houdt, om in
de gaten te houden hoe dit programma in de praktijk werkt. Er mag geen
enkele concessie gedaan worden ten aanzien van de kwaliteit van de
leidsters in de VVE, willen wij resultaten boeken met deze kinderen,
aldus Anita Fähmel.
Anita Fähmel vroeg het College dan ook om direct actie te ondernemen
en samen met de diverse disciplines, zoals de Rotterdamse ROCs, de CED
groep en de besturen van diverse kinderopvang- en peuterspeelzalen, om
de tafel te gaan zitten en dit probleem te tackelen.
Wethouder Geluk gaf in zijn reactie hierop aan dat er inderdaad een
probleem is. Er is al opdracht gegeven om een nascholingsprogramma
voor leidsters te ontwikkelen. Hier zullen in 2009 een fors aantal
leidsters aan meedoen. Anita Fähmel antwoordde hierop dat tijdens de
controle van de inspectie alleen naar de diplomas van de leidsters
wordt gekeken. Ze drong er op aan dat er een betere controle kan
plaatsvinden door steekproeven te nemen van het taalniveau van de
leidsters zelf.
De commissie Jeugd, Onderwijs en Cultuur spreekt in januari over
mogelijke oplossingen.
Leefbaar Rotterdam