Leefbaar Rotterdam


vrijdag, december 05, 2008

Taalachterstand peuterleidsters Voor- en Vroegschoolse Educatie

Leefbaar Rotterdam raadslid Anita Fähmel heeft in de afgelopen raadsvergadering van 4 december jl. de aandacht gevraagd voor het taalniveau van peuterleidsters. De MOgroep (de brancheorganisatie voor peuterspeelwerk en kinderopvang) heeft hierover de noodklok geluid. Veel peuterleidsters spreken namelijk geen goed Nederlands, speciaal bij de Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE).

VVE houdt in dat kinderen op jonge leeftijd meedoen aan educatieve programmas. Het doel hiervan is om de ontwikkeling van kinderen uit achterstandsgroepen te stimuleren, zodat ze een betere kans hebben op een goede schoolloopbaan en maatschappelijke carrière. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen vanaf vier jaar blijvend last houden van een taalachterstand wanneer er niks aan gedaan wordt. De VVE is speciaal ontwikkeld om hier vroeg op in te springen.

Maar volgens de MOgroep krijgen werkgevers steeds vaker te maken met afgestudeerden die niet goed Nederlands spreken. Anita Fähmel: Dit is natuurlijk bizar, speciaal omdat de kinderen die aan dit VVE programma meedoen het juíst moeten hebben van leidsters die de Nederlandse taal goed spreken.

Sinds kort is er een basiscurriculum Nederlands verplicht gesteld in de opleidingen, maar de huidige studenten en diegenen die de afgelopen jaren afgestudeerd zijn, hebben dit taalonderwijs niet gehad. De effecten daarvan zijn nu merkbaar.

Ook is de CED groep (gemeentelijke educatieve dienst) bezig met het bijscholen van inburgeraars als zij-instromers. Deze zij-instromers (vaak allochtone vrouwen) volgen een cursus Nederlands, waarna zij een baan als peuterleidster krijgen. Ondertussen praat de peuterleidster nog steeds gebrekkig Nederlands, wat er in de klas toe leidt dat het af en toe toch makkelijker is om in de eigen taal met een leerling te praten. In theorie ziet het er dus allemaal mooi uit, maar in de praktijk werkt het niet.

De VVE ligt Leefbaar Rotterdam zeer na aan het hart. Daarom vinden wij het zo belangrijk dat de gemeente een vinger aan de pols houdt, om in de gaten te houden hoe dit programma in de praktijk werkt. Er mag geen enkele concessie gedaan worden ten aanzien van de kwaliteit van de leidsters in de VVE, willen wij resultaten boeken met deze kinderen, aldus Anita Fähmel.

Anita Fähmel vroeg het College dan ook om direct actie te ondernemen en samen met de diverse disciplines, zoals de Rotterdamse ROCs, de CED groep en de besturen van diverse kinderopvang- en peuterspeelzalen, om de tafel te gaan zitten en dit probleem te tackelen.

Wethouder Geluk gaf in zijn reactie hierop aan dat er inderdaad een probleem is. Er is al opdracht gegeven om een nascholingsprogramma voor leidsters te ontwikkelen. Hier zullen in 2009 een fors aantal leidsters aan meedoen. Anita Fähmel antwoordde hierop dat tijdens de controle van de inspectie alleen naar de diplomas van de leidsters wordt gekeken. Ze drong er op aan dat er een betere controle kan plaatsvinden door steekproeven te nemen van het taalniveau van de leidsters zelf.

De commissie Jeugd, Onderwijs en Cultuur spreekt in januari over mogelijke oplossingen.