Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

Vermindering regeldruk LNV

05 december 2008 - kamerstuk

Directie Financieel-Economische Zaken

De Voorzitter van de Tweede Kamer

der Staten-Generaal


Postbus 20018

2500 EA 's-GRAVENHAGE

uw brief van uw kenmerk ons kenmerk datum

FEZ. 2008/1860 5 december 2008

onderwerp bijlagen ermindering regeldruk LNV V 1

Geachte Voorzitter,

Met deze brief wil ik u inlichten over de aanpak van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) op het gebied van de vermindering van regeldruk.

LNV wil zijn beleidsinzet beter laten aansluiten óp en zichtbaar maken vóór de samen- leving. En dat zonder de aansluiting op specifieke doelgroepen en sectoren te verliezen. Tegelijkertijd moet LNV fors krimpen om de door het kabinet afgesproken taakstelling in te vullen. Het gaat dus om kleiner en beter. Beter ook door extra in te zetten op de prioriteiten van het Beleidsprogramma en door anders te werken. Enerzijds maximaal aansluiten op de eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van de samenleving en snijden in dubbel werk, ambtelijke drukte, controletorens en onnodige detaillering en anderzijds investeren in de prioriteiten van de samenleving en een betere dienstverlening.

LNV beoogt bij de vermindering van de regeldruk een integrale aanpak van aspecten die verband houden met de taakstellingen en speerpunten van dit kabinet. De invalshoek uit het coalitieakkoord "overheid en dienstbare publieke sector" (pijler 6) en "een innova- tieve, concurrerende en ondernemende economie" (pijler 2) vraagt een oriëntatie op

onder meer onze eigen regelgeving die gaat in de richting van verleiden, uitdagen en aanspreken, inclusief sanctioneren. Het beoogde resultaat is een stelselherziening en een organisatie waarin mensen centraal staan, waar mogelijk ruimte wordt gelaten voor vernieuwing en eigen initiatief, en waarbij uitvoering, toezicht en controle zo helder als mogelijk is geregeld.

Vermindering regeldruk LNV Onder de noemer van "Vermindering Regeldruk LNV" breng ik de verschillende programma's voor vermindering van de regeldruk samen en vertaal dit in beleids- voornemens. Het gaat dan om een bundeling van onder meer het programma vermindering regeldruk bedrijven, vermindering regeldruk burgers en een betere dienstverlening en de nota "Vertrouwen in wetgeving".

Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad 5 december 2008 FEZ. 2008/1860 2

Deze projecten, waarvan onderdelen reeds gestart zijn, moeten onder meer leiden tot betere dienstverlening, minder vergunningen, minder administratieve lasten, lagere verkrijgings- en uitvoeringskosten van subsidies, uniformering van begrippen, eenduidige sancties, minder uitvoeringslasten, een vergroting van transparantie in de regelgeving, minder interne en interbestuurlijke lasten, minder toezichtslasten en een keten- en doelgroepenbenadering.

Het voorliggende programma, waarvan de concretisering is uitgewerkt in de bijlage, heeft een voortrollend karakter. Verschillende onderdelen zullen sneller zijn afgerond dan andere en gaandeweg worden nieuwe activiteiten toegevoegd.

Europa
Veel van de regeldruk op de LNV-terreinen is afkomstig uit Europa. Het is daarom belangrijk dat ook de Europese Commissie activiteiten ontplooit om de regeldruk te verminderen. Met haar strategie voor "Better Regulation" wil de Europese Commissie de kwaliteit van nieuwe Europese regelgeving verbeteren en bestaande regelgeving verduidelijken door:
· de uitvoering van een actieplan om administratieve lasten terug te dringen (zowel op Europees als nationaal niveau met 25% in 2012); · de uitvoering van een `simplification rolling program' voor bestaande Europese regelgeving;
· meer en betere impact assessments en publieke consultatie bij voorbereiding van regelgeving;
· diverse aanhangige voorstellen voor regelgeving in te trekken. Uiteraard ondersteun ik dit Europese programma. Verderop in deze brief kom ik daarop terug.

Verbrede aanpak: naar een `tienkamp'
Een belangrijke ervaring uit het afgelopen reductieprogramma is dat de rijksoverheid zich niet teveel moet richten op de behaalde administratieve lastenverlichting in procenten. De aanpak van administratieve lasten tot nu toe heeft bij bedrijven immers niet in gelijke mate geleid tot een vermindering van de gevoelde of beleefde lasten. Anders gezegd: de meetbare reductie en de merkbare reductie liggen uit elkaar. Dit is deels verklaarbaar doordat de definitie van het begrip `administratieve lasten', slechts een beperkt deel van de gevoelde lasten dekt. Administratieve lasten zijn slechts gedefinieerd als lasten voor burgers en bedrijven die ontstaan omdat zij moeten voldoen aan informatieverplichtingen die voortkomen uit wet- en regelgeving. Voor een merkbare reductie van de lasten is meer nodig dan een focus op de informatieverplichtingen. Het wegnemen van irritaties, het verbeteren van de dienstverlening, het benutten van ICT-kansen, het verlagen van toe- zichtslasten en van andere lasten (onder andere vergunningen, nalevingslasten, implementatielasten van nieuwe regelgeving, verkrijgingskosten van subsidies) zijn daarom elementen van de nieuwe reductieaanpak.

Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad 5 december 2008 FEZ. 2008/1860 3

LNV koerst dus op een meersporenbeleid met betrekking tot de vermindering van regel- druk en administratieve lasten. Ik onderscheid tien aspecten van regeldruk in mijn inte- grale aanpak. Daarbij vindt de realisatie plaats door nieuwe of aangepaste regelgeving, door maatregelen op Europees niveau en door maatregelen in de uitvoering. De `tienkamp' wordt hierna puntsgewijs beschreven en in de bijlage weergegeven op actieniveau.


1. Naar vernieuwde wetgeving
Een van de elementen van het programma "Vermindering Regeldruk LNV" is het aanpassen en moderniseren van de bestaande wetgeving op LNV-gebied. Regelgeving is niet alleen een vehikel om vele van de door mij voorgenomen verminderingen in de regeldruk te realiseren, maar óók zelfstandig onderdeel van het dossier regeldruk.

De grote variëteit van LNV-beleidsvelden heeft in het verleden geresulteerd in een groot aantal afzonderlijke wetten die doorgaans historisch bepaald, op afzonderlijke momenten en met verschillende uitgangspunten en systemen tot stand zijn gekomen. Bij deze modernisering kan integraal uitvoering worden gegeven aan de maatregelen ter vermindering van de regeldruk. Enerzijds gaat het daarbij dus om nieuwe wet- geving en anderzijds om doorvoering van maatregelen door aanpassing van de uitvoeringsregelgeving. Vooruitlopend op deze herziening zijn of worden reeds de nodige maatregelen getroffen. Ik wijs bijvoorbeeld op de nieuwe regels voor de preventie van dierziekten die per 1 januari 2009 zullen ingaan. Ook een deel van de visserijregelgeving (binnenvisserij) is per die datum herzien.

Het streven naar één loket, één inspectie, minder vergunningen en meer algemene regels maakt van deze vernieuwing deel uit. Aandacht wordt besteed aan een logische bevoegdheidstoedeling aan de verschillende bestuurslagen en aan mogelijkheden om "bestuurlijke drukte" te verminderen.

Burgers worden binnen hetzelfde domein nog geconfronteerd met verschillende handhavingsstelsels. Dit is ook voor de inspectiediensten een lastige inefficiëntie. Met herijking kan zowel een slag richting burger als richting efficiency bij de overheid worden geslagen. Vormen van bestuurlijke en private handhaving (toezicht op controle; aansluiting bij eigen kwaliteitssystemen van de sector), en bestuurlijke handhavingsinstrumenten, waaronder de bestuurlijke boete, krijgen daarbij nadrukkelijk een plaats.

Het voorstel voor de Wet dieren dat thans bij uw Kamer in behandeling is, is een goed voorbeeld van mijn streven naar vernieuwing van de wetgeving. Een "Wet dieren" integreert een zestal wetten die elk afzonderlijk op verschillende aspecten rond dieren zien, sluit ook aan bij Europese plannen tot integratie op dit gebied en brengt eenheid in de verschillende systemen. Door harmonisatie en integratie worden voordelen behaald zowel bij de doelgroepen (die centraal komen te staan) als bij de uitvoering en handhaving. Dit zal met name bij de uitvoeringsregelgeving concreet tot uitdruk- king komen. Gedacht moet worden aan integratievoordelen van toegankelijker regels met op elkaar afgestemde verplichtingen, vergunningen, registraties en meldingen.

Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad 5 december 2008 FEZ. 2008/1860 4

Verder is met uw Kamer onlangs de evaluatie van de Natuurwetgeving besproken. Onderdeel daarvan is het voornemen om over te gaan tot integratie van de Natuurbeschermingswet 1998, de Flora- en faunawet en de Boswet in één
- eenvoudiger en transparantere - Natuurwet. Waar mogelijk zullen daarbij praktische oplossingen worden gekozen om te komen tot een beter hanteerbare wetgeving. Een wetsvoorstel op dit punt zal worden voorbereid.

Herijking van de wetgeving en de daarin neergelegde instrumenten biedt daarnaast de mogelijkheid de burger nauw te betrekken bij de projecten, onder meer door nieuwe vormen van consultatie via internet. Rijksbreed zal per 1 juni 2009 een pilot starten op dit gebied. LNV doet hier uiteraard aan mee. Thans wordt binnen LNV geïnventariseerd welke voorgenomen regelgeving de procedure van internet- consultatie zal doorlopen.
Bestendigheid en voorspelbaarheid moeten uitgangspunt zijn. Als een van de belang- rijkste lastenposten van het bedrijfsleven wordt de veelvuldige en onverwachte verandering van regelgeving genoemd. Discipline op dit punt is vereist; dit zal ook een positieve uitstraling hebben naar de bedrijfsvoeringsprocessen, de uitvoering en de nalevingskolom. Ik heb daarom besloten om met vaste, goed gecommuniceerde herijkingsmomenten voor wet- en regelgeving te gaan werken. Een eerste vast moment is 1 januari 2009, een volgend moment zal 1 juli 2009 zijn. In mijn brief van 28 april jl. (Kamerstukken II 29 515 / 31 201, nr. 243) heb ik u hier nader over geïnfor- meerd.

Concluderend zal het beoogde effect van het in uitvoering zijnde programma in zijn algemeenheid impliceren dat het resultaat is: minder én geïntegreerde formulieren, eenduidiger informatie, duidelijk waar men aan moet voldoen, eenvormige proce- dures, eenvormige handhaving en eenvormige sancties, meer ruimte voor ontplooiing, minder vergunningen, heldere doelgroepbenadering in regelgeving en inspraak- mogelijkheden, minder wijzigingen in de regels.


2. Administratieve lasten
Het kabinet heeft voor de administratieve lasten van bedrijven een nieuwe nulmeting voor de verschillende departementen naar de stand per maart 2007 laten uitvoeren en reductiedoelstellingen vastgesteld. Voor LNV impliceert dit 205 miljoen aan lasten en een reductiedoelstelling van 18,5%. Dat is lager dan de kabinetsdoelstelling van
-25%. Reden hiervoor is dat de gerealiseerde hogere reductie van LNV in het verleden is meegewogen. Door de sinds maart 2007 getroffen maatregelen zijn alweer enkele reducties behaald, onder andere door de nieuwe preventieregels in de diergezond- heid.
Analyse heeft uitgewezen dat de verdere reductiemogelijkheden beperkt zullen zijn. Deels omdat het `laaghangende fruit' is geplukt en deels omdat de LNV-regelgeving in hoge mate door EU-regelgeving wordt bepaald.
Dit neemt niet weg dat ik krachtig zal blijven streven tot verlaging van de lasten, óók in Europees verband. Zo zal onderzocht worden of op het terrein van de destructie en op het terrein diergeneesmiddelen (kanalisatiesystematiek) reducties te behalen zijn.

Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad 5 december 2008 FEZ. 2008/1860 5

Overigens is het ook zo dat er wensen in een sector kunnen leven die, indien er gehoor aan wordt gegeven, leiden tot een toename van de administratieve lasten. Zo leidt bijvoorbeeld de roep om differentiatie in de gebruiksnormen voor stikstof in het mestdossier al snel tot een toename van de informatiestromen en daarmee tot een toename van de administratieve lasten.

Het zal een grote inspanning vergen om in 2011 de administratieve lasten met 18,5% te hebben gereduceerd ten opzichte van het niveau 2007.

2. Vergunningen
Eerder in het kader van het Project Vereenvoudiging Vergunningen is al besloten tot afschaffing, vereenvoudiging of bundeling van een groot aantal vergunningen, dan wel omzetting in algemene regels. Het ging in dat kader om 78 voorstellen. De meerderheid daarvan is inmiddels gerealiseerd. Daarbij is ook voor vier vergunningen de Lex Silencio al ingevoerd. Begin 2009 treedt de afschaffing c.q. vereenvoudiging van een aantal vergunningen in de visserijsector (binnenvisserij) in werking; voor de zeevisserij zijn de vereenvoudigingen per 1 juli 2009 voorgenomen. In verband met de voornemens tot vereenvoudiging van het preventief dierziektebeleid zijn ook in dat kader voorstellen in de sfeer van de vergunningen gerealiseerd. Deze zullen per
1 januari 2009 ingaan. In het kader van de afgeronde evaluatie van de natuur- wetgeving en het daarover ingenomen kabinetsstandpunt zullen ook in dat beleids- veld vereenvoudigingen worden doorgevoerd. Zo zal de geldigheidsduur van de jachtakte worden verlengd tot vijf jaar. Thans wordt deze vergunning nog jaarlijks uitgegeven.


3. Nalevingslasten
De ambitie is de aanpak te concentreren op een selectie van wetgevingsgebieden waarvan de nalevingslasten als onnodig hoog worden ervaren. Met de inrichting van de Gegevensautoriteit Natuur worden de nalevingslasten, verbonden aan de natuur- wetgeving verminderd. In interdepartementaal verband wordt onderzoek gedaan naar de vermindering van nalevingslasten. De nadruk in dit onderzoek ligt op onderdelen van de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren, de Meststoffenwet en de Flora- en faunawet.


4. Toezichtslasten
De toezichtslasten worden verminderd. Onder de titel "Vernieuwd toezicht" lopen twee projecten in het LNV-domein: "Vernieuwing toezicht primaire sector" (AID) en "Vernieuwing toezicht vleesketen" (VWA). De focus binnen de projecten verschuift van een kwantitatieve naar een kwalitatieve aanpak. Dit omdat het bedrijfsleven heeft aangegeven niet zozeer het aantal controles als wel de manier waarop de controles worden uitgevoerd, een grote last te vinden. In een rapportcijfer vertaald is het streven om voor de kwaliteit van het toezicht door de AID te komen van een 6,0 in 2007 naar een 7,5 in 2011.

Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
5 december 2008 FEZ. 2008/1860 6

5. Verkrijgingskosten subsidies
De verkrijgingskosten van subsidies zullen worden verminderd. De aanpak is gestart met een nulmeting van de verkrijgingskosten van subsidies. LNV draait mee in dit traject en neemt tevens deel in de pilot `uniformering rijkssubsidies'. De kern van dit kader is een verlenings- en verantwoordingregime dat zorgt voor proportionaliteit tussen de lasten en de hoogte van het subsidiebedrag. De Regeling LNV-subsidies zal zo lastenarm als mogelijk worden ingericht.


6. Dienstverlening
Een verbetering van de dienstverlening door betere communicatie, grotere klantbetrokkenheid, ICT, slimmer en meervoudig gebruik van gegevens, eenduidig toezicht en anders handhaven, leidt direct tot een positief effect op de beleefde lasten en op de merkbaarheid van afnemende regeldruk. In het integrale programma "vermindering regeldruk" betrekt LNV de wijze van uitvoering van wet- en regelgeving en de dienstverlening bij de interactie met burgers en bedrijven. Deze acties komen deels samen in het programma `Elektronische Dienstverlening' (EDV). De ambitie van dit programma is 100% van de dienstverlening digitaal aan te bieden in 2011 en een daadwerkelijk gebruik van het elektronische kanaal te realiseren van 70% in datzelfde jaar.

De toekenning van claims in het kader van het programma "Verbetering Rijksdienst" heeft het investeringsprogramma ten behoeve van de digitale dienstverlening een extra impuls gegeven. Rond de zwaartepunten: generieke infrastructuur voor digitale dienstverlening, klantgestuurde serviceprocessen, ontsluiting van registers en proces- integratie in ketens zullen 22 projecten worden uitgevoerd.

LNV werkt samen met het bedrijfsleven en andere overheden aan de ontwikkeling van CLIENT. CLIENT richt zich op het verbeteren van de administratieve en logistieke processen bij import en export, onder andere door het digitaliseren van de gegevens- stroom. Dit leidt tot betere dienstverlening, administratieve lastenverlichting en een efficiëntere en effectievere controle. CLIENT sluit daarmee goed aan bij de ambities van de e-Overheid. Ondersteunende, geautomatiseerde, systemen voor import zijn sinds 2003 operationeel. Het systeem voor exportcertificering komt sinds begin 2008 sectorgewijs tot stand en zal naar verwachting in 2009 gereed zijn.


7. Formulieren
Het aantal formulieren wordt teruggebracht en gedigitaliseerd. Een eerste batch van 193 formulieren is aangepakt. Daardoor is dit aantal gedaald tot 110. Naast het lopende initiatief om door middel van klantenpanels de LNV-formulieren gebruikersvriendelijk te maken, participeert LNV in het BZK-project "begrijpelijke formulieren". Hiermee wordt beoogd het gehanteerde taalniveau van de formulieren beter aan te laten sluiten bij het taalniveau van doelgroepen.


8. Interbestuurlijke lasten
LNV draagt bij aan de vermindering van interbestuurlijke lasten door sturing op hoofdlijnen. Zo wordt in de Natuurbeschermingswet 1998 de zogenoemde "plantoets" geschrapt.

Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad 5 december 2008 FEZ. 2008/1860 7

Daarnaast richt LNV als concrete actie een GEO-portaal in voor provincies. Een aantal provincies gaat in 2008/2009 ervaring opdoen met dit medium. Door bijvoorbeeld de perceelsgegevens van LNV aan provincies te leveren, kunnen provincies op een eigen perceelsregistratie besparen. Ook hoeven boeren niet aan én de provincies én het Rijk dezelfde gegevens op te geven.


9. EU
In het kader van vermindering regeldruk is de Europese dimensie van groot belang. Een aanzienlijk deel van de regeldruk is immers afkomstig uit Brussel. LNV heeft veel te maken met ondernemers èn met Brusselse regelgeving. Daarom is het belangrijk om de regeldruk en administratieve lasten bij de bron aan te pakken.

De Europese doelstelling is om 25% van de administratieve lasten te verminderen per 2012. Hierbij is de EU begonnen met maatregelen op onder andere de volgende gebieden:

- regels met betrekking tot GLB-inkomenssteun;
- de statistiekverplichtingen voor varkens, runderen en fruitteelt;
- vereenvoudiging van de verplichtingen voor telers en verwerkers van energie- gewassen;

- regels voor import- en exportcertificering;
- regels voor de toekenning van exportrestituties voor bepaalde producten;
- ontwikkelen controlesysteem ten behoeve van het gemeenschappelijk visserij- beleid;
De doorwerking van deze voornemens op het LNV-programma is thans nog niet kwantificeerbaar.

De inzet van LNV op het terrein van Europese programma voor "Better Regulation" is verder gericht op:
· het voorkomen van administratieve lasten bij nieuwe EU-regelgeving; · het betrekken van andere vormen van regeldruk dan administratieve lasten bij de aanpak van regeldruk;
· de verbetering van de kwaliteit van de Europese impact assesments en EU- regelgeving, ook wat betreft de subsidiariteit en proportionaliteit; · het terugdringen van uitvoeringslasten vanuit bestaande EU-regelgeving en voorkomen van uitvoeringslasten bij nieuwe EU-regelgeving; · versterking van draagvlak onder andere lidstaten voor aanpak regeldruk.

LNV neemt deel aan specifieke overleggremia in Brussel over vereenvoudiging van regelgeving, zoals de expert gro'Vereenvoudiging Gemeenschappelijk Landbouw- beleid' van DG Landbouw en Plattelandsontwikkeling. Ook speelt LNV actief in op de strategie van de Europese Commissie door voorstellen op het gebied van administra- tieve lastenverlichting en vereenvoudiging te sturen naar de betrokken DG's van de Europese Commissie. Als voorstellen brede aandacht verdienen, dan stuurt LNV deze ook naar de Commissie in het kader van het EU-actieprogramma `Vermindering van administratieve lasten' en het 'Simplification rolling program'. Dit gebeurt via de interdepartementaal coördinerende Regiegroep Regeldruk.

Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad 5 december 2008 FEZ. 2008/1860 8

De voorstellen worden tevens onder de aandacht gebracht van de High Level Groof Independent Stakeholders on Administrative Burden Reduction (`Groep Stoiber'), die de Europese Commissie adviseert op het gebied van administratieve lastenverlichting.

Ten slotte
Op basis van de goede resultaten van LNV ten aanzien van de aanpak van administratieve lasten, heeft Actal (Adviecollege Toetsing Administratieve Lasten) LNV uitgenodigd om pilot te zijn voor het "loslaten" voor wat betreft het verplicht voorleggen aan Actal van voorgenomen wet- en regelgeving. Actal probeert hiermee inhoud te geven aan haar wens om de weging van administratieve lasten als reguliere taak te beschouwen. LNV gaat graag in op deze uitnodiging. De relatie tussen Actal en LNV met betrekking tot de advies- functie van Actal zal ongewijzigd blijven. Dit betekent dat Actal bij grote regeldrukdossiers betrokken zal blijven zoals dat in het verleden ook is gebeurd.

DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,

G. Verburg

Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad 5 december 2008 FEZ. 2008/1860 9

Bijlage

Hierbij, geordend volgens de "tienkamp" van LNV, de acties met gevolgen voor regeldruk. Omdat de kabinetsaanpak van administratieve lasten een nettobenadering is, zijn zowel reducties als toenames weergegeven. Bij elke actie is aangegeven of de toe- danwel afname van regeldruk een nationale (NL) of Europese (EU) oorsprong heeft.
Acties die onder een bepaald aspect van de "tienkamp" worden genoemd kunnen ook een effect op andere aspecten van de "tienkamp" hebben. Bijvoorbeeld hebben acties op het gebied van de EU vaak ook een effect op administratieve lasten of vergunningen. En vaak zijn ICT-toepassingen ten behoev van het terugdringen van administratieve lasten onderdeel van acties rondom verbetering van de dienstverlening. De indeling van de bijlage is op dit punt dus enigszins arbitrair.


1. VERNIEUWDE WETGEVING
Dieren
· Wetsvoorstel Wet dieren. Integratie van 6 wetten NL min waardoor harmonisatie en integratievoordelen en eenheid in de uitvoeringssystemen, inclusief vernieuwde uitvoeringsregelgeving.
Natuurwetgeving
· Voorbereiding van een wetsvoorstel tot integratie van de NL min Flora- en faunawet, de Natuurbeschermingswet 1998 en de Boswet in één eenvoudige en transparante Natuur- wet. Waar mogelijk zullen daarbij praktische oplossingen worden gekozen om te komen tot een beter hanteerbare wetgeving.
· In het wetstraject na de evaluatie van de natuurwetten NL min zullen voorstellen worden gedaan voor een eenvoudiger en meer transparante regeling van de soorten- bescherming. Hierbij zal vooral de gelaagdheid van de huidige regelgeving (Ffwet) een aandachtspunt zijn. Plantenziekten
· Verbetering toegankelijkheid regelgeving Plantenziekten NL min door samenvoeging uitvoeringsregelgeving. Visserij
· Doorlichting uitvoeringsregelgeving kust- en binnen- NL min visserij: verdere harmonisatie, vereenvoudiging en vermindering van regelgeving, en uitvoeringslasten voor overheid en burgers. Heeft geleid tot een samenvoeging van 14 regelingen in één uitvoeringsregeling voor de kust en binnenvisserij. Deze regeling treedt op 1 januari 2009 in werking.
· Modernisering zeevisserijregelgeving per 1 juli 2009 NL min

Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad 5 december 2008 FEZ. 2008/1860 10

· In het kader van het better regulation programma van de EU min Europese Commissie wordt er op Europees niveau onder meer gewerkt aan: eenduidiger verlening van vergun- ningen voor de visserij buiten de communautaire wateren; het wijzigen van visserij-akkoorden; vereen- voudiging van technische maatregelen; modernisering en vereenvoudiging van controle; aanpassing kabeljauw- herstelplan met een kader voor visserij inspannings- beheer.


2. ADMINISTRATIEVE LASTEN
Diergezondheid
· Gerealiseerd is de herziening preventieregelgeving NL min evenhoevigen. In dit kader werden diverse nationale koppen afgeschaft: - 21 dagen quarantaine maatregel voor runderen, schapen en geiten - registratie opfok- bedrijven, melkveehouderijbedrijven - overladen
- voorschriften aanvoer varkens op verzamelcentrum ten behoeve van afvoer naar NL-slachthuis - bijladen van varkens - voorschriften voor laden van runderen
- verzamelen van weiderunderen - registratie vetweiderij- bedrijven - registratie starterbedrijven - registratie geitenmelkers - verzegeling van vervoermiddelen
- koppeling vergunningen vervoerders met Transport- verordening - voorschrift dat eenvoudige wasplaats slechts gebruikt mag worden voor reiniging en ontsmetting - controleplicht veehouder op reiniging en ontsmetting van vervoermiddelen - deel van admini- stratieplicht reiniging en ontsmetting eigenaar wasplaats
- hygiënevoorschriften varkenshouderijbedrijven
- hygiënevoorschriften bij uitoefening beroep of bedrijf · Vermindering administratieve lasten als gevolg van EU min informatieverplichtingen bij preventieve vaccinatie. Het betreft hier nationale vaccinatieprogramma's met betrekking tot aviaire influenza die door de Europese Commissie goedgekeurd zijn.
· Invoering van I&R schapen/geiten per 1/1/2010 is een EU plus verzwaring van de administratieve lasten. Alle geboortes en verplaatsingen van dieren en dode dieren moeten worden gemeld overeenkomstig Verordening (EG) nr. 21/2004. Met behulp van automatisering en het elektronisch bijhouden van gegevens wordt gepoogd de administratieve lasten zo beperkt mogelijk te houden.

Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad 5 december 2008 FEZ. 2008/1860 11

· Digitale uitwisseling gegevens runderpaspoort bij import EU min van runderen. (eerste resultaten verwacht op 1-7-2009) · In de uitvoering zal het herstel foutmelding NL min dierregistraties (I&R) worden vereenvoudigd. Mestdossier
· Wijziging van de Meststoffenwet en onderliggende EU plus uitvoeringsregelgeving in verband met de implementatie van het vierde actieprogramma Nitraatrichtlijn. De wijzigingen zullen m.i.v. 1 januari 2010 in werking treden. Het wetsvoorstel voorziet in differentiatie van de fosfaatgebruiksnormen naar de fosfaattoestand van de bodem. Daarnaast biedt het wetsvoorstel de mogelijk- heid om de fosfaat- en stikstofgebruiksnormen bij lagere regelgeving te differentiëren naar gewasopbrengst. Bezien wordt nog of en op welke wijze invulling wordt gegeven aan de mogelijkheid van differentiatie naar gewasopbrengst. De toename van de administratieve lasten is mede afhankelijk van de besluitvorming hieromtrent.
Diergeneesmiddelen
· Het kanalisatieregime voor diergeneesmiddelen zal NL min worden doorgelicht. Daarbij zal de classificatie van diergeneesmiddelen heroverwogen worden. · Vereenvoudiging markttoelatingssysteem diergenees- EU min middelen.
· Bezien of meer samenhang kan worden aangebracht in NL min de registratieverplichtingen in de Diergeneesmiddelen- regeling (hst.8 bepalingen met betrekking tot de administratie). Samenhang aanbrengen tussen verplich- tingen van dierhouder, dierenarts en handelaar. · Onderzoeken of het mogelijk is te komen tot één NL min centraal registratiesysteem voor diergeneesmiddelen- gebruik. Initiatieven tot digitaal vastleggen van diergeneesmiddelengebruik zijn opgepakt door de betrokken sectoren, handel en belangengroeperingen waarbij de bouw en exploitatie van een Centraal Informatie Systeem (CIS) voor de diergeneeskundige sector is opgepakt. Het CIS zal een belangrijke stap zijn om alle informatiestromen van en naar de dierenarts vanuit één centraal knooppunt te ondersteunen. Im- / export
· Cliënt /exportdeel (LNV), e-customs (Douane). NL min Verbetering van administratieve en logistieke processen bij overheid en bedrijfsleven rond import en export van

Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad 5 december 2008 FEZ. 2008/1860 12

landbouwgoederen. Ondersteunende, geautomatiseerde systemen voor import zijn sinds 2003 operationeel. De eerste stap voor het systeem ten behoeve van de export was de harmonisatie van de totale gegevensset voor export landbouwgoederen (alle gegevens van bijvoorbeeld Douane, KvK, Productschappen, LNV). Dit betekende een reductie van 1160 'gegevenselementen' naar 223 'gegevenselementen'. Goede, gerichte en tijdige afstemming van verplichte informatiestromen en controle- of inspectieprocessen voorkomt bij alle partijen, overheid en bedrijfsleven, onnodige lasten en vertragingen.
Diertransport
· De Europese Commissie zal worden gevraagd om een EU min interpretatie van de Transportverordening (EU- Verordening 1/2005) met betrekking tot het transport- document die mogelijk maakt dat voor binnenlands vervoer informatie, beschikbaar in een elektronisch bestand of beschikbaar in een centrale computer- database vanaf de start van het transport voldoende is om te voldoen aan dit punt.
· Integratie van het vervoersdocument en het transport- NL min document. LNV adviseert de sector nu al deze twee documenten in elkaar te schuiven door de extra info van het transportdocument op het afschrift van het vervoer- document erbij te zetten.
Visserij
· Door eenmalige gegevensverstrekking: via Rebus is de NL min administratie van de directie Visserij gekoppeld aan die van de KvK en het GBA. Vergt nader onderzoek naar de technische voorwaarden en de borging van de privacy- bescherming.
Gezelschapshuisdieren
· Chippen en registreren van honden. Voorzien in 2011, NL plus met in 2010 een definitief besluit omtrent invoering. Pacht
· Onderzoek verdere liberalisering/flexibilisering NL min pachtstelsel, onder meer voor "losse" gebouwen als kassen.
Natuur
· Het "Programma Beheer" ligt nu bij de provincies. LNV NL min en provincies werken samen aan een nieuw stelsel voor dit programma. De uitvoeringskosten zouden naar beneden moeten, mogelijk via het werken met

Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad 5 december 2008 FEZ. 2008/1860 13

certificering. Dit nieuwe programma zou 1-1-2010 gereed moeten zijn.


3. VERGUNNINGEN
Mestdossier
· Vereenvoudiging regels handel meststoffen en gebruik NL min meststoffen (gerealiseerd 1-1-2008).
Diergeneesmiddelen
· Afschaffen 5-jaarlijkse herhalingsaanvraag voor een NL min vergunning voor het bereiden, verpakken, etiketteren of afleveren van diergeneesmiddelen. Wijziging van elke 5 jaar registratie verlenging, naar elke 3 jaar veiligheids- rapportage is doorgevoerd.
Natuur
· Kabinet stelt voor om in het wetstraject na de evaluatie NL min van de natuurwetten een aantal bijzondere vergun- ningen te schrappen, in het bijzonder de kooikersakte en de preparateursvergunning. De jachtakte wordt verlengd van 1 naar 5 jaar.
· Mogelijkheid om gedragscodes op basis van de Flora- en NL min faunawet te laten goedkeuren. Dit draagt er aan bij dat de natuur beschermd is en dat ondernemers en overheden minder ontheffingen hoeven aan te vragen · De voorgenomen aanhaking van de Ffwet en Nbwet bij NL min het komende wabo-loket betekent praktisch gezien dat de burger bij locatiegebonden activiteiten met gevolgen voor de natuur voortaan in de meeste gevallen bij de gemeente terecht kan voor de door hem benodigde toestemmingen.
· Op CITES-terrein wordt een aantal verbeteringen in de NL min uitvoering doorgevoerd, onder andere het mogelijk maken van digitale aanvragen. De uitgifte en registratie van ringen voor gefokte vogels behorende tot een beschermde diersoort zal worden gedigitaliseerd. · In het kader van het werkprogramma Schoon en Zuinig is NL min een interdepartementale werkgroep gestart met de aanpak van belemmeringen in regelgeving en vergunningsprocedures. Daarmee moeten vooral innovatieve ontwikkelingen met betrekking tot klimaat en energie in de agrosectoren sneller en makkelijker gerealiseerd worden.
Im- / export
· Tot 1 juli 2008 was voor ongeveer 500 landbouw- EU min producten een importcertificaat nodig; sinds die datum

Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad 5 december 2008 FEZ. 2008/1860 14

zijn dit er nog maar 65. Voor export zal nog voor 43 landbouwproducten een uitvoercertificaat nodig zijn. In de graansector is het aantal producten waar een invoerlicentie nodig is teruggebracht van 133 naar 21. Voor de uitvoer is sinds 1 juli nog maar bij 9 graan- producten een certificaat nodig. Dat waren er tot dan toe
133. Import van wijnen kan vanaf 1 augustus 2008 zonder certificaat, terwijl dat voordien nog voor circa 100 wijnen vereist was. Ook licenties voor importen van rundvlees, kalfsvlees en zuivel zijn vervallen per 1 juli. Voor de meeste producten waarbij voor de invoer ook in de nieuwe situatie nog wel een licentie nodig zijn worden de regels vereenvoudigd. Een en ander moet tot een aanzienlijke verlaging van de administratieve lasten en besparing in kosten leiden voor handelsbedrijven in landbouwproducten.
Biotechnologie
· Vereenvoudiging van de procedure van de ethische toets NL min van biotechnologische toepassingen.
Visserij
· Strengere voorwaarden voor beroepsvissers en sport- NL plus vissers op de binnenwateren op grond van de huurovereenkomst en schriftelijke toestemmingen. In de huurovereenkomsten en schriftelijke toestemmingen voor het vissen op staatswateren wordt als voorwaarde opgenomen dat sportvissers en beroepsvissers die op staatswateren vissen vanaf 1 januari 2010 verplicht zijn
- naast de op grond van de huurovereenkomsten en schriftelijke toestemmingen al bestaande verplichting om deel te nemen aan een visstandbeheercommissie - gezamenlijk een visplan op te stellen en te vissen volgens dit plan. Verder moet het visplan aansluiten op doel- stellingen op het gebied van waterkwaliteit in het betreffende gebied. Beroeps- en sportvissers kunnen vanaf die datum dus alleen vissen in staatswateren als er een visplan is en in dit visplan ook een verbinding is gemaakt met waterbeheer. Vissers hebben ruim een jaar om zich aan de strengere regels aan te passen. Omdat de aanscherping van de voorwaarden van de huurovereen- komsten en schriftelijke toestemmingen voor het vissen op de binnenwateren een extra inspanning betekent voor sportvissers en beroepsvissers, stelt LNV eenmalig een bedrag van 981.000 euro beschikbaar voor een periode van drie jaar om organisaties in de beroeps- en

Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad 5 december 2008 FEZ. 2008/1860 15

sportvisserij te ondersteunen bij het voldoen aan de strengere eisen.
· Onderdeel van het Convenant mosselzaadvisserij is dat NL min LNV waar mogelijk faciliteert in bijvoorbeeld een goede stroomlijning van de relevante vergunningprocedures rondom de opschaling van de mosselzaadinvang- installaties en vergunningprocedures in relatie tot de uitvoering van maatregelen vanuit het natuurherstel- programma. Tevens onderzoekt LNV de mogelijkheden voor vereenvoudiging en stroomlijning van de procedure van vergunningverlening welke binnen haar eigen bevoegdheid liggen (de Natuurbeschermingswet 1998), zoals welke mogelijkheid er voor initiatiefnemers is om (binnen de randvoorwaarden van de habitatrichtlijn) een meerjarige vergunning aan te vragen en een mogelijke beperking van de doorlooptijden van deze vergunning- procedures. Dit laat onverlet dat er op basis van de bestandopnamen - rekening houdend met de ecolo- gische randvoorwaarden - halfjaarlijks bepaald zal worden hoeveel er gevist zal worden.
· Gerealiseerd is de integratie van de Europese NL min visvergunning, het bewijs van inschrijving in het visserijregister en het Nationaliteitsbewijs tot één document.
· Generieke vrijstelling voor het verbod op elektrovisserij. NL min · Het afschaffen van de verplichte aanvraag voor NL min toestemming om te lossen ("Project herbeoordeling vergunningen"). Door de invoering van het elektronisch logboek zal de aanvraag overbodig worden. Realiseerbaar in fasen vanaf 2009.
· Gerealiseerd is de samenvoeging van speciale NL min visdocumenten tot één document met daarop de stempels van het vergunde (Project herbeoordeling vergunningen).
· Voor de nachtvisserij en de visserij in het kader van NL min baggerwerkzaamheden wordt in een algemene regeling voorzien in plaats van een stelsel van ontheffingen en vrijstellingen ("Project herbeoordeling vergunningen") · Gerealiseerd wordt per 1 januari 2009 de vervanging van NL min de vergunning voor de sleepnetvisserij ten oosten van de Oosterscheldekering door algemene regeling ("Project herbeoordeling vergunningen").

Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad 5 december 2008 FEZ. 2008/1860 16


4. NALEVINGSKOSTEN
Diergezondheid
· Er is een koppeling tussen IKB-kalveren en het I&R- NL min systeem. In het slachthuis wordt informatie uit het I&R- systeem gebruikt om te zien of dier komt van bedrijf dat meedoet aan monitoringssysteem voor kritische stoffen. Voor varkens komt dit ook.
Diervoeders
· Nieuwe EU-verordening diervoederetikettering levert een EU plus forse eenmalige toename van de nalevingskosten op voor met name de fabrikanten van petfood. Totale eenmalige lasten voor Nederland worden geschat op 31.140.000. De jaarlijkse lasten, voor een gratis telefoonnummer, bedragen ongeveer gemiddeld 2.500 per bedrijf.
Diertransport
· Nederland zet in Europees verband in op geharmoni- EU min seerde specificaties voor de navigatiesystemen die per
1 januari 2009 verplicht worden voor langeafstands- transporten voor dieren.
Natuur
· Met de Gegevensautoriteit Natuur komen bruikbare en NL min actuele natuurgegevens meer en eenvoudiger beschik- baar voor bedrijven en overheden.
· Er lopen verschillende acties naar aanleiding van recente NL plus jurisprudentie waaruit is gebleken dat bij projecten met potentieel significante effecten mogelijk zwaardere eisen dan voorheen moeten worden gesteld aan de weten- schappelijke onderbouwing van de conclusie dat de natuurlijke kenmerken van het Natura 2000-gebied niet worden aangetast. Daarbij wordt onder meer gekeken naar de beschikbare wetenschappelijke inzichten en naar de vraag of de uitgangspunten waaraan bij vergunning- verlening moet worden getoetst - dit betreft de ecologische vereisten van een bepaald habitattype of een bepaalde soort in relatie tot de (staat van) instand- houding - niet nauwkeuriger kunnen worden geformuleerd.

Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
5 december 2008 FEZ. 2008/1860 17

· Via voorlichting en het opstellen van handreikingen NL min wordt gewerkt aan een verdere verduidelijking van begrippen in de Flora- en faunawet en de Natuur- beschermingswet 1998.
Biotechnologie
· Om de co-existentie te regelen moeten verbouwers een NL plus cursus gaan volgen en wordt er een restschadefonds opgericht.
Ruimtelijke ordening
· Met de Taskforce multifunctionele landbouw worden NL min onder andere belemmeringen met betrekking tot innovatie opgespoord. In het kader van de Nieuwe Wet op de Ruimtelijke Ordening komen goede mogelijkheden die de Taskforce multifunctionele landbouw middels pilots en programma's inzichtelijk wil gaan maken. Daarbij zal de samenwerking met meerdere departementen, provincies en VNG gezocht worden.

5. TOEZICHTLASTEN
Diergezondheid
· Bezien wordt of de Regeling voorkoming overbrenging NL min besmetting ingetrokken kan worden.
· Bezien wordt of de Tijdelijke regeling handel runderen NL min en rundvlees in verband met BSE ingetrokken kan worden.
· IKB-pluimvee bevat ook de regelgeving omtrent de NL min hygiënecode en voedselketeninfo én de handhaving. Voor varkens wordt door LNV en sector vanaf september 2008 gekeken hoe de handhaving ingepast kan worden in IKB-varkens. Voor kalversector gaat dit vanaf 2011 gebeuren.
· Toezicht op controle arrangement in pluimveesector. NL min Hierbij wordt op basis van private certificeringssystemen (IKB), regelgeving met betrekking tot handelsnormen, dierenwelzijn en hygiëne gecontroleerd. · De Groene Belangenbehartiger heeft op basis van NL min (hygiëne)verordening (EG) nr. 852/2004 een hygiënecode ingediend die door de minister is goedgekeurd. De inhoud van de hygiënecode maakt onderdeel uit van de kwaliteitsregeling IKB varkens van de Groene Belangen- behartiger. Officiële controles worden in het kader verordening (EG) nr. 882/2004 uitgevoerd (onder meer) op basis van risicoanalyse. Vanwege de (impliciete)

Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad 5 december 2008 FEZ. 2008/1860 18

deelname aan de hygiënecode kunnen de deelnemers aan IKB Nederland Varkens op basis van een risico- analyse te maken krijgen met verminderd toezicht op de naleving van de hygiëneregelgeving. Eerder werd ook een deel van IKB Varken van het Controlebureau Dierlijke sector als hygiënecode goedgekeurd.
Toezicht op handelsnormen
· Een praktische samenwerking c.q. taakverdeling tussen NL min de VWA en het CPE wordt onderzocht tenbehoeve van een mogelijke verbetering van de efficiëntie van de controles op de winkelvloer, binnen de huidige kaders van de Landbouwkwaliteitswet.
Diervoeders
· Geen erkenningensystematiek voor private kwaliteits- NL min controlesystemen in diervoederregelgeving. GLB / Bedrijfstoeslagen
· Inkomenssteunregelingen GLB op terrein van Cross EU min Compliance verder vereenvoudigen: levert in uitvoering en controle winst op.


6. VERKRIJGINGSKOSTEN SUBSIDIES
· Implementatie Wetsvoorstel rijkssubsidiekader. NL min Momenteel worden de consequenties van het rijksbrede subsidiekader ten behoeve van de implementatie bij LNV in kaart gebracht. In 2009 wordt op basis hiervan de implementatie voorbereid.
· Nulmeting subsidieregelingen is afgerond. NL min Interdepartementaal wordt aanpak ontwikkeld voor het lastenarm inrichten van subsidieregelingen. · Deelname slachtpremie via internet i.p.v. papieren NL min formulier. Rundveehouders kunnen zich vanaf 4-11-2008 nu ook via internet aanmelden voor deelname aan de slachtpremieregeling voor volwassen runderen. · Modulair subsidiekader visserij (vervolgfase) NL min


7. DIENSTVERLENING
· Op het gebied van de informatie-inwinning en NL min
-verstrekking worden de nodige initiatieven ontplooid. Voor LNV gaat het in dit verband concreet om elektronische dienstverlening, inzichtelijke openbaar- making en "eenmalig inwinnen, meervoudig gebruik". Oogmerk is dat ook hier de voordelen twee kanten uitwerken: de ondernemer of burger hoeft minder informatie te verstrekken en kan dit op een makkelijker

Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad 5 december 2008 FEZ. 2008/1860 19

en eenvormige manier doen; de betrokken overheids- diensten behalen voordelen door een gekoppeld systeem. Om dit te realiseren vindt thans nader onderzoek plaats naar de mogelijkheden en implicaties, waaronder een (uniform) wettelijk kader. · LNV start 22 projecten i.h.k.v. het innovatieprogramma NL min "Vernieuwing rijksdienst". Daaronder: identificatie & authenticatie voor meerdere publieke/private middelen, integratie virtueel dossier met transactievoorzieningen, GDI modulair en 100% digitaal, kostenreductie subsidieverstrekking en verantwoording, generieke ontsluiting van diergeneesmiddelendatabank en gewasbeschermingsdatabank, procesintegratie ten behoeve van documenten en inspecties export dierlijke mest, en ketenintegratie CITES en natuurwetgeving. · In het kader van elektronische dienstverlening (EDV) NL min wordt in 2008 de start van een snellere uitbreiding van het aantal beschikbare formulieren voorzien · Digitaliseren aanvraagprocedures VWA in het kader van NL min Promiss (bijv. erkenningen quarantaineruimtes, varkens- en runderspermawincentra en fotografische fabrieken) · Het Faunafonds introduceert binnen drie jaar een NL min systeem ten behoeve van digitale inwinning van schademeldingen.
· Het Faunafonds gaat de dienstverlening verbeteren. NL min Daarbij wordt onder andere aandacht besteed aan mogelijke vereenvoudiging van de aanvraag. · EU-Bureau en NakTuinbouw werken nu samen bij de NL min opzet van een digitaal proces/systeem voor aanvragen. Levert waarschijnlijk een reductie op in de loop van 2009. · Met het doel de informatievoorziening te verbeteren NL min sponsort LNV de website voor hobbydierhouders. · Koplopersloket en Innovatienetwerk inventariseren NL min onder andere innovatiebelemmeringen.
· Er is een extra telefonische adviesfunctie ingericht ten NL min behoeve van de Regeling samenwerking bij innovatie en de Regeling innovatieprojecten.


8. BEGRIJPELIJKE FORMULIEREN
· LNV pakt de formulieren `overdracht toeslagrechten', `vervoerbewijs dierlijke meststoffen', `vervoersdocument I&R schapen en geiten' en `wijziging relatiegegevens' aan in het kader van de top 25 bedrijven-formulieren van het BZK-project begrijpelijke formulieren.

Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad 5 december 2008 FEZ. 2008/1860 20


9. INTERBESTUURLIJKE LASTEN
· In het kader van het programma EDV richt LNV een GEO- portaal in voor provincies. De eerste stap is dat geografische informatie wordt gedeeld. Vergelijkbaar met het GIS-punt voor NV (Geografisch Informatie Systeem). In een later stadium is uitbreiding naar gemeenten en waterschappen voorzien. Effect op beleefde lasten: Doel is het werkproces rond ILG te voorzien van geografische informatie.


10. EU
GLB / Bedrijfstoeslagen
· LNV pleit voor een eenvoudigere uitvoering van het EU min systeem van inkomenstoeslagen. Bijvoorbeeld door: een technische aanpassing om het mogelijk te maken dat de uitbetaling in een of twee termijnen plaatsvindt, nog vóórdat de controles met betrekking tot de subsidiabi- liteitscriteria die de lidstaat op grond van de onderhavige verordening moet verrichten, zijn voltooid - kleine boeren ( Dierziektenbeleid
· In het kader van de Animal Health Strategy wordt EU min gewerkt aan een EU Animal Health Law. Nederland zal bij de voorbereiding pleiten voor minder regeldruk. · LNV-voorstel aan de raad ter herziening van Verordening EU min (EG) nr. 21/2004 van de Raad van 17 december 2003 tot vaststelling van een identificatie- en registratieregeling voor schapen en geiten en tot wijziging van Verordening (EG) nr. 1782/2003 en de Richtlijnen 92/102/EEG en 64/432/EEG. De wijziging moet ertoe leiden dat houders van schapen en geiten in een lidstaat die een nationale database heeft waarin alle dieren staan geregistreerd van geboorte tot dood niet langer verplicht zijn minimaal één keer per jaar hun dieren te tellen en het resultaat

Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad 5 december 2008 FEZ. 2008/1860 21

van deze telling samen met de datum van de telling hoeven door te geven aan de overheid.
Diertransport
· Voorstel aan de raad ter herziening van Vo. Nr.1/2005 (over de bescherming van dieren tijdens transport) art. 4(1), en Vo.nr.21/2004, art. 6(1) en 6(4) tot het toestaan van het electronisch voorhanden hebben van data met betrekking tot het transport. De beide verordeningen vragen naar min of meer dezelfde informatie.De nulmeting uit 2002 ging er vanuit dat het opstellen van een vervoersdocument 15 minuten duurde. Dit zal vergelijkbaar zijn voor het transportdocument uit Verordening 1/2005. Verordening 1/2005 heeft niet betrekking op alle transporten (uitgezonderd zijn vervoer met eigen vervoermiddelen binnen een afstand van 50 km en vervoer met landbouwvoertuigen ten behoeve van seizoensgebonden verweiding).
Dierlijke bijproducten
· LNV-voorstel aan de raad ter herziening van Vo. EU min
1774/2002, art. 8 (= de verordening over dierlijke bijproducten niet bestemd voor humane consumptie). Bewerkte mest niet langer als een dierlijk bijproduct beschouwen.
· LNV-voorstel aan de raad ter herziening van Vo. EU min
1774/2002, art. 10, tweede lid, ondrdeel c. Laten vervallen van de HACCP-verplichting voor mest-intermediairs voor zover daar geen bewerking plaatsvindt.
· LNV-voorstel aan de raad ter herziening van Vo. EU min
1774/2002, Annex II, hfst X. Vereenvoudiging van handelsdocumenten.
Diervoeders
· LNV-voorstel aan de raad met betrekking tot Vo. EU min 382/2005, Art.27. De bevoegde autoriteiten verrichten regelmatig extra controles bij de leveranciers van de grondstoffen en bij de marktdeelnemers aan wie de gedroogde voedergewassen zijn geleverd. Voorstel is te volstaan met een jaarlijkse controle i.p.v. reguliere extra controles.
Gewasbescherming
· Nieuw in het commissievoorstel voor herziening van de EU min gewasbeschermingsrichtlijn 91/414/EEG (vervanging door verordening, leidt tot harmonisatie en vereenvoudiging EU-regels) is de introductie van een zonale toelating van gewasbeschermingsmiddelen in de lidstaten en de

Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad 5 december 2008 FEZ. 2008/1860 22

introductie van alternatieve toets voor toegelaten middelen gebaseerd op substitutiestoffen. De EU wordt ingedeeld in drie klimaatzones. Nederland is ingedeeld in de centrale zone (van Verenigd Koninkrijk tot en met Polen). De lidstaten zelf blijven verantwoordelijk voor nationale toelating van gewasbeschermingsmiddelen, maar voor middelen gebaseerd op stoffen met een laag en normaal risicoprofiel wordt een zonale toelating met verplichte wederzijdse erkenning geïntroduceerd, wat inhoudt dat Nederland een toelating van een ander land in dezelfde zone moet overnemen. Het zonale en deels centrale beoordelingsstelsel (onder andere voor kastoepassingen en zaadcoating) vermindert dubbel werk en vermindert de administratieve lastendruk. Natuur
· Wellicht volgen administratieve lasten uit Verordening EU plus (EG) 1024/2008 van de Commissie van 17 oktober 2008 tot vaststelling van gedetaileerde maatregelen ter uitvoering van Verordening (EG) nr. 2173/2005 van de Raad inzake de opzet van een FLEGT-vergunningsysteem (Forest Law Enforcement, Governance and Trade) voor de invoer van hout in de Europese Gemeenschap. Inwerkingtreding: op moment dat de eerste Partnerschap overeenkomst wordt opgenomen in de bijlage van de FLEGT-verordening.


---- --