AutoRai

Vliegende Fin Grönholm stuurt Ford Focus RS in de schijnwerpers

(12/3/2008)
De spectaculaire nieuwe Focus RS van Ford maakt aanstaand weekend zijn officiële debuut tijdens een publieksvoorstelling voorafgaand aan de Wales Rally GB die meetelt voor het Wereldkampioenschap Rallyâs 2008. Marcus Grönholm, die in 2006 en 2007 met Mikko Hirvonen voor Ford de constructeurstitel in het FIA World Rally Championship in de wacht sleepte, zit dan achter het stuur van Fordâs snelste productieauto ooit bij een demonstratie in het Millennium Stadium van Cardiff.

Het stadion van Cardiff heeft een bezoekerscapaciteit van 74.500 mensen en is de thuisplaats van het nationale rugbyteam van Wales. Op zaterdagavond 6 december is er echter geen gevecht op de grasmat, omdat er dan de laatste klassementsproef van de tweede omloop van de WK-rally wordt verreden. Voordat de rallyautoâs van start gaan zal met veel spanning worden uitgezien naar de Focus RS, die begin volgend jaar zijn verkoopstart beleeft. Ook zal het publiek kunnen genieten van een optocht van Ford Rallye Sport (RS) straatautoâs uit het verleden, waarvan de oudste bijna veertig jaar oud is.

Tweevoudig wereldkampioen Grönholm, die zich dit jaar heeft teruggetrokken uit de wedstrijdsport, is een ambassadeur van Ford of Europe en de 40-jarige Fin zal een 2009 Focus RS in de kleur Performance Blue uit de voorproductie besturen. Na een showrondje met vijf voorgaande RS-autoâs zal Grönholm met de nieuwe Focus RS het stadion instormen om op snelheid het rallyparcours af te leggen.

De nieuwe Ford wordt aangedreven door een Duratec 2.5-liter, vijfcilinder turbomotor. Met de unieke nokkenassen, geoptimaliseerde cilinderkop, koppakking en in- en uitlaatsystemen levert deze krachtbron meer dan 300 pk en een trekkracht van 440 Nm. Gekoppeld aan een zesversnellingsbak vertaalt dit motorvermogen zich in een acceleratie van 0 tot 100 km/u in minder dan zes seconden en een topsnelheid van zoân 260 km/u.

De combinatie van het Quaife Automatic Torque Biasing limited-slip differentieel en de innovatieve RevoKnuckle voorwielophanging zorgt voor een toonaangevende balans tussen tractie, handling en prestaties. Ook omdat de voorwielaangedreven Focus RS beschikt over een ideale gewichtsverdeling.

Een grotere spoorbreedte, versterkte aandrijfassen, de achterste anti-roll bar, gewijzigde veren en schokdempers, een verfijnde afstelling van het stuursysteem en krachtigere remmen dragen bij aan de uitstekende sportieve rijeigenschappen. Een speciaal ontwikkelde versie van Fordâs ESP-systeem zorgt voor een verhoging van de veiligheid.

De kleurstelling Performance Blue van Grönholmâs auto is een verwijzing naar de Focus RS World Rally Car waarmee Ford deelneemt aan het FIA World Rally Championship. De RS wordt overigens ook leverbaar in een nieuwe metallic Ultimate Green kleur evenals in Frozen White. De nieuwste RS is voorzien van een dubbele zwarte achterspoiler waarmee ook vorige RS-modellen en de Focus RS WRC zijn uitgerust.

De Ford RS-badge werd voor het laatst gebruikt voor de eerste generatie Focus RS in 2002. In bijna veertig jaar heeft deze badge ook Fiesta-, Escort- en Sierra- modellen gesierd.

De klassementsproef van Cardiff zal veel publiek trekken die graag de beslissende tweekamp tussen Ford en Citroën willen meemaken om de wereldtitel bij de constructeurs.

De Ford Focus RS verschijnt in het eerste kwartaal van 2009 op de Nederlandse markt. De prijzen en specificaties worden in een later stadium vrijgegeven.