Gemeente Hoorn


Gemeente Hoorn handelt bezwaarschriften snel af

8 december 2008 - Uit onderzoek onder 18 middelgrote gemeenten is gebleken dat Hoorn over 2007 93 procent van de bezwaarschriften afhandelde binnen de wettelijke termijn. Daarmee is Hoorn voorbeeldgemeente en koploper van de middelgrote gemeenten. Sinds 2005 doet Hoorn mee in een vergelijkend onderzoek voor de juridische functie van middelgrote gemeenten. Het doel van dit onderzoek is om te bepalen waarom min of meer vergelijkbare gemeenten verschillend scoren op diverse onderdelen van de juridische functie en om zodoende tot best practices te komen. De bezwaren over gemeentebelastingen zijn niet in het onderzoek opgenomen, omdat daarvoor al drie specifieke onderzoeken bestaan.

Hoofdreden voor de hoge score van de gemeente Hoorn is dat niet alleen de afdeling Juridische Zaken, maar alle afdelingen die in de procedure een rol spelen een sterke focus op de termijnen hebben. Daarnaast werkt de Hoor- en Adviescommissie Bezwaarschriften snel en zijn er meer secretarissen om pieken beter te kunnen verwerken. Ook de kant-en-klare ontwerpbeslissing die de Hoor- en Adviescommissie presenteert draagt bij aan een snelle afhandeling.

Ook in de komende jaren hoopt de gemeente Hoorn de afhandelingsnelheid van bezwaarschriften verder te kunnen verbeteren en te waarborgen. Zo worden sinds 2008 ook hoorzittingen in de zomervakantie gepland en is de voorbereiding gestart voor het invoeren van (pre-)mediation. In 2009 wordt een softwaresysteem geïmplementeerd waarin de status van alle bezwaarschriften wordt bewaakt.