Gemeente Den Haag

Project werft werklozen voor Service Telefooncentrale

Twee maanden geleden begonnen negen werklozen aan een opleiding tot telefonist bij de Haagse Service Telefooncentrale. Gisteren haalden vijf kandidaten de eindstreep: een certificaat én een baan.

Wethouder Kool feliciteert de geslaagden voor het behalen van hun diploma De vijf nieuwbakken werknemers van het bedrijf, dat onder meer de Grofvuiltelefoon, de Dokterstelefoon en servicediensten voor woningcorporaties doet, kregen hun diploma uit handen van wethouder Henk Kool (Sociale Zaken en Werkgelegenheid).

,,Ik ben echt heel trots op jullie. Dat niet iedereen de opleiding en de proefmaand bij STC goed heeft afgerond, geeft wel aan dat jullie echt een baan hebben verworven die vaardigheden vereist. Op Kools vraag wat de vijf nu het moeilijkst vonden, antwoordde Glenn Francis: ,,Het afleren van stopwoordjes, zoals oké. Volgens Hans Rietbroek, directeur van STC, bleek de beheersing van de Nederlandse taal in de praktijk een groot struikelblok. De eisen in het dienstverlenende werk dat STC doet zijn hoog; spraakverwarringen kunnen immers grote gevolgen hebben.

Bij STC werken inmiddels 52 werknemers, maar volgens Hans Rietbroek is er nog ruimte genoeg om meer mensen aan te nemen. Wethouder Kool zegde daarop toe het project een vervolg te geven. ,,Wat mij betreft wordt het selecteren van kandidaten voor een baan bij STC een permanent proces.