---
Zege voor H&P Racing Team bij 4 Stunden von Hockenheim
Foto: Chris Schotanus, Essay Produkties
De 4 Stunden von Hockenheim, de tweede wedstrijd van het Winter
Endurance Kampioenschap 2008-2009 is gewonnen door het H&P Racing Team
met een BMW Compact GTR. In een race waar vele kanshebbers geplaagd
werden door technische problemen, waren het Peter van der Kolk en
Jeroen van den Heuvel die een solide race reden en met de zege
huiswaarts keerden.
De kwalificatie werd, net als de vrije training verreden op een
opdrogende baan. Het typische decemberweer zorgde voor de nodige grip
problemen, omdat het lastig bleek om temperatuur in de banden te
krijgen. Van der Kolk en Van den Heuvel kwalificeerden als zesde en
reden daarmee drie seconden langzamer dan de pole position tijd. Cor
Euser en Jan de Wit (Marcos Mantis Modified) en Huub Vermeulen en
Frits Hessing hadden na de kwalificatie de beste kaarten voor de
wedstrijd. Hierbij reed Euser naar de pole position, gevolgd door de
DNRT V8 Silhouette van Vermeulen en Hessing. Op de derde plaats
kwalificeerden Ronald van der Laar en Melvin de Groot in een Porsche
997 GT3 Cup.
Bij de start van de race kwam Frits Hessing slecht van zijn plek,
waardoor hij veel posities verloor. Hij revancheerde zich naderhand en
liet zien dat de DNRT V8 Silhouette ook een rappe bolide in vochtige
omstandigheden is. Binnen twee ronden wist hij zich terug te vechten
naar een tweede positie om vervolgens ook leider Jan de Wit te
verschalken.
Foto: Chris Schotanus, Essay Produkties
Minder goed verliep het voor de Ronald van der Laar en Melvin de Groot
die al in de beginfase definitief op moesten geven in de pits.
Winterkampioen Michael Bleekemolen, uitkomend voor het team van Sotrax
Albert Motorsport, keerde huiswaarts zonder geracet te hebben met de
fraaie Porsche GT2 Modified. Na een uur racen was het namelijk
teamgenoot Jürgen Albert die met een Renault Clio in contact kwam en
vervolgens met hoge snelheid van de baan ging, waarbij de auto
onherstelbaar beschadigd raakte.
Ook de fraaie BMW E90 van Sybren van der Goot en André de Vries kon
een mooi begin van de race niet verzilveren, nadat de auto met
technische problemen langs het circuit stil viel. Ook andere teams
werden getroffen door pech. Na 58 ronden was het race avontuur over
voor De Wit en Euser met de Marcos. Motorproblemen zorgden voor
definitieve opgave. Hierdoor leek de DNRT V8 equipe zeker van de
overwinning, maar ook zij werden met nog drie kwartier te gaan
getroffen door motorproblemen, waardoor Hessing de witte bolide in het
Motodrom van Hockenheim moest parkeren.
Door het uitvallen van andere equipes, constante rondetijden en solide
pitstops wisten uiteindelijk Van der Kolk en Van den Heuvel de
overwinning naar zich toe te trekken. Daarmee scoorden zij tevens de
zege in Divisie I. Op het podium werden zij geflankeerd door Alex van
't Hoff en Rick Abresch met een V8 Star. Barry Maessen en Dick
Freebird completeerden met hun derde plek het podium met de MW BRL V6.
Rob de Laat en Theo de Prenter reden, ondanks een uitstapje in de
grindbak, naar de overwinning in Divisie II. Met de BMW Compact
Modified bleven zij Pieter Schothorst en Jeroen Slaghekke voor. Jan
Mooij en Marco Poland revancheerden zich van de uitvalbeurt bij de
Zandvoort 500 en eindigden op een derde plaats in Divisie II.
Divisie III werd een prooi voor Mike Verschuur en Lev Fridman. Naast
deze klassenzege behaalde het duo ook een vijfde plaats algemeen. De
broers Nicky en Franklin Groot Kormelink eindigden als tweede. De
laatste plaats op het podium werd ingenomen door Simon Knap en Vincent
van der Valk.
In de dieselklasse, Divisie IV, ging de winst naar Marcel Dekker en
Jeroen den Boer. Mad and Daring coureurs Kevin Veltman en Danny
Werkman werden met hun BMW 120d als tweede afgevlagd. Arie Dekker en
Teun van Dam besloten hun 4 uurs race met een derde plaats.
Uitslag: 1. Van der Kolk/Van den Heuvel, BMW Compact GTR, 118 in
4uur00min.33,717sec. (134,62 km/uur); 2. Van 't Hoff/Abresch, V8 Star
op 1 ronde; 3. Maessen/Freebrid, MW BRL V6 op 3 ronden.
Klassenwinnaars: Divisie 1: Van der Kolk/Van den Heuvel; Divisie 2: De
Laat/ De Prenter, BMW Compact, 113 ronden. Divisie 3: Fridman/M.
Verschuur, BMW 320i DTC, 115 ronden; Divisie 4: Den Boer/M. Dekker,
108 ronden.
Stand kampioenschap:
1. Knap / Van der Valk / De Laat / De Prenter / Van 't Hoff, 32 punten
2. Abresch, 28 punten
3. Van der Kolk / Van den Heuvel / F. Groot Kormelink / N. Groot
Kormelink, 26 punten
Volgende wedstrijd: zondag 4 januari, Nieuwjaarsrace. Gratis toegang.
Circuit Park Zandvoort