Circuit Park Zandvoort


---

Zege voor H&P Racing Team bij 4 Stunden von Hockenheim

Foto: Chris Schotanus, Essay Produkties

De 4 Stunden von Hockenheim, de tweede wedstrijd van het Winter Endurance Kampioenschap 2008-2009 is gewonnen door het H&P Racing Team met een BMW Compact GTR. In een race waar vele kanshebbers geplaagd werden door technische problemen, waren het Peter van der Kolk en Jeroen van den Heuvel die een solide race reden en met de zege huiswaarts keerden.

De kwalificatie werd, net als de vrije training verreden op een opdrogende baan. Het typische decemberweer zorgde voor de nodige grip problemen, omdat het lastig bleek om temperatuur in de banden te krijgen. Van der Kolk en Van den Heuvel kwalificeerden als zesde en reden daarmee drie seconden langzamer dan de pole position tijd. Cor Euser en Jan de Wit (Marcos Mantis Modified) en Huub Vermeulen en Frits Hessing hadden na de kwalificatie de beste kaarten voor de wedstrijd. Hierbij reed Euser naar de pole position, gevolgd door de DNRT V8 Silhouette van Vermeulen en Hessing. Op de derde plaats kwalificeerden Ronald van der Laar en Melvin de Groot in een Porsche 997 GT3 Cup.

Bij de start van de race kwam Frits Hessing slecht van zijn plek, waardoor hij veel posities verloor. Hij revancheerde zich naderhand en liet zien dat de DNRT V8 Silhouette ook een rappe bolide in vochtige omstandigheden is. Binnen twee ronden wist hij zich terug te vechten naar een tweede positie om vervolgens ook leider Jan de Wit te verschalken.

Foto: Chris Schotanus, Essay Produkties

Minder goed verliep het voor de Ronald van der Laar en Melvin de Groot die al in de beginfase definitief op moesten geven in de pits. Winterkampioen Michael Bleekemolen, uitkomend voor het team van Sotrax Albert Motorsport, keerde huiswaarts zonder geracet te hebben met de fraaie Porsche GT2 Modified. Na een uur racen was het namelijk teamgenoot Jürgen Albert die met een Renault Clio in contact kwam en vervolgens met hoge snelheid van de baan ging, waarbij de auto onherstelbaar beschadigd raakte.

Ook de fraaie BMW E90 van Sybren van der Goot en André de Vries kon een mooi begin van de race niet verzilveren, nadat de auto met technische problemen langs het circuit stil viel. Ook andere teams werden getroffen door pech. Na 58 ronden was het race avontuur over voor De Wit en Euser met de Marcos. Motorproblemen zorgden voor definitieve opgave. Hierdoor leek de DNRT V8 equipe zeker van de overwinning, maar ook zij werden met nog drie kwartier te gaan getroffen door motorproblemen, waardoor Hessing de witte bolide in het Motodrom van Hockenheim moest parkeren.

Door het uitvallen van andere equipes, constante rondetijden en solide pitstops wisten uiteindelijk Van der Kolk en Van den Heuvel de overwinning naar zich toe te trekken. Daarmee scoorden zij tevens de zege in Divisie I. Op het podium werden zij geflankeerd door Alex van 't Hoff en Rick Abresch met een V8 Star. Barry Maessen en Dick Freebird completeerden met hun derde plek het podium met de MW BRL V6.

Rob de Laat en Theo de Prenter reden, ondanks een uitstapje in de grindbak, naar de overwinning in Divisie II. Met de BMW Compact Modified bleven zij Pieter Schothorst en Jeroen Slaghekke voor. Jan Mooij en Marco Poland revancheerden zich van de uitvalbeurt bij de Zandvoort 500 en eindigden op een derde plaats in Divisie II.

Divisie III werd een prooi voor Mike Verschuur en Lev Fridman. Naast deze klassenzege behaalde het duo ook een vijfde plaats algemeen. De broers Nicky en Franklin Groot Kormelink eindigden als tweede. De laatste plaats op het podium werd ingenomen door Simon Knap en Vincent van der Valk.

In de dieselklasse, Divisie IV, ging de winst naar Marcel Dekker en Jeroen den Boer. Mad and Daring coureurs Kevin Veltman en Danny Werkman werden met hun BMW 120d als tweede afgevlagd. Arie Dekker en Teun van Dam besloten hun 4 uurs race met een derde plaats.

Uitslag: 1. Van der Kolk/Van den Heuvel, BMW Compact GTR, 118 in 4uur00min.33,717sec. (134,62 km/uur); 2. Van 't Hoff/Abresch, V8 Star op 1 ronde; 3. Maessen/Freebrid, MW BRL V6 op 3 ronden.

Klassenwinnaars: Divisie 1: Van der Kolk/Van den Heuvel; Divisie 2: De Laat/ De Prenter, BMW Compact, 113 ronden. Divisie 3: Fridman/M. Verschuur, BMW 320i DTC, 115 ronden; Divisie 4: Den Boer/M. Dekker, 108 ronden.

Stand kampioenschap:
1. Knap / Van der Valk / De Laat / De Prenter / Van 't Hoff, 32 punten 2. Abresch, 28 punten
3. Van der Kolk / Van den Heuvel / F. Groot Kormelink / N. Groot Kormelink, 26 punten

Volgende wedstrijd: zondag 4 januari, Nieuwjaarsrace. Gratis toegang.