Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Virtuele kantoren worden gemeengoed
Telewerken geïntegreerd bij helft Nederlandse bedrijven

Hoofddorp, 8 december 2008 --- Telewerken vermindert reistijd, is goed voor het milieu, verhoogt de productiviteit en tevredenheid van werknemers. Maar hoe ver zijn we nu met telewerken in Nederland? Uit onderzoek (1) van Synovate, in opdracht van Plantronics, blijkt dat in kantoren waar vanuit huis werken is toegestaan, ruim één op de vijf mensen (22 procent) op regelmatige basis vanuit huis werkt.

De voornaamste reden dat mensen vanuit huis werken is flexibiliteit. Ruim de helft van de kantoorwerkers wil flexibele werktijden en buiten kantoortijd kunnen werken. Daarna worden woon-werkverkeer en kinderen genoemd. Tweeëntwintig procent wil reistijd verminderen. Effectiever kunnen werken geldt voor 18 procent als motief en 16 procent wil de file vermijden. Kinderen wordt door 16 procent genoemd als reden. Opmerkelijk is dat het milieu vrijwel niet wordt genoemd. Zowel energiebesparing, 2 procent, en verminderde CO2-uitstoot, 3 procent, scoren laag. Dit ondanks de hoge benzineprijzen en de overheidsinitiatieven om milieuvriendelijker te werken.

Trend naar virtuele kantoren
'Dit onderzoek bevestigt dat bedrijven definitief overschakelen naar het nieuwe werken', aldus Philip Vanhoutte, Managing Director, Plantronics/Altec Lansing EMEA. In de helft van alle bedrijven wordt vanuit huis gewerkt. 19 procent werkt maar liefst drie of meer keer per week vanuit huis. De aard van het werk wordt als voornaamste argument genoemd om op kantoor te blijven. Andere redenen zijn teamwork en sociale controle. Vanhoutte: 'Ik verwacht dat de categorie kantoorblijvers in de toekomst sterk zal afnemen, gezien de verdere technologische vooruitgang waarbij virtuele kantoren gemeengoed worden.' Kantooromgeving
Philip Vanhoutte pleit ervoor dat traditionele kantoren verdwijnen naar het museum van de twintigste eeuw. Zover is het echter nog niet, zo blijkt uit het onderzoek. Nu wordt voornamelijk in traditioneel ingerichte kantoren gewerkt: aparte ruimtes met vaste werkplekken (52 procent), en kantoortuinen (34 procent). 'De opmars is echter begonnen. In de kantoren die flexplekken hebben (54 procent), is op de vijf werknemers één flexplek. Op kantoren kunnen we ons steeds minder lege bureaus permitteren', aldus Vanhoutte.

Technologische middelen staan aan de basis van telewerken. Zij veranderen de manier waarop wij leven. Uit het onderzoek blijkt dat het overgrote deel van de werknemers beschikt over een mobiele telefoon. Daarnaast hebben werknemers de mogelijkheid om thuis in te loggen op de server van kantoor, en hebben zij een laptop. 40 procent van de bedrijven ziet de essentie van de headset als middel voor flexwerken De headset wordt door acht procent van het kantoorpersoneel gebruikt. 'Het is de schakel tussen verschillende communicatiemiddelen, waardoor multitasking gefaciliteerd kan worden', aldus Vanhoutte

'Kantoren voldoen niet aan individuele behoeften. Ze zijn gemaakt en ingericht door de voorgaande generaties en voldoen niet aan de wensen en eisen van de digitale generatie. Als kantoorwerker prefereer ik een flexplek. Ik werk per week op 7 verschillende locaties. Dat komt mijn productiviteit ten goede', zegt Vanhoutte.

Generatie y
Na de babyboomers en generatie x is het nu generatie y die en masse de arbeidsmarkt betreedt. Generatie y, opgegroeid in een tijd van technologische vooruitgang en economische voorspoed, is gewend om overal en te allen tijde te communiceren en te werken. Zo blijkt dat:
* 97 procent een computer bezit

* 97 procent muziek heeft gedownload via peer-to-peer filesharing en werkt met muziek
* 94 procent een mobiele telefoon heeft

* 76 procent instant messaging en social networking sites gebruikt. De digital natives zijn zelfverzekerd, optimistisch en gewend haar zin te krijgen. Op werkgebied willen zij overal en altijd kunnen werken. De helft van de ondervraagde bedrijven herkent zijn werknemers hierin. Daarnaast houdt 60 procent rekening met de specifieke wensen van generatie y. Dit is ook nodig, voorspelt Vanhoutte. 'Willen bedrijven aansluiting houden met de nieuwe generatie, zullen zij moeten investeren in digitalisering, flexplekken en zullen zij flexibel moeten zijn.'

(1) Onderzoek uitgevoerd in november 2008 onder 150 Nederlandse financiële instellingen, openbaar bestuur, overige en zakelijke dienstverlening.

Over Plantronics
Plantronics stond in 1962 aan de wieg van de eerste lichtgewicht headset en is sindsdien de voorloper op het gebied van geluidsinnovatie en geluidskwaliteit. De producten borduren voort op Plantronics' ervaring in mission critical communicatie - waaronder ook de ontwikkeling van de headset die Neil Armstrong gebruikte voor het uiten van zijn legendarische woorden "One small step for man..." vanaf de maan. Plantronics' producten voor kantoor, contact centers, mobiele telefonie en entertainment maken communiceren makkelijker, comfortabeler en doelmatiger. De Plantronics-familie bestaat uit de merken Plantronics, Altec Lansing, Clarity en Volume Logic. Kijk voor meer informatie op www.plantronics.com.

Rapport
Het onderzoeksrapport kan worden opgevraagd bij Anke van Heerebeek, anke@l-dj.nl.

Noot voor redactie,

Ingezonden persbericht