Cap Gemini Nederland


PERSBERICHT

Utrecht, 8 december 2008

Succesvol zijn in een snel veranderende markt: nieuw onderzoek geeft tienjarige visie voor consumentenproducten- en retailsector The Global Commerce Initiative, Capgemini, HP en SAP publiceren een nieuw rapport over wereldwijde trends, dat zich sterk richt op de Aziatische markt

Afgelopen vrijdag is een nieuw rapport met de naam 'Succeeding in a Volatile Market - 2018: The Future Value Chain,' gepresenteerd aan 40 CEO's van de grootste retail- en productiebedrijven ter wereld. Het rapport is uitgebracht door het Global Commerce Initiative (GCI), Capgemini, HP en SAP AG en brengt de visies en analyses bijeen van 130 toonaangevende ondernemingen in de sector uit Europa, Noord-Amerika, China, India, Japan en andere Aziatische landen. In het rapport worden de veranderende trends en de dynamische factoren bestudeerd die de sector in de komende tien jaar zullen beïnvloeden. Daarnaast geeft het rapport aan hoe de industrie, ondanks de huidige uitdaging van de veranderende marktsituatie, wereldwijd tegemoet kan blijven komen aan de behoeften van consumenten.

Het rapport is het resultaat van een serie workshops die in juni en september 2008 gehouden zijn in Nederland, Hongkong, India en Japan, waarbij een breed scala aan retailers, producenten, academici en organisaties uit de industrie - waaronder HP en SAP - bijeen is gekomen. Tijdens deze sessies werd duidelijk dat de verslechterende economie - een trend die nog eens aangewakkerd wordt ddoor de recente financiële crisis - en de resulterendde marktvolatiliteit, evenals fluctuerende grondstofprijzen en bezorgdheid over het milieu, trends zijn die zich sneller ontwikkeld hebben dan verwacht. De deelnemers concludeerden dat producenten en retailers alleen door veel nauwer samen te werken in staat zullen zijn om tegemoet te komen aan de behoeften van de consumenten in deze snel veranderende markt.

Het onderzoek toont tevens aan wat de impact is op de consumentenproducten- en de retailsector:
* Ondanks de huidige uitdagingen op het gebied van de economie, de maatschappij en het milieu, hebben retailers en producenten nog veel mogelijkheden om te groeien en beter tegemoet te komen aan de behoeften van de consumenten;
* Een betere samenwerking tussen partners en het delen van best practices kan de sector helpen om zich beter voor te bereiden op de komende tien jaar;
* Ondanks de aanzienlijke verschillen tussen de landen in de Aziatische regio komen veel van de trends waarmee de Aziatische retailers en productenten te maken krijgen, overeen met de trends waarmee de rest van de industrie te maken krijgt. Dit betekent dat het delen van best practices en het samenwerken aan projecten op wereldwijd vlak profijtelijk zal zijn voor consumenten en voor de industrie.

'De trends die uit het rapport naar voren komen, benadrukken de noodzaak voor een nog verdergaande samenwerking tussen alle partijen in de value chain om deze zware tijden te doorstaan. Dit zouden we moeten benutten als een kans om oplossingen te blijven vinden die beter inspelen op de veranderende behoeften van onze consumenten. Aangezien noodzaak aanleiding geeft tot vernieuwing, verwachten we dat er in de komende jaren veel nieuwe baanbrekende oplossingen op de markt gebracht zullen worden', aldus Chris Bull, Chief Customer Development Officer bij Unilever.

Het rapport vermeldt ook dat het evenwicht in de economische machtsverdeling over tien jaar verschoven zal zijn, zowel op het niveau van de consumenten als op dat van ondernemingen. De maatschappelijke structuren zullen veranderen. Zo zullen de groeiende middenklassen in Azië en het wereldwijde gebruik van consumententechnologieën tot nieuwe communicatie- en consumptietrends leiden. De kosten en de beschikbaarheid van grondstoffen zullen een impact hebben op de supply chains, en middelen die qua milieu en maatschappelijk duurzaam zijn, zullen een belangrijke optie worden.

'Nieuwe en verbeterde vormen van samenwerking tussen fabrikanten en retailers bieden kansen aan de industrie om haar eigen verantwoordelijkheid te nemen in het adresseren van issues die individuele bedrijven te boven gaan', verklaart Kees Jacobs, Principal Consultant bij Capgemini en verantwoordelijk voor de totstandkoming van dit rapport. 'Minder positieve marktomstandigheden zijn daarbij juist een extra reden om meer samen te werken, bijvoorbeeld door het gezamenlijk managen van supply chains en door het verdergaand uitwisselen van relevante business informatie'.

Het 2018 Future Value Chain-programma brengt niet alleen de trends voor de sector in kaart voor de komende 10 jaar, maar evalueert ook de praktische gevolgen hiervan en geeft aanbevelingen in de vorm van duidelijke en praktisch uitvoerbare marktacties, waarvan enkele al op touw zijn gezet. Een van de aanbevelingen is dat het inzicht in de behoeften van de klant prioriteit nummer één moet zijn, waarbij er snel ingespeeld moet worden op kwesties als duurzaamheid en de voorbereiding van nieuwe, hybride ondernemingsmodellen waarmee de sector beter tegemoet kan komen aan de behoeften van de consument.

'We hebben het vermogen om succes te behalen voor onze sector in de snel veranderende markt van vandaag - zowel nu als in de toekomst,' zei Zygmunt Mierdorf, lid van de raad van bestuur van de METRO Group, hieromtrent. 'Dankzij de gezamenlijke inspanningen van de GCI en de deelnemende ondernemingen werkt de sector nauwer samen dan ooit tevoren: bedrijven worden samengebracht en projecten en programma's krijgen een versnelde impuls door de gezamenlijke inzet. We moeten er ons allemaal voor inspannen om samen te blijven werken, zodat we onze toekomst zelf een richting kunnen geven.'

Op www.gci-net.org en www.capgemini.com/retail kunt u het volledige rapport lezen.

EINDE PERSBERICHT

Over het Global Commerce Initiative (GCI)
Het Global Commerce Initiative (GCI) is in oktober 1999 in het leven geroepen als vrijwillig platform met als missie richting te geven aan de wereldwijde samenwerking binnen de value chain, door de behoeften van ondernemingen in kaart te brengen en de invoering van best practices en standaards om de consument beter, sneller en tegen lagere kosten te bedienen. Het GCI is een netwerk dat door de deelnemende bedrijven en sponsors opgezet is met als doel de wereldhandel te vereenvoudigen en de waardeketens onderling te koppelen, zodat de waarde voor de consument toeneemt. GCI functioneert via een raad van bestuur, die uit het hogere management van meer dan 45 ondernemingen bestaat. In deze raad zetelt een evenredig aantal bedrijven uit de productie- en de retailsector, die op verschillende continenten of via wereldwijde waardeketens opereren. Het initiatief werkt nauw samen met zeven partnerorganisaties - de regionale ECR-organisaaties, vier handelsassociaties (AIM, CIES, GMA en FMI) en de standaardiseringsorganisaties GS1 en GS1US - die ssamen wereldwijd meer dan 1 miljoen bedrijven vertegenwoordigen. Meer informatie op www.gci-net.org.

Over SAP
SAP is wereldwijd de grootste leverancier van zakelijke software en is al dertig jaar actief op de consumentenmarkt. Wereldwijd werken meer dan 3000 bedrijven in consumentenproducten en meer dan 2000 retailers met SAP-software, dat in de behoeften voorziet van zowel kleine en middelgrote bedrijven als grote, internationale ondernemingen. De SAP-software voor de consumentenproductensector en voor retailoplossingen is gebaseerd op het NetWeaver-platform van SAP, waarmee programma's kunnen worden geïntegreerd, innovatie wordt gestimuleerd en bedrijfstransformaties op touw kunnen worden gezet. Bedrijven in de hele wereld gebruiken deze software om meer consumentgericht te worden en duurzame en winstgevende groei te bereiken. Meer informatie over wat SAP doet op het gebied van consumentenindustrie, kunt u lezen op www.sap.com/industries.

Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties en veranderingsprocessen van zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-, technology- en outsourcingdiensten, die vrijheid creëren in het ondernemerschap van de klanten. Daarbij werkt Capgemini op een onderscheidende manier - the Collaborative Business Experience(TM) Capgemini heeft vestigingen in 36 landen en heeft wereldwijd meer dan 88.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2007 een omzet van 8,7 miljard euro. Meer informatie is beschikbaar op www.nl.capgemini.com.