Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

8 december 2008

Beide mobiele attracties van Anno winnen Gouden Reiger!

Anno's reizende attracties De Bunker en Oh wat ben je mooi! zijn maandag 8 december 2008 beide bekroond met een Gouden Reiger. De Gouden Reigers worden elk jaar uitgereikt aan de meest uitmuntende projecten op het gebied van doelgroepcommunicatie met audiovisuele en interactieve media. Anno nam vandaag samen met de bureau's NorthernLight (De Bunker) en DST (Oh wat ben je mooi!) de Gouden Reigers in ontvangst tijdens het Keying into the Brain mediafestival in Amsterdam.

De Bunker
De Bunker is een reizende multimediale tentoonstelling over dilemma's van gewone burgers tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het draait om de vraag: Wat zou jij doen? Nog maar 1 op de 6 Nederlanders heeft de Tweede Wereldoorlog meegemaakt. De persoonlijke herinneringen aan deze periode dreigen hiermee te verdwijnen. Door burgers van nu in aanraking te brengen met de dilemma's van burgers in oorlogstijd wil De Bunker bijdragen aan het historisch besef en de betekenis van oorlog en vrijheid in onze samenleving. De Bunker zal vanaf 25 februari tot en met 10 april 2009 in Amsterdam staan.

Oh wat ben je mooi!
De reizende tentoonstelling Oh wat ben je mooi! gaat over schoonheidsidealen door de eeuwen heen. Niets is zo veranderlijk - en relatief - als schoonheidsidealen. Of het nu over ons kapsel gaat, de perfecte huidsteint of het ideale figuur. Wat we ooit mooi vonden, vinden we nu niet om aan te zien. Wat ooit écht niet kon, vinden we nu het toppunt van schoonheid. Oh wat ben je mooi! neemt in vijf paviljoens de schoonheidsidealen van de afgelopen eeuwen onder de loep. De komende drie jaar is Oh wat ben je mooi! gratis te bezoeken in winkelcentra door heel Nederland.

Toegankelijk voor een breed publiek
Bezoekers geven de mobiele attracties van Anno gemiddeld een rapportcijfer 8. De leeftijd van de bezoekers (28% is jonger dan 26 jaar) en het opleidingsniveau (51% lager opgeleid) liggen lager dan bij regulier museumpubliek het geval is. 95% van de bezoekers geeft aan dat ze deze manier om iets van geschiedenis te leren leuk vinden. Als belangrijkste redenen worden genoemd dat de bezoeker actief bij het onderwerp betrokken wordt, dat de onderwerpen aanspreken en dat de reizende exposities zich op locaties bevinden waar de bezoekers toch al vaak komen, namelijk midden in een stad op een druk plein of in een winkelcentrum.

Dit is Anno
Anno is het promotiebureau voor Nederlandse geschiedenis. Anno maakt geschiedenis toegankelijk voor een breed publiek en het onderwijs. Anno organiseert naast reizende tentoonstellingen onder meer de Week van de Geschiedenis en de Les van het Jaar verkiezing. Anno zal opgaan in het Nationaal Historisch Museum. Kijk voor meer informatie over de projecten van Anno op www.anno.nl.



Ingezonden persbericht