Ziekenhuis St. Jansdal Harderwijk


Persberichten St Jansdal

Spoedpost een feit (09-12-2008)

HAP en SEH samen door één deur

Vanaf maandag 8 december is de integratie van de Huisartsenpost (HAP) en de Spoedeisende Hulp (SEH) een feit. De integratie HAP-SEH, zoals in Harderwijk vormgegeven, is uniek in Nederland al gaan wel steeds meer ziekenhuizen hier op over. Vergelijkbare situaties zijn er in Hoogeveen (zorgplein), Purmerend (Hap voor de SEH), Zeist (Hapbalie voor de SEH) en heel veel initiatieven die nog niet echt werken. De (ver)nieuwbouw heeft acht maanden geduurd. Het gebouw is eigendom van St jansdal en wordt gehuurd door de Stichting Primair Huisartsenposten. De post is pal naast de SEH gebouwd. Er is één ingang, één centrale receptie én er is een triageverpleegkundige.

Primair Huisartsenposten is behalve huurder van het gebouw ook de werkgever van de doktersassistentes. De deelnemende huisartsen (allen gevestigde huisartsen in het gebied) hebben een overeenkomst met Primair, maar zijn niet in dienst. Zo houden de huisartsen hun eigen autonomie als beroepsgroep. Primair is een organisatie van en voor de huisartsen en de huisartsenzorg.

Unieke samenwerking

Uniek is de goede relatie tussen huisartsen en ziekenhuis. Bij de HAP rouleren 76 huisartsen vanuit de regio op een totaal van 145.000 patiënten. In de zes jaar dat de huisartsenpost bestaat, groeien de patiëntencontacten met vijf tot tien procent per jaar. Wat betreft de HAP worden patiënten geadviseerd altijd éérst te bellen naar 0900-3410341. De doktersassistente aan de lijn is geen telefoniste maar een gecertificeerd triagist. Zij geeft professioneel advies. De bereikbaarheid van de HAP voor de regio is goed. Patiëntenenquêtes tonen positieve resultaten: Een vaste, centrale plek is fijn, werkt laagdrempelig en is bovendien altijd telefonisch bereikbaar.â

Eenduidig

Verder hoeven patiënten niet zelf te kiezen. Wanneer iemand zich bijvoorbeeld meldt bij de balie van de spoedpost, dan wordt daar bekeken bij welke zorgverlener hij of zij het beste af is. Net als aan de telefoon wordt hier op een eenduidige manier getrieerd volgens de landelijke normen (NTS). Dus de inschatting van de ernst van de klachten is voor alle bezoekers gelijk.

Belang patiënt voorop

Ook voor artsen en medewerkers brengt deze nieuwe situatie veel voordelen met zich mee. De lijnen zijn veel korter; huisartsen en spoedartsen kunnen veel gemakkelijker met elkaar overleggen en elkaar feedback geven. Basis voor de samenwerking is: het belang van de patiënt staat voorop, er is wederzijds respect voor elkaars werk en cultuurverschillen worden bespreekbaar gemaakt.

Het blijft van groot belang dat mensen met spoedeisende hulpvragen in principe eerst bellen. Dan wordt telefonisch beoordeeld hoe snel de patiënt door wie en waar gezien moet worden. Vaak is een professioneel advies afdoende. Mensen die toch zonder afspraak naar de Spoedpost komen zullen op dezelfde manier beoordeeld worden. Dat kan dan betekenen dat zij pas enkele uren later een afspraak krijgen op de HAP. Mochten deze zelfverwijzers volgens de triage aan de SEH worden toegewezen dan worden ze daar in volgorde van urgentie behandeld.

Landelijk gezien komen deze samenwerkingsvormen moeilijk tot stand, mede gezien de zakelijke/financiële consequenties. In Harderwijk is de samenwerking wel tot stand gekomen en de voornaamste reden hiervoor is dat zowel huisartsen als ziekenhuis/specialisten het belang van de patiënt voorop gesteld hebben.

HAP en SEH samen door één deur

---