Ziekenhuis St. Jansdal Harderwijk
Persberichten St Jansdal
Spoedpost een feit (09-12-2008)
HAP en SEH samen door één deur
Vanaf maandag 8 december is de integratie van de Huisartsenpost (HAP)
en de Spoedeisende Hulp (SEH) een feit. De integratie HAP-SEH, zoals
in Harderwijk vormgegeven, is uniek in Nederland al gaan wel steeds
meer ziekenhuizen hier op over. Vergelijkbare situaties zijn er in
Hoogeveen (zorgplein), Purmerend (Hap voor de SEH), Zeist (Hapbalie
voor de SEH) en heel veel initiatieven die nog niet echt werken. De
(ver)nieuwbouw heeft acht maanden geduurd. Het gebouw is eigendom van
St jansdal en wordt gehuurd door de Stichting Primair
Huisartsenposten. De post is pal naast de SEH gebouwd. Er is één
ingang, één centrale receptie én er is een triageverpleegkundige.
Primair Huisartsenposten is behalve huurder van het gebouw ook de
werkgever van de doktersassistentes. De deelnemende huisartsen (allen
gevestigde huisartsen in het gebied) hebben een overeenkomst met
Primair, maar zijn niet in dienst. Zo houden de huisartsen hun eigen
autonomie als beroepsgroep. Primair is een organisatie van en voor de
huisartsen en de huisartsenzorg.
Unieke samenwerking
Uniek is de goede relatie tussen huisartsen en ziekenhuis. Bij de HAP
rouleren 76 huisartsen vanuit de regio op een totaal van 145.000
patiënten. In de zes jaar dat de huisartsenpost bestaat, groeien de
patiëntencontacten met vijf tot tien procent per jaar. Wat betreft de
HAP worden patiënten geadviseerd altijd éérst te bellen naar
0900-3410341. De doktersassistente aan de lijn is geen telefoniste
maar een gecertificeerd triagist. Zij geeft professioneel advies. De
bereikbaarheid van de HAP voor de regio is goed. Patiëntenenquêtes
tonen positieve resultaten: Een vaste, centrale plek is fijn, werkt
laagdrempelig en is bovendien altijd telefonisch bereikbaar.â
Eenduidig
Verder hoeven patiënten niet zelf te kiezen. Wanneer iemand zich
bijvoorbeeld meldt bij de balie van de spoedpost, dan wordt daar
bekeken bij welke zorgverlener hij of zij het beste af is. Net als aan
de telefoon wordt hier op een eenduidige manier getrieerd volgens de
landelijke normen (NTS). Dus de inschatting van de ernst van de
klachten is voor alle bezoekers gelijk.
Belang patiënt voorop
Ook voor artsen en medewerkers brengt deze nieuwe situatie veel
voordelen met zich mee. De lijnen zijn veel korter; huisartsen en
spoedartsen kunnen veel gemakkelijker met elkaar overleggen en elkaar
feedback geven. Basis voor de samenwerking is: het belang van de
patiënt staat voorop, er is wederzijds respect voor elkaars werk en
cultuurverschillen worden bespreekbaar gemaakt.
Het blijft van groot belang dat mensen met spoedeisende hulpvragen in
principe eerst bellen. Dan wordt telefonisch beoordeeld hoe snel de
patiënt door wie en waar gezien moet worden. Vaak is een
professioneel advies afdoende. Mensen die toch zonder afspraak naar de
Spoedpost komen zullen op dezelfde manier beoordeeld worden. Dat kan
dan betekenen dat zij pas enkele uren later een afspraak krijgen op de
HAP. Mochten deze zelfverwijzers volgens de triage aan de SEH worden
toegewezen dan worden ze daar in volgorde van urgentie behandeld.
Landelijk gezien komen deze samenwerkingsvormen moeilijk tot stand,
mede gezien de zakelijke/financiële consequenties. In Harderwijk is
de samenwerking wel tot stand gekomen en de voornaamste reden hiervoor
is dat zowel huisartsen als ziekenhuis/specialisten het belang van de
patiënt voorop gesteld hebben.
HAP en SEH samen door één deur
---