Ingezonden persbericht


beantwoording van SV 2008, nr. 115 inzake onderhoud hoofdfietsroute Galgenwaard UMC.

2008 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
115 Vragen van de heer V. Oldenborg (ingekomen 10 november 2008
en antwoorden door het college verzonden op 9 december 2008 )

Stadspartij Leefbaar Utrecht heeft vastgesteld dat er heel veel aan te merken valt over de hoofdfietsroute tussen stadion Galgenwaard en het ziekenhuis UMC. In beide richtingen werken lantaarnpalen vaak niet, een tegelpad heeft 5 centimeter brede voegen, bij de A27 hangen de struiken tot voorbij het midden over het pad, noem maar op. Op de kruising Sorbonnelaan - Weg tot de Wetenschap is de enige lantaarnpaal voor de zoveelste keer uitgevallen.

Als over de verlichting bij Pilkes (0800-7455372) geklaagd wordt, is de eerste vraag "wat is het paalnummer?" Alsof dat op bijna 2 meter hoogte in het donker en in de herfstregen nog leesbaar is. Bellen naar het gemeentelijk servicecentrum levert natuurlijk wel een klachtregistratie op, maar wanneer er iets verbeterd wordt is volstrekt onduidelijk.

Leefbaar Utrecht is blij met de voorgenomen aanpak van de vijf hoofdfietsroutes in de gemeente. Echter, daar hoeft het regulier onderhoud en de aanpak van klachten/meldingen wat ons betreft niet op te wachten. Gelet op de veiligheid in en om De Uithof en in het licht van het Actieplan Luchtkwaliteit, dient de fietsroute Galgenwaard - UMC consequent en goed onderhouden te zijn.

Stadspartij Leefbaar Utrecht heeft daarom de volgende vragen:


1. Geldt het Utrechtse piepsysteem van wachten op klachten ook voor alle hoofdfietsroutes?

Neen, hiervoor geldt niet alleen het bewonersmeldingensysteem.


2. Vindt er een regelmatige inspectie plaats m.b.t. de veiligheid van deze fietspaden? Zo ja, hoe dan?

Fietsroutes langs hoofdwegen inspecteren wij jaarlijks, overige fietsroutes een keer per twee jaar. Het betreft op de eerste plaats een visuele inspectie van de verharding.


3. Wordt de openbare ruimte rond en boven de hoofdfietsroute in het kader van regulier onderhoud dan integraal bekeken, dus zowel de staat van het groen, de bestrating, de afwatering en de verlichting?

Bij de weginspectie, noteren de inspecteurs andere gebreken, die visueel waarneembaar zijn, zoals in dit geval bijvoorbeeld overhangend groen. Afhankelijk van het soort gebrek en de ernst laten zij waarschuwingsborden of afzettingen plaatsen en plannen zij het opheffen of herstellen van het mankement. Weginspectie gebeurt lopend en bij daglicht omdat de vlakheid en dergelijke dan het beste waar te nemen zijn. Storingen aan de openbare verlichting en slechte afwatering door bijvoorbeeld vestopte kolken kunnen zij niet in dezelfde werkgang signaleren. Tussentijdse mankementen worden door collega's en bewoners voortdurend opgemerkt en via het BMU-systeem doorgegeven en vervolgens opgelost.


4. Zo niet, kunt u ervoor zorgen dat dit wel gaat gebeuren?
5. Zo ja, kunt u ervoor zorgen dat de kwaliteit structureel verbetert?

Voor de openbare verlichting is het houden van een (buurt)schouw in de nachtelijke/donkere uren de meest voor de hand liggende manier om defecten te signaleren en ook te kunnen ervaren hoe het verlichtingniveau in de praktijk uitwerkt. Een dergelijke schouw is meestal een voortvloeisel van meerdere klachten over een bepaald gebied(je). Wij voorzien op dit moment geen verdere veranderingen van de wijze van inspecteren.


6. Wilt u overleg voeren met Pilkes om ervoor te zorgen dat mensen niet meer gevraagd wordt naar paalnummers?

Pilkes onderneemt altijd actie, ook als de melder het lichtmast- of armatuurnummer niet weet. Men vraagt de melder dan naar een andere vorm van locatieaanduiding, bijvoorbeeld de straatnaam en ter hoogte van het huisnummer xx of nabij de kruising met een andere straat. Bij groeps- of kabelstoringen is dit niet van toepassing. Er zijn bij de gemeente Utrecht circa 48.000 lichtarmaturen in beheer en onderhoud op ongeveer 40.000 masten. Personeel van de meldcentrale van Pilkes vraagt daarom of de melder het mastnummer kent omdat dit tijdverlies bij het uitrijden en zoeken van de storing beperkt. Verder is het een middel om dubbele meldingen en onnodige dubbele actie te voorkomen. Wij hebben in het periodiek overleg met Pilkes deze afspraken nogmaals onder de aandacht laten brengen.


7. Kunt u deze voorbeeldroute (Galgenwaard - UMCU vice versa) in ieder geval binnen 2 weken een grondige onderhoudsbeurt geven?

Vanaf de zomer zijn de ernstige ongelijkmatigheden door een extra lappersploeg hersteld. Het vanuit een perceel van Rijkswaterstaat overhangende groen nabij Rijksweg A 27 hebben wij teruggesnoeid. Fietsers kunnen gebruik maken van het fietspad aan de zuidzijde van de Laan tot de Wetenschap. Dat is een 4 meter breed, geasfalteerd fietspad met twee rijrichtingen. Het ten noorden gelegen fietspad is betegeld en verkeert in een slechte staat. Grondige reparatie is niet aan de orde omdat dit pad vervalt bij de aanleg van de HOV baan, die is gepland in 2011. Ingrijpende investeringen in dit fietspad zijn daarom niet meer verantwoord.


---- --