Gemeente Almelo

Almelose wijkservicepunten voldoen grotendeels aan de verwachting

10 december 2008 - Uit de evaluatie van de huidige wijkservicepunten Eninver, De Ruinck en De Schöppe blijkt dat de wijkservicepunten voor een groot deel aan de verwachtingen voldoen. Het college van burgemeester en wethouders heeft daarom het voornemen het aantal wijkservicepunten geleidelijk uit te breiden. Het streven is om op den duur in elk wijkcentrum een wijkservicepunt te vestigen. Voor het wijkservicepunt De Ruinck zal een andere locatie worden gezocht. Uit de evaluatie blijkt tevens dat de verwijsfunctie door vrijwilligers onvoldoende tot ontwikkeling is gekomen. Op verzoek van de vrijwilligers heeft het college daarom besloten deze verwijsfunctie te beëindigen.

De Gemeente wil de vrijwilligers, ondanks het stopzetten van de verwijsfunctie, actief blijven betrekken bij de Almelose wijkaanpak. De inbreng van wijkbewoners hierbij is essentieel. Ook heeft het wijkservicepunt een duidelijke rol bij de wijkaanpak, waarbij maatwerk centraal staat. Van hieruit wordt de wijkaanpak georganiseerd en vinden de vergaderingen van de projectgroepen met de bewoners plaats. Vrijwilligers, bewonersorganisaties en beroepskrachten werken hier samen aan een beter woon- en leefklimaat en aan de versterking van de zelfredzaamheid van de wijk.

Pilot-project

In 2002 ondertekenden 11 organisaties en instellingen uit Almelo het Convenant wijkservicepunten. Als uitvloeisel daarvan werd in 2003 in de voormalige politiepost in de Kerkelanden het eerste wijkservicepunt geopend. Dit wijkservicepunt is in juli 2006 verhuisd naar de multifunctionele wijkaccommodatie Eninver (Wierdensehoek). In 2005 is het tweede wijkservicepunt geopend in De Ruinck (Hedemantorentje) in de wijk Sluitersveld. In december 2006 is het derde wijkservicepunt geopend in wijkcentrum De Schöppe (gelegen in wijk De Riet).

Wat is een wijkservicepunt?

Een servicepunt waar professionals samen met burgers netwerken ontwikkelen en onderhouden. Netwerken, die bijdragen aan een grotere zelfredzaamheid van bewoners en die van positieve invloed zijn op het woon- en leefklimaat. De professionals brengen ook onderling netwerken tot stand, die leiden tot een gecoördineerde inzet van diverse werksoorten, die een efficiënte en effectieve bijdrage leveren aan het algemene doel: een beter woon- en leefklimaat. Verder is het wijkservicepunt een centraal aanspreekpunt in de wijk voor bewoners.