Gemeente Moerdijk


09-12-2008: Hernieuwde basistakenpakket GGD West-Brabant

Het college stelt de raad voor het nieuwe basistakenpakket 2009-2012 van de GGD West-Brabant vast te stellen. Er is gekozen om vier van de taken die onder de norm worden uitgevoerd, gefaseerd over vier jaren op niveau te brengen. Het gaat over de volgende taken: openbare geestelijke gezondheidszorg, technische hygiënezorg, jeugdgezondheidszorg en infectieziektebestrijding.

Gemeenten zijn wettelijk verplicht om een gemeentelijke gezondheidsdienst (GGD) in stand te houden. De 18 samenwerkende gemeenten in West-Brabant hebben voor de uitvoering van deze wettelijke verplichting een gezamenlijke GGD opgericht. Daarbij is bepaald dat één keer in de vier jaar het basistakenpakket van de GGD wordt vastgesteld. Op 25 september 2008 heeft het Algemeen Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Openbare Gezondheidszorg West-Brabant het nieuwe basistakenpakket van de GGD voor 2009-2012 vastgesteld.

Daarnaast is ter financiering van de uitvoering van het basistakenpakket ook het ontwerp van de 1^e begrotingswijziging 2009 vastgesteld. Vervolgens is hierover aan de 18 betrokken gemeenteraden gevraagd hun zienswijze te geven, oftewel de vraag gesteld of gemeenten in kunnen stemmen met de financiële en inhoudelijke consequenties van dit nieuwe basistakenpakket.

Er is onderzocht welke taken die de GGD uitvoert wettelijk verplichte taken zijn en of ze op het goede niveau worden uitgevoerd. Hieruit is gebleken dat het allemaal om wettelijke taken gaat en dat de uitvoering van een deel van deze taken onder de wettelijke of andere landelijke norm zit. Er is ook onderzocht of het mogelijk is het uitvoeringsniveau te verlagen, maar gebleken is dat dit niet verantwoord is.

Het totaalbedrag dat de gemeente Moerdijk aan de basistaken van de GGD kwijt is, bedraagt in 2009 648.713,-. Voor de jaren 2010, 2011 en 2012 zal dit respectievelijk 661.754,-, 674.795,- en 687.836,- zijn. Het bedrag per inwoner voor 2009 komt hiermee op 17,66.

Het voorstel staat op 7 januari 2009 op de agenda van de raadscommissie Sociale Infrastructuur en wordt vervolgens in de raadsvergadering van 29 januari 2009 behandeld.