Koninklijke bibliotheek


Geheugen van Nederland wint Gouden Reiger

Den Haag, 10 december 2008 - Het Geheugen van Nederland is maandag in Amsterdam onderscheiden met een Gouden Reiger (voorheen SAM Award) in de categorie Internet. De Gouden Reigers worden elk jaar uitgereikt aan uitmuntende projecten op het gebied van audiovisuele en interactieve doelgroepcommunicatie. De prijs werd in ontvangst genomen tijdens het Keying into the Brain mediafestival, georganiseerd door de Stichting Audiovisuele Manifestaties (SAM).

Het Geheugen van Nederland brengt de geschiedenis tot leven. Al vijf jaar lang zijn op www.geheugenvannederland.nl honderdduizenden gedigitaliseerde foto's, prenten, schilderijen, affiches, boeken en filmfragmenten te vinden, allemaal van eigen bodem. Ze komen uit de verzamelingen van musea, bibliotheken en archieven door het hele land. De coördinatie van de Geheugen website is in handen van de Koninklijke Bibliotheek. In 2007 werd Fabrique Communicatie en Design ingeschakeld om het overall concept, de vormgeving en de client sided techniek van de site compleet te vernieuwen. En met resultaat: op de nieuwe website spatten de beelden van de pagina's af, gaat zoeken sneller dan ooit en is de volgende afbeelding altijd maar één muisklik verwijderd.

Uit het juryrapport: `Het Geheugen van Nederland opent een soort virtuele snoepwinkel waarin men uren verbaasd kan ronddwalen door de meest uiteenlopende collecties, zonder dat er sprake is van verdwalen in de veelheid aan stukken. Het is de verdienste van de Koninklijke Bibliotheek en Fabrique samen dat de verrassende archieven open zijn gegaan en op een heldere en aantrekkelijke wijze aan ons allemaal kunnen worden getoond.'