Geheugen van Nederland wint Gouden Reiger
Den Haag, 10 december 2008 - Het Geheugen van Nederland is maandag in
Amsterdam onderscheiden met een Gouden Reiger (voorheen SAM Award) in
de categorie Internet. De Gouden Reigers worden elk jaar uitgereikt
aan uitmuntende projecten op het gebied van audiovisuele en
interactieve doelgroepcommunicatie. De prijs werd in ontvangst genomen
tijdens het Keying into the Brain mediafestival, georganiseerd door de
Stichting Audiovisuele Manifestaties (SAM).
Het Geheugen van Nederland brengt de geschiedenis tot leven. Al vijf
jaar lang zijn op www.geheugenvannederland.nl honderdduizenden
gedigitaliseerde foto's, prenten, schilderijen, affiches, boeken en
filmfragmenten te vinden, allemaal van eigen bodem. Ze komen uit de
verzamelingen van musea, bibliotheken en archieven door het hele land.
De coördinatie van de Geheugen website is in handen van de Koninklijke
Bibliotheek. In 2007 werd Fabrique Communicatie en Design ingeschakeld
om het overall concept, de vormgeving en de client sided techniek van
de site compleet te vernieuwen. En met resultaat: op de nieuwe website
spatten de beelden van de pagina's af, gaat zoeken sneller dan ooit en
is de volgende afbeelding altijd maar één muisklik verwijderd.
Uit het juryrapport: `Het Geheugen van Nederland opent een soort
virtuele snoepwinkel waarin men uren verbaasd kan ronddwalen door de
meest uiteenlopende collecties, zonder dat er sprake is van verdwalen
in de veelheid aan stukken. Het is de verdienste van de Koninklijke
Bibliotheek en Fabrique samen dat de verrassende archieven open zijn
gegaan en op een heldere en aantrekkelijke wijze aan ons allemaal
kunnen worden getoond.'