Provincie Limburg

Persberichten

Openbare railterminal Steel Logistics Europe Beatrixhaven Maastricht Gedeputeerde Staten hebben besloten om een projectsubsidie van 100.000 te verlenen aan Steel Logistics Europe (SLE) voor de realisatie van een openbare railterminal in de Beatrixhaven van Maastricht. De totale investering bedraagt 1.100.000.

SLE verzorgt de overslag van staal (coils). Nu gebeurt dat nog per vrachtwagen, in de toekomst moeten de goederenstromen per vrachtwagen grotendeels naar het spoor zijn overgeheveld. Motieven om in een railterminal te investeren betreffen onder andere congestie op de wegen en milieuaspecten.
De terminal krijgt een openbaar karakter, hetgeen betekent dat bedrijven in de Beatrixhaven van de overslagfaciliteiten gebruik kunnen maken.
De verwachting is dat in het eerste jaar na de opening ruim 2.000 vrachtwagens hun lading hebben overgeheveld naar het spoor. In het vijfde jaar moet dit zijn gegroeid tot ruim 8.000 vrachtwagens.

De SLE-spoorterminal zal tot minder vrachtwagenbewegingen op met name de A2 leiden, hetgeen gunstig is voor de te zijner tijd uit te voeren werkzaamheden voor de A2-ondertunneling bij Maastricht en de capaciteitsuitbreiding op het traject Maasbracht Geleen. Het initiatief past binnen het goederenvervoerbeleid zoals vastgelegd in het Goederenvervoerplan van de Provincie Limburg en ondersteunt aldus het provinciale beleid inzake modal shift. De terminal is naar verwachting medio 2009 operationeel.

10-12-2008 10:22