5. December
Afspraken ontwikkeling Schiphol vastgelegd
10-12-2008
De ontwikkeling van Schiphol en omliggende regio tot 2020 kan van
start gaan. Omwonenden, de luchtvaartsector en overheden hebben
daarover afspraken gemaakt. Zij boden hun convenanten op woensdag 10
december aan ministers Cramer (VROM) en Eurlings (V en W) aan.
De betrokken partijen, bekend als de deelnemers van de Alderstafel,
boden drie convenanten aan: Hinderbeperking, Omgevingskwaliteit, en
Behoud en versterking mainport functie. De convenanten maken deel uit
van het Aldersadvies over de ontwikkeling van Schiphol en de regio tot
en met 2020. Voor de convenanten geldt, net als het Aldersadvies, dat
de afspraken één pakket vormen dat in samenhang wordt uitgevoerd. De
partijen zien toe op de naleving van de afspraken en hebben ten minste
twee maal per jaar overleg over de uitvoering van het Aldersadvies en
de convenanten.
1. Convenant Hinderbeperking
In het convenant Hinderbeperking zijn afspraken gemaakt om
vliegverkeerhinder rond Schiphol zoveel mogelijk te beperken.
Maatregelen die hieronder vallen zijn onder meer:
2.
+ begrenzing van de groei van Schiphol tot 510.000 vluchten in
2020, waarvan maximaal 32.000 nachtvluchten (23 tot 07 uur)
+ experimenten met glijvluchten (Continuous Descent
Approaches).
+ maatregelen tegen overlast van grondgeluid in onder andere
Hoofddorp-Noord en Amstelveen
+ plaatsing van extra geluidmeetpunten
+ optimalisering van routes vanaf de Zwanenburgbaan, de
Kaagbaan en de Aalsmeerbaan
3. Convenant Omgevingskwaliteit
Het convenant Omgevingskwaliteit gaat over de maatregelen voor
woongebieden waar de hinder niet weggenomen kan worden met
hinderbeperkende maatregelen. Deze gebieden 30 miljoen euro
geïnvesteerd in maatregelen die de kwaliteit van de leefomgeving
verbeteren. Hierbij gaat het onder andere om projecten in het
dorpshart van Zwanenburg/ Halfweg, Lijnden, het complex Uilenstede
in Amstelveen-Noord en verbetering van de leefomgeving in
Aalsmeer, Uithoorn en Rijsenhout.
De huidige bouwbeperking van de Scheg kan worden opgeheven.
Minister Cramer maakt zich hier sterk voor. Dat betekent dat
Amstelveen hierdoor meer ruimte krijgt om te ontwikkelen. De
gemeente werkt samen met VROM aan een bouwplan met extra aandacht
voor de leefkwaliteit. Beide overheden hebben de ambitie om
hiervan een voorbeeldproject van duurzame bouw in de omgeving van
Schiphol te maken.
4. Convenant Behoud en versterking mainport functie
Het Rijk en de luchthaven Schiphol hebben in dit convenant
wederzijdse afspraken vastgelegd om het mainportgebonden verkeer
voor de luchthaven te behouden. Hieronder valt ook het uitfaseren
van de meest lawaaiige vliegtuigen door de invoering van start- en
landingsverboden voor deze toestellen. Op 31 december 2012 komen
deze vliegtuigen niet meer op Schiphol voor.
Ook zijn in het convenant afspraken opgenomen over de ontwikkeling
van de regionale luchthavens voor het accommoderen van het
niet-mainportgebonden verkeer en over stimuleringsmaatregelen om
de regionale luchthavens aantrekkelijk te maken voor dit verkeer.
Hoofdlijnen Aldersadvies
Het Aldersadvies is in oktober 2008 door het kabinet overgenomen. Dit
betekent dat het kabinet inzet op selectieve groei van Schiphol tot
510.000 vluchten. In 2020 is de vraag op Schiphol naar verwachting
gegroeid tot 580.000 vliegbewegingen. Om aan deze vraag tegemoet te
komen zet het kabinet in op het uitplaatsen van 70.000 vluchten. Ook
de voorstellen voor hinderbeperking en een nieuw transparanter normen-
en handhavingstelsel worden door het kabinet overgenomen. De drie
convenanten vervangen de convenanten die horen bij het Aldersadvies
over de korte termijn, tot 2010. Nog niet uitgevoerde maatregelen zijn
overgenomen in de nieuwe convenanten.
Tafel van Alders
De Tafel van Alders is het overleg over de toekomst van Schiphol en
haar omgeving onder leiding van onafhankelijk voorzitter Hans Alders.
Aan tafel zitten vertegenwoordigers van omwonenden, lokale en
regionale bestuurders, het Rijk en de luchtvaartsector. De Alderstafel
adviseerde het kabinet over de balans tussen de groei van de
luchtvaart op Schiphol, de hinderbeperking en de kwaliteit van de
omgeving voor de korte (tot en met 2010) en de middellange termijn
(tot en met 2020).
Dossiers
* Geluid
* Duurzame ontwikkeling
* Leefomgeving
Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer