Ingezonden persbericht

Persbericht

Randstad bekijkt het minst reclamefolders voor koopjes
MoneYou onderzoekt1: Nederlandse consument is 'penny wise, pound foolish'

Amersfoort, 10 december 2008 - 99% van de Nederlanders is prijsbewust. Bijna een derde (32%) hiervan is zelfs heel erg prijsbewust. Dit blijkt uit onderzoek van de Nederlandse financiële dienstverlener MoneYou. Opvallend is dat in de Randstad2 beduidend minder reclamefolders en huis aan huisbladen worden bekeken op zoek naar aanbiedingen.

Nederlanders dichten positieve eigenschappen toe aan mensen die prijsbewust zijn. Zo vindt 70% van hen prijsbewuste mensen slim en verstandig. 16% vindt iemand die prijsbewust is zelfs aantrekkelijk. De meeste Nederlanders (85%) zijn prijsbewust omdat ze geen dief van de eigen portemonnee willen zijn. Meer dan de helft heeft dit van huis uit geleerd en 48% ziet het 'koopjes jagen' vooral als een sport. Slechts 34% van de Nederlanders is prijsbewust omdat ze niet veel te besteden hebben en dus op de kleintjes moeten letten.

Klein prijsbewustzijn
Opvallend in het onderzoek is dat Nederlanders het meest prijsbewust zijn als het gaat om de 'kleine' boodschappen, zoals kleding, wasmiddel en toiletartikelen. Om 'koopjes te jagen' gebruikt 75% een kortingspas, neemt 71% reclamefolders door en doet 64% mee aan een spaarprogramma. Ook het vergelijken van aanbieders en producten is populair. 62% van de Nederlanders doet dit.

Nederlanders blijken een stuk minder prijsbewust te zijn op grote uitgaven, zoals financiële producten. Hoewel men van financiële producten het vaakst de kleine lettertjes leest (73%), blijken de voorwaarden vaak niet goed begrepen te worden. Nederlanders vinden het begrijpen van deze lettertjes het meest lastig bij het afsluiten van een hypotheek (69%). Maar ook bij het afsluiten van een relatief overzichtelijk financieel product als een spaarrekening (56%).

Geen overbodige extra's
Mensen met een hypotheek met lage rente en mensen die sparen worden als prijsbewust gekenmerkt, zo blijkt uit het onderzoek. Het meest belangrijk bij het afsluiten van een hypotheek of spaarrekening is de hoogte van de rente en de betrouwbaarheid van de aanbieder, zo vinden Nederlanders. Ook vindt men het bij het afsluiten van een hypotheek belangrijk dat deze geen overbodige extra's heeft (49%).

Over MoneYou
MoneYou is sinds 2001 actief als hypotheekverstrekker en is een 100% dochter van ABN AMRO Hypotheken Groep, onderdeel van ABN AMRO. MoneYou speelt in op de consumentenbehoefte aan begrijpbare financiële producten met het lanceren van duidelijk en goedgeprijsde financiële producten. Voor meer informatie kijkt u op www.moneyou.nl

1 Online onderzoek uitgevoerd onder 502 respondenten in september/oktober 2008.
2 Midden- en West-Nederland.

Noot voor redacties:

Achtergrondinformatie (

Ingezonden persbericht