Ingezonden persbericht


Persbericht

Parkeerergernissen blijven Nederlanders plagen

Nederlanders betalen wekelijks 3 miljoen te veel aan parkeergeld

Den Haag, 10 december 2008 - Nederlanders* ergeren zich groen en geel aan alledaagse parkeerproblemen. Top 5 ergernissen zijn: van tevoren moeten bedenken hoe lang je gaat parkeren, het lang zoeken naar een lege parkeerplek, defecte parkeermeters, dubbel parkeergedrag en hoge parkeerkosten. Dat laatste is geen wonder want Nederlanders betalen wekelijks maar liefst 3 miljoen euro te veel aan parkeergeld. 80% van de grootste parkeerergernissen is op te lossen met belparkeren. Dit alles blijkt uit het Grote Parkeeronderzoek**, onafhankelijk uitgevoerd in opdracht van mobiele parkeerservice Park-line onder 608 autobezitters. De Nederlander betaalt massaal teveel parkeergeldNederlanders geven structureel teveel geld uit aan parkeren bij parkeermeters. 86% van Nederlanders betaalt wel eens tot altijd teveel parkeergeld. Alles bij elkaar opgeteld betaalt Nederland wekelijks meer dan 3 miljoen te veel aan parkeergeld. De oorzaak lijkt te zijn dat mensen niet goed kunnen inschatten hoe lang ze blijven staan; bijna de helft van de Nederlanders betaalt gemiddeld ¤ 1,- of meer te veel aan parkeergeld per keer. Vooral betalen met kleingeld is nog populair, dit doet nog 88% van de Nederlanders. De chipknip wordt door meer dan de helft gebruikt (55%) en belparkeren is sterk in opkomst.Niet betalen als noodzaak of alternatiefEr wordt soms ook niet betaald: een derde doet dit als ze geen kleingeld of chipknip bij zich hebben en 1 op de 10 Nederlanders koopt bewust te weinig parkeertijd in met risico op een boete. Bij een defecte parkeermeter betaalt een kwart van de Nederlanders eenvoudigweg niet. Toch zoekt het grootste deel van de Nederlanders (71%) te voet naar een andere (werkende) parkeermeter. In Amsterdam is maar 50% zo braaf en betaalt men vaker niet.Daarnaast lijken parkeerders in grote steden assertiever en zelfs agressiever. Zo proberen zij vaker onder een parkeerboete uit te komen (45% vs. 28%) en vieren zij hun frustraties twee keer zo vaak bot op een parkeerwachter (18% vs. 9%). Hard tegen een defecte parkeerpaal trappen doen ze drie keer zo vaak als in de rest van het land.Top 5 parkeerergernissenNederlanders ergeren zich het meest aan de volgende parkeerperikelen: 1.Dubbelparkeren (in twee vakken staan in plaats van één)2.Parkeren is veel te duur3.Van te voren moeten bedenken hoe lang je er gaat staan4.Defecte parkeermeter5.Geen parkeerplek kunnen vindenAutobezitters ergeren zich ook aan wegwaaiende parkeerkaartjes, maximale parkeertijden en niet genoeg kleingeld hebben voor de meter.Meer dan de helft van de top 5 is op te lossen met belparkeren, een betaalmethode die snel aan gebruikers wint.

BelparkerenMet belparkeren betaal je alleen voor de tijd die je ook daadwerkelijk staat geparkeerd. Aan- en afmelden gaat simpel via je mobiele telefoon en de code boven iedere parkeermeter. Je betaalt achteraf en hoeft dus niet van te voren te bedenken hoe lang je wegblijft. Hierdoor bespaar je geld dat je anders teveel betaalt. Of juist boetes als je te weinig betaalt. Defecte parkeermeters of rijen voor de meter kan je nu omzeilen. Ook is de ergernis van geen kleingeld of een lege chipknip verleden tijd, het enige dat je nodig hebt is een mobiele telefoon. En deze heeft het leeuwendeel van de Nederlanders altijd bij zich.

Een aantal bijzondere Engelen waken over de hoofdstad. De parkeerengelen zijn ingezet door de mobiele parkeerder Park-line. Met een ludieke en vriendelijke actie vragen zij aandacht voor de nieuwe manier van betalen via de mobiele telefoon. Enkele automobilisten die geen geldig kaartje achter de voorruit hebben, worden door de Engelen behoed voor een fikse boete.