Grootbank verliest bij spaarrekeningen op prijs-kwaliteit

10/12/2008 08:32

Independer

De consument is veel kritischer geworden op zijn huisbankier. Zo is de gemiddelde score op prijs-kwaliteit ('value for money') opvallend laag bij de grootbanken ABN Amro (5,8), Fortis Bank (6,1), ING Bank (6,1), Postbank (6,3) en SNS Bank (6,3). Deze cijfers staan in schril contrast met de best scorende banken Argenta (8,4), Amsterdam Trade Bank (8,4) en ASN Bank (8,2) op dit gebied. Dat blijkt uit recent onderzoek van Independer.nl.

Ook de Nederlandse zakenbank NIBC, die recent in beeld kwam vanwege het beroep op het garantiefonds van minister Bos (Financiën), wordt hoog gewaardeerd met een 8,1 voor prijs-kwaliteit en een gemiddeld cijfer van 7,7.

Uit de laatste update van de Independer Consumenten Monitor blijkt dat er grote verschillen zijn in de waardering van banken. Zo lopen de scores op het gebied van 'beloften nakomen' zelfs uiteen van een 5,4 (Kruidvat) tot een 8,2 (ASN Bank). De verschillen op het gebied van 'klaarstaan voor klanten' lopen uiteen van 4,9 (Nationale Nederlanden) tot een 8,0 (ASN Bank). De score op 'snelheid van dienstverlening' varieert van een 5,0 (Nationale Nederlanden) tot een 7,9 (Amsterdam Trade Bank).

Vanwege de kredietcrisis worden uitstaande kapitalen veel meer gespreid en beleggingskapitalen veilig gesteld. In een jaar tijd heeft Independer.nl de bezoekersaantallen op het gebied van spaarrekeningen en deposito's enorm zien toenemen. Inmiddels zijn er in 2008 al ruim 1,1 miljoen bezoekers geweest op dit onderdeel van de site. Zeker met een 13e maandsuitkering in aantocht en mogelijke vrijval van opgebouwde spaarloonkapitalen zal de belangstelling voor het vergelijken van spaarrekeningen de komende tijd onverminderd doorgaan.

Bezoekers die op Independer.nl een vergelijking maken van spaarrekeningen en deposito's hebben de bank waar zij het grootste deel van hun spaargeld hebben staan, beoordeeld op de volgende aspecten:


- Klaarstaan voor klanten


- Snelheid van dienstverlening


- Beloften nakomen


- 'Value For Money' (kwaliteit ten opzichte van de bankkosten)

In de periode van 1 december 2007 t/m 30 november 2008 hebben in totaal 147.301 bezoekers aan het onderzoek meegewerkt.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.independer.nl