Ingezonden persbericht


Oerol Festival 94 miljoen waard

Het jaarlijkse Oerol Festival vertegenwoordigt voor het eiland Terschelling op lange termijn een waarde van 94 miljoen euro. Dit blijkt uit een uitgebreid onderzoek onder alle betrokkenen bij het festival door Hendrik Beerda Brand Consultancy.

'Dat Oerol belangrijk is voor de economie van Terschelling wisten we al veel langer, maar dat het om zo'n enorm bedrag gaat, heeft ons wel verrast', reageert festivaldirecteur Janneke Staarink.'Met het onderzoek is nu aangetoond dat we niet alleen op artistiek niveau maar ook op financieel vlak een belangrijke bijdrage leveren.' Het jaarlijkse rendement voor het eiland bedraagt ruim 2,5 miljoen euro.

Om de waarde van het tiendaagse Oerol Festival te kunnen berekenen zijn twee grote marktonderzoeken uitgevoerd en zijn de direct betrokken organisaties geïnterviewd. Daarna zijn alle kosten en baten van het festival op een rijtje gezet en is berekend wat per saldo de waarde van de toekomstige festivaledities is. De rekenmethode die merkadviseur Beerda hanteert, wordt ook toegepast bij de bepaling van het rendement van investeringen in maatschappelijke voorzieningen zoals wegen en industrieterreinen

Tijdens Oerol blijkt de gemiddelde bezoeker ruim 600 euro uit te geven voor toegang, vervoer en horeca. De bezoekerswaardering voor Oerol is uitzonderlijk hoog. De meeste bezoekers komen dan ook al jaren naar het festival in juni. Door hun lange verblijfsduur, hoge bestedingspatroon en regelmatige terugkomst naar Terschelling buiten de festivalperiode, levert Oerol zo veel geld op voor het eiland. Ook heeft het festival een belangrijke publicitaire waarde voor het eiland. Daarnaast vormen sponsoring, subsidie en het artistieke product belangrijke, financiële baten.

Overzicht kosten en baten Oerol Festival (in miljoenen euro's, periode = 100 jaar)

Kosten

- Festivalorganisatie 125
- Gemeente Terschelling en Staatsbosbeheer 2 127
Baten

- Bezoekersopbrengsten 58
- Sponsoring, subsidie en cultuurwaarde 58
- Horeca Terschelling 38
- Indirect effect toerisme 27
- Publiciteit 18
- Overige baten 13 221

Saldo maatschappelijke kosten en baten 94

Een tweede marktonderzoek toont aan dat Oerol ook voor de gemiddelde Nederlander een sterk cultuurmerk is. Het is de enige Friese cultuurorganisatie met een nationale merkstatus. Samen met zes andere festivals vormt Oerol een selecte groep die op nationaal niveau bekend is en gewaardeerd wordt. Het North Sea Jazz Festival is het sterkste festivalmerk. Andere festivals in de nationale selectie zijn onder andere Pinkpop, Uitmarkt en Lowlands. Opvallend is dat het Oerol Festival veel bekender is dan het Holland Festival, het brede theaterfestival dat in tegenstelling tot Oerol wel wordt gerekend tot de culturele infrastructuur

----------

Hendrik Beerda Brand Consultancy
Keizersgracht 325 c
1016 EE Amsterdam
www.hendrikbeerda.nl m: 06 51054909
e: mail@hendrikbeerda.nl

Kijk op www.hendrikbeerda.nl voor de top-100 van culturele merken.