Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Onderzoek onder CEO's legt opkomende problemen en belangrijke trends in supply-chains bloot

Belangrijkste tendensen in de sector: voorspelling van lagere inkomsten, 'vergroenen' van de supply-chain, omgekeerde globalisering en neerwaartse druk op de prijzen

ROOSENDAAL, 10 december 2008 - Vandaag ziijn de resultaten van het 2008 3PL Provider CEO Perspective onderzoek, bekendgemaakt. De belangrijkste tendensen in de sector zijn: voorspelling van lagere inkomsten, concentratie op werken in opkomende markten 'dichter bij huis', neerwaartse druk op de prijzen en voortdurende nadruk op het 'vergroenen' van supply-chains. Het onderzoek, mogelijk gemaakt door Penske Logistics, wordt sinds 1994 elk jaar uitgevoerd door dr. Robert Lieb, hoogleraar supply-chain-management aan de Northeastern University in Boston (Massachusetts). CEO's van tien Europese bedrijven hebben hierin hun inzichten gegeven over de huidige situatie in de sector en de toekomst van hun bedrijven.

"Bijna een kwart van de ondervraagde CEO's zei dat hun bedrijf de inkomstenvoorspellingen voor 2007 niet heeft gehaald, maar meer dan driekwart meldde dat zij vorig jaar winst hebben gemaakt", aldus Lieb. "Deze cijfers geven aan dat ondanks stijgende benzineprijzen en een stagnerende economie de activiteiten in Europa van 3PL om hun kosten te verlagen, hun netwerken te optimaliseren via technologische verbeteringen en meer nadruk te leggen op de selectie van de klanten, succes afwerpen. Deze gebieden zullen zeker in het middelpunt blijven staan, tot ver in 2009."

"De unieke benadering van Penske Logistics, die het bedrijf onderscheidt van andere leveranciers van logistieke diensten, bestaat uit het voortdurend werken aan het accuraat voorspellen van, beoordelen van en reageren op de verschillende snel veranderende krachten die de supply-chains van onze klanten beïnvloeden", aldus Erik van Egmond, Managing Director - Penske Logisticcs Europe. "De 3PL-CEO-enquête maakt een aantal van die dynamische factoren die invloed uitoefenen op onze volwassen wordende industrie duidelijk en geeft bovendien inzicht in de omvang van de kansen die er zijn voor aanbieders van logistieke diensten, nu en in de toekomst."

Hieronder staan meer inzichten die zijn verkregen uit het onderzoek.

Lagere inkomstenvoorspellingen
De voorspellingen van de Europese CEO's over groei voor hun bedrijf en de sector in het algemeen zijn de afgelopen paar jaar steeds conservatiever geworden. Dit jaar bevatte het onderzoek een aantal inkomstenvoorspellingen voor de sector die lager waren dan ooit vertoond in de geschiedenis van het onderzoek.
* De voorspellingen van de inkomstengroei voor Europese 3PL-bedrijven voor 1 jaar waren gemiddeld 10,8 procent; de voorspellingen voor 3 jaar waren ook gemiddeld 10 procent.
* De 3PL-CEO's voorspelden dat de inkomsten van de Europese 3PL-industrie met gemiddeld 7,3 procent zouden groeien in het volgende jaar, terwijl de gemiddelde voorspelling voor de sector voor 3 jaar gemiddeld op 6,5 procent uitkwam.
* Ongeveer 30 procent van de geënquêteerde Europese bedrijven heeft de doelen voor inkomstenstijging niet gehaald.
* Slechts twee Europese bedrijven hebben gemeld dat zij geen winst en geen verlies of verlies hebben geleden.

'Vergroenen' van de leverantieketen
De 3PL-industrie heeft een lange geschiedenis wat betreft verantwoordelijkheid tonen voor het milieu als onderdeel van bredere bedrijfsvisies en -activiteiten. Maar tot nu toe geloven de CEO's die aan het onderzoek hebben deelgenomen dat deze 'groene' capaciteit relatief onbelangrijk is om nieuwe klanten te winnen of hun huidige klanten te behouden.
* Hoewel 90 procent van de geënquêteerde Europese bedrijven een formeel duurzaamheidprogramma heeft en 78 procent een formele duurzaamheidverklaring, heeft minder dan 3 procent van de klanten normen voor het meten van hun 3PL's, die het vermogen van de 3PL meten om klanten te helpen hun 'groene' doelen te bereiken.
* 33 procent van de bedrijven heeft formeel een duurzaamheidsleiding aangewezen.
* 100 procent van de bedrijven die hebben deelgenomen aan het onderzoek, zei dat 'groene' initiatieven en milieuduurzaamheid onbelangrijk waren voor het aantrekken of behouden van 3PL-klanten.
* De meeste CEO's gaven aan dat zij de uitgaven voor 'groene' initiatieven voornamelijk verhoogden als onderdeel van de sociale verantwoordelijkheid van het bedrijf en niet als gevolg van eisen van hun klanten.

Omgekeerde globalisatie/uitbreiding in zich ontwikkelende markten Als gevolg van de stijgende arbeidskosten, de invloed van hoge brandstofprijzen op de kosten van het verschepen en blijvende bezorgdheid over regulering door regeringen in Azië, zijn klanten begonnen hun strategieën voor het werken met hun bronnen voor fabricage te veranderen.
* In Europa meldde 20 procent van de CEO's dat sommige klanten hun activiteiten vanuit Azië naar landen dichter bij huis hebben verplaatst, zoals landen in Oost-Europa en Rusland. Daar zijn de arbeidskosten en verschepingskosten lager en is grond goedkoper.

Neerwaartse druk op prijzen
Nu de druk op de goederenmarkt in de 3PL-industrie sterker wordt, wordt de rol van bemiddeling in contractonderhandelingen steeds groter, evenals de kosten voor brandstof. De ondervraagde bedrijven vermeldden neerwaartse prijsdruk als een voortdurend en belangrijk punt voor de sector en merkten op dat er een groeiende tendens is om zich als een merk te presenteren, als een manier om zich van anderen te onderscheiden.
* 6 van de 10 CEO's in Europa zeiden dat neerwaartse druk op de prijzen een van de drie belangrijkste problemen is voor 3PL's.
* 100 procent van de CEO's geeft aan dat zij de afgelopen paar jaar een aantal activiteiten hebben ondernomen om zich als merk te presenteren.

Het onderzoek
CEO's hebben 10 enquêtes ingevuld via een internetvragenlijst in de zomer van 2008. Onder meer de volgende bedrijven hebben deelgenomen aan de jaarlijkse enquête: Caterpillar Logistics Services, CEVA, DHL Exel Supply Chain, Kuehne & Nagel Logistics, Menlo Logistics, Penske Logistics, Ryder, Schneider Logistics, UPS Supply Chain Solutions en Wincanton. De tien bedrijven hebben gemiddeld inkomsten van $ 2,6 miljard in de Europese 3PL-sector.

Naast de tendensen die hierboven belicht zijn, heeft het onderzoek ook andere geïdentificeerd. Onder meer: consolidatie van de industrie, kansen en uitdagingen in de 3PL-sector en de belangrijkste veranderingen die de komende 3 jaar in Europa verwacht worden. Een samenvatting vindt u op www.gopenske.com/newsroom/.

Over het College of Business Administration van Northeastern University Het College of Business Administration van Northeastern University is opgericht in 1922. Het biedt zijn studenten - unndergraduates, graduates en executives - onderwijs, insttrumenten en ervaring die nodig zijn om succesvolle carrières in het bedrijfsleven te beginnen of te versnellen. Het college schrijft zijn succes toe aan deskundige docenten, nauwe banden met de industrie en zijn nadruk op serieus academisch werk, gecombineerd met leren door experimenteren.

Het college staat hoog aangeschreven bij een aantal belangrijke publicaties. BusinessWeek zette het college op de 34e plaats in zijn lijst van 'Best Undergraduate Business Schools' en op nummer 1 op de lijst van stages. Studenten hebben het undergraduate-programma 3 jaar achter elkaar op nummer 1 gezet wat betreft het vinden van een baan na afloop van de studie op de ranglijst van dit tijdschrift. Het programma voor Bachelor of Science in International Business van het college staat nummer 13 op de lijst van U.S. News & World Report. Het undergraduate-programma is ook onderscheiden door The Princeton Review en Entrepreneur en staat nummer 14 op de lijst van de beste 25 programma's voor entrepreneurs. Meer informatie over het College of Business Administration van Northeastern University kunt u vinden op http://www.cba.neu.edu/.

Over Penske Logistics
Penske Logistics is een 100%-dochteronderneming van Penske Truck Leasing. Penske Logistics werkt in Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Europa en Azië en biedt aan leidende ondernemingen op het gebied van industriële en consumentengoederen wereldwijd diensten op het gebied van supply-chain-management en logistiek. Penske levert waarde door het ontwerpen, plannen en uitvoeren van activiteiten op het gebied van vervoer, opslag, internationale expeditie en transportbeheer. Meer informatie is te vinden op www.PenskeLogistics.com.

# # #

Contactpersonen:
Randy Ryerson Elles in 't Hout T: +1 610 775 64 08 T: (020) 543 76 00

E: randolph.ryerson@penske.com E: eithout@porternovelli.nl