Erasmus MC


---

Zorgaanbieder kiezen met prestatie-indicatoren

Prestatie-indicatoren, zoals tegenwoordig gebruikt in de gezondheidszorg, kunnen patiënten helpen bij de keuze voor een zorgaanbieder, bijvoorbeeld een specialist in een ziekenhuis. Die indicatoren moeten dan echter wel specifiek zijn toegesneden op de situatie van de patiënt.

Indicatoren die te algemeen zijn in de ogen van de patiënt, spelen in zijn of haar keuze geen rol. Dit concludeert gezondheidswetenschapper Stef Groenewoud in zijn proefschrift, waarmee hij vandaag promoveert aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Dichtstbijzijnde zorgaanbieder
Stef Groenewoud, adviseur bij Plexus Medical Group te Amsterdam, deed zijn onderzoek bij het Instituut Beleid en Management van de Gezondheidszorg van het Erasmus MC. Groenewoud: "De veel gehoorde stelling dat `de patiënt' automatisch naar de dichtstbijzijnde zorgaanbieder gaat en zich daarbij vooral laat leiden door wat huisarts, familie of vrienden adviseren, weerleg ik met mijn onderzoek."

Verzekerd
De Nederlandse gezondheidszorg heeft de afgelopen jaren de meest ingrijpende wijzigingen ondergaan sinds de Tweede Wereldoorlog. De marktwerking deed haar intrede in de zorg en alle Nederlanders moesten voor 1 januari 2006 een zorgverzekeraar kiezen. Niet alleen als verzekerde, maar ook als patiënt krijgen burgers steeds meer keuzevrijheid, keuzemogelijkheden en daarmee
keuzeverantwoordelijkheden. Groenewoud: "De vraag is of burgers in zo'n ingewikkelde omgeving als de zorgverleningsmarkt kunnen en willen kiezen. En als dat al zo is, hoe kunnen zij dan het beste geïnformeerd worden over de prijs en de kwaliteit van de behandeling en verzorging? Het vaststellen van de kwaliteit van een zorgproduct blijkt veel moeilijker dan het vertalen van de kosten ervan in een prijs, die de burger zelf bovendien meestal niet ervaart doordat die verzekerd is."

Achtergrondkenmerken
Groenewoud toont aan dat vergelijkende kwaliteitsinformatie over structuur-, proces- en uitkomstkenmerken van de zorg, gemeten en gerapporteerd door middel van prestatie-indicatoren, een belangrijke rol kan spelen in de overwegingen van de patiënt. Groenewoud: "Deze informatie kan patiënten helpen hun rol als kritische zorgconsumenten in een concurrerende zorgmarkt te vervullen. Dit effect treedt alleen op als consumenteninformatie wordt toegesneden op de specifieke situatie van de patiënt. Daarbij moet minimaal rekening gehouden worden met de aard en de fase of ernst van de aandoening, de keuzehouding of het klantprofiel en belangrijke achtergrondkenmerken van de patiënt, zoals het opleidingsniveau."

Publicatiedatum: 12 december 2008