Ingezonden persbericht


Minister, spoorlijn Utrecht-Breda nu of nooit!

De ChristenUnie wil dat de minister de spoorlijn Utrecht-Breda verder onderzoekt, nu uit een audit blijkt dat gelijktijdige realisatie van de spoorlijn met de reeds geplande verbreding van de A27 tot 700 miljoen kostenbesparingen leidt. Deze audit is gedaan naar aanleiding van een motie van de ChristenUnie.

Ondanks de mogelijke kostenbesparing ziet minister Eurlings geen reden om de aanleg van deze spoorlijn op korte termijn verder te onderzoeken. Reden hiervoor zijn de benodigde voorinvesteringen en mogelijke vertraging van de aanleg van de A27. De ChristenUnie zal maandag in de Tweede Kamer vragen het onderzoek wel voort te zetten. Ernst Cramer: ,,Ik snap dat de minister nu focust op mogelijke vertraging en de kosten voor dit megaproject, maar 700 miljoen besparing is niet niks en zoveel vertraging hoeft er echt niet te zijn. De regio heeft aangegeven deze spoorlijn graag te willen en uit dit onderzoek blijkt dat de spoorlijn genoeg reizigers zal trekken. Het is nu of nooit. We moeten niet gelijk nee zeggen tegen de spoorlijn, maar de optie open houden".

Veel reizigers

Uit het onderzoek van het ministerie blijkt, dat de spoorlijn 54.000 tot 90.000 reizigers per etmaal zal trekken. Volgens Ernst Cramer is dit aantal zelfs in het meest ongunstige scenario aanzienlijk hoger dan het verwachte aantal reizigers op de Hanzelijn. De ChristenUnie wil daarom dat er een maatschappelijke kosten-baten analyse wordt gedaan naar de spoorlijn. ,,Twaalf jaar geleden wilde de hele Tweede Kamer deze spoorlijn al. Toen is het niet doorgegaan omdat het aantal reizigers lager was dan de onderzoeken nu aantonen en de kosten waren toen nog te hoog. Met de geplande verbreding van de A27 en de synergievoordelen die met gelijktijdige realisatie te behalen zijn, is het nu of nooit voor deze spoorlijn."

Ontbrekende schakel

De spoorlijn Utrecht-Breda biedt voor de regio niet alleen veel snellere reistijden, maar maakt als ontbrekende schakel het spoornetwerk volgens de ChristenUnie ook veel robuuster. ,,Hiermee ontstaat een goede omleidingsroute voor de HSL-Zuid en komt er ook een alternatief voor het goederenvervoer tussen Utrecht en de Betuweroute en Brabant, waardoor bestaande spoorlijnen zoals Utrecht-Den Bosch en Breda-Tilburg minder worden belast," aldus Cramer.

Financiering

De nieuwe spoorlijn kost indien deze gecombineerd wordt met de A27 circa 3 miljard euro inclusief BTW. De ChristenUnie ziet mogelijkheden dit te financieren door co-financiering door de regio, publiek-private samenwerking, reizigersopbrengsten en door het inzetten van gelden uit de verlenging van het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport. Ernst Cramer: ,,Over de verlenging van het MIRT wordt volgend jaar besloten. Dit levert mogelijk een investeringsruimte van 50 a 60 miljard tot 2028".

Integrale aanpak

De ChristenUnie pleit voor een integrale aanpak van de A27-corridor. Volgens Ernst Cramer is dit een prachtig voorbeeld om de adviezen van Elverding en Ruding uit te voeren: ,,Ik zie kansen voor publiek-private samenwerking en een integrale aanpak van weg, OV en ruimtelijke ordening. Ik wil de meerwaarde van de spoorlijn voor de hele corridor onderzocht zien".

////////////