Blauw Research


---

Gebruik van topmodel vaak geen meerwaarde voor schoonheidsproduct Rotterdam , 15 december 2008
Consumenten worden dagelijks meerdere malen geconfronteerd met reclamebeelden van slanke, geïdealiseerde vrouwen. De producten die deze modellen aanprijzen lopen uiteen, van parfum tot thee. Vaak wordt er gedacht dat de beelden van deze zeer aantrekkelijke modellen een negatieve uitwerking hebben op vrouwen. Sommige merken willen in campagnes een realistischer beeld van de vrouw laten zien om dat negatieve zelfbeeld te voorkomen. Maar hebben zeer aantrekkelijke modellen nu echt zon schadelijke invloed op het zelfbeeld van vrouwen?

Blauw Research heeft onderzoek gedaan naar schoonheidsidealen in reclame. Doel van het onderzoek was antwoord te krijgen op de vraag hoe reclamemodellen op een verantwoordelijke en tevens efficiënte manier ingezet kunnen worden, zonder de vrouw negatief te beïnvloeden. Uit het onderzoek blijkt dat vrouwen van alle leeftijden zich minder aantrekkelijk voelen bij het zien van een zeer aantrekkelijke vrouw, als dit model wordt afgebeeld met een schoonheidsgerelateerd product zoals make-up. Een schoonheidsgerelateerd product dat wordt aangeprezen door een zeer aantrekkelijk model, wordt slechter beoordeeld dan wanneer dit product wordt aangeprezen door een normaal aantrekkelijk persoon.

Daarnaast hebben zeer aantrekkelijke modellen een minder negatief effect als zij ingezet worden bij reclames van producten die niet aan schoonheid gerelateerd zijn, zoals melk of een koffiemok. Op deze manier zullen vrouwen geen schade ervaren bij het zien van zon productadvertentie. Schoonheidsgerelateerde producten kunnen beter aangeprezen worden door normaal aantrekkelijke modellen, omdat het product goed wordt gewaardeerd zonder dat vrouwen zich minder aantrekkelijk voelen. Een topmodel kan dus wel een meerwaarde zijn in reclame, maar niet voor schoonheidsgerelateerde producten.