Ingezonden persbericht


Een eigen bedrijf geeft ondernemers veel voldoening 16 dec. 2008

Ondernemers die zo'n tien jaar geleden met een bedrijf zijn begonnen, kijken nu met tevredenheid naar wat er van het bedrijf is geworden. De belangrijkste reden om tevreden te zijn, is het plezier in het werk. Ook de reacties en waardering van de klanten dragen flink bij aan de tevredenheid, veel meer dan de inkomsten uit het bedrijf.

Tevreden klanten belangrijker dan inkomsten
Een eigen bedrijf geeft ondernemers veel voldoening. Dat is de belangrijkste conclusie van onderzoekbureau EIM uit een onderzoek naar de ervaringen van ondernemers die in de jaren 1998-2000 met een bedrijf zijn begonnen. Terugkijkend op de jaren sinds de start zijn de ondernemers tevreden met wat er van het bedrijf is geworden. De belangrijkste reden om tevreden te zijn, is het plezier in het werk. Ook de reacties en waardering van de klanten zijn een belangrijke reden om tevreden te zijn, veel belangrijker dan de inkomsten uit het bedrijf. De eerste les die de ondernemers hebben voor nieuwe startende ondernemers is dan ook: "Wees klantgericht".

Zelfstandigheid is belangrijkste stimulans
De ondernemers waarderen vooral de zelfstandigheid. Dat was destijds ook de belangrijkste reden om een bedrijf te beginnen. De ondernemers beschouwen de stap naar zelfstandig ondernemerschap als een goede keuze en de meeste ondernemers willen nog lang doorgaan. Tevredenheid en positieve ervaringen overheersen, maar niet alles is meegevallen. Onder de aspecten die zijn tegengevallen, scoren het tijdbeslag en de stress hoog. De ondernemers hebben dan ook als tweede les voor nieuwe startende ondernemers: "Blijf doorzetten, blijf optimistisch, vertrouw in jezelf". Voor inlichtingen: 079 343 06 04

Pagina's: 13 | 16 dec. 2008 | Bestelnummer: M200815 | Prijs gedrukte versie: nvt Auteurs: drs. A. Bruins, drs. D. Snel

Beschrijving:
De publicatie brengt de ervaringen in beeld van ondernemers die in de jaren 1998-2000 met een bedrijf zijn begonnen. Na een terugblik op de jaren sinds de start met het bedrijf volgen de lessen die de ondernemers hebben voor nieuwe startende ondernemers. De publicatie biedt ook een vooruitblik van de ondernemers op de komende jaren. De informatie is af-komstig van het onderzoek 2008 onder de deelnemers aan de EIM starterscohorten 1998-2000.

Download deze publicatie als PDF (114KB)