Universiteit Twente

Water Footprint Network van start met grote partners uit industrie

Zestienduizend liter water voor een kilo rundvlees, honderdveertig liter voor een simpel kopje koffie: het internationale Water Footprint Network, een initiatief van de Universiteit Twente en wereldwijde partners als het Wereld Natuurfonds en UNESCO, wil bedrijven, individuen en overheden bewust maken van hun waterverbruik. Het Water Footprint Network gaat op 16 december van start in London, en grote industriële partijen als Coca Cola, Nestlé en Unilever hebben zich al aangesloten.

De water footprint is een maat voor de hoeveelheid water die een individu, bedrijf of heel land gebruikt: behalve de hoeveelheid maakt de water footprint ook inzichtelijk wáár ter wereld dat water wordt verbruikt. Zo gaat het bij de Nederlandse `water footprint' maar voor 20 procent over Nederlands water: `waterintensieve producten', waarvoor veel grondwater, oppervlaktewater of regenwater nodig is, worden vaak elders ter wereld geproduceerd. Vaak in landen zonder duurzaam waterbeheer, constateert prof Arjen Hoekstra: de water footprint legt deze scheefgroei bloot. Terwijl de gemiddelde wereldburger 1250 kubieke meter water per jaar verbruikt, ligt dit getal voor een Amerikaan vele malen hoger dan voor een Indiër.

De Corporate Water Footprint Summit, op 16 en 17 december in London, wil vooral bedrijven bewust maken van hun watergebruik. Zij krijgen tools aangereikt om hun eigen water footprint te berekenen, om vervolgens meer duurzame productiemethoden te ontwikkelen. Case-studies van grote ondernemingen als Coca Cola, SAB Miller, Cadbury Schweppes en Marks & Spencer komen aan bod. Arjen Hoekstra zal zelf de opening van de Summit verzorgen.

In het Water Footprint Network werkt de Universiteit Twente samen met het Wereld Natuur Fonds, UNESCO-IHE Institute for Water Education, de Water Neutral Foundation, de World Business Council for Sustainable Development, de International Finance Corporation (onderdeel van de Wereldbank groep) en het Nederlandse Water Partnership.

Nieuwe `first partners' zijn: de Alliance for Water Stewardship, Global Footprint Network, The Coca-Cola Company, The Nature Conservancy, Pacific Institute for Studies in Development, Environment, and Security, Nestlé Ltd., SABMiller, Swiss Federal Institute of Aquatic Science and Technology, Unilever PLC en de US Agency for International Development

Voor meer informatie over het netwerk: www.waterfootprint.org

De flyer van de Water Footprint Summit in London staat op deze website.

Contacpersonen voor de pers: prof. Arjen Hoekstra, tel (053)4893880 of Wiebe van der Veen, communicatie UT, (053)4894244

Laatst gewijzigd op 16-12-2008 09:59:54 door Webmaster