Bredeschool.nl

Rekenprestaties basisschoolleerlingen nemen af

dinsdag 16 december 2008

De rekenprestaties van basisschool leerlingen zijn goed, maar nemen wel af. Dit blijkt uit het internationale TIMSS-onderzoek.

TIMSS, dat staat voor Trends in International Mathematics and Science Study onderzoekt sinds 1995 wereldwijd de reken- en natuuronderwijs van kinderen van 9 en 10 jaar oud. Met een negende plaats zit Nederland nog net in de top tien, zo blijkt uit berichtgeving op de website van de besturenraad. Wat betreft prestaties op het gebied van natuuronderwijs is Nederland op de 12^e plaats geëindigd.

Nederlandse basisschoolleerlingen kunnen goed rekenen, maar het peil gaat achteruit in vergelijking met onderzoeken in 2003 en 1995. Een duidelijke oorzaak voor de daling geeft het onderzoek niet. Onderzoekers van de Universiteit Twente en het NWO - in Nederland verantwoordelijk - voor het onderzoek van TIMSS, merkten wel op dat kinderen vaker naar een rekenmachine grijpen en dat leerkrachten minder doen aan bijscholing voor de rekenlessen. Nederland besteedt wel veel tijd aan rekenonderwijs.

TIMSS werkt met een puntensysteem. Het onderzoek vindt plaats in 36 landen en de lijst wordt aangevoerd met Hong Kong die een gemiddelde van 607 scoorde. Nederland scoort 535. Nederland behoorde tot de kleine groep landen waar jongens beter scoorden dan meisjes.