AutoRai

De nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse: safety first

(12/16/2008)
In de binnenkort te presenteren nieuwe E-Klasse introduceert Mercedes-Benz een groot aantal nieuwe veiligheidstechnologieën. Hoewel Mercedes-Benz altijd een van de grondleggers van passieve veiligheid is geweest, wordt de focus nu meer dan ooit gelegd op juist het voorkomen van ongevallen, iets dat als actieve veiligheid wordt beschouwd.

De nieuwe E-Klasse is een auto die zelf kan âzienâ en âvoelenâ en naar aanleiding daarvan actief kan handelen. Daar voegt hij ook nog eens âelektronische' kreukelzones aan toe. Het resultaat: de best mogelijke bescherming van inzittenden.

De veiligheidsassistentiesystemen voor de nieuwe E-Klasse die daarbij van belang zijn komen in de loop van 2009 ook beschikbaar voor de S-Klasse. Bij de ontwikkeling ervan was het doel om veel voorkomende ongelukken te vermijden. Daartoe hebben de ingenieurs van Mercedes-Benz zich vooral gericht op de meest voorkomende oorzaken van ernstige ongevallen zoals botsingen als gevolg van een te geringe afstand, te hoge snelheid, slaperigheid van de bestuurder, duisternis en het overschrijden van wegbelijning.

Active Highbeam Assist: altijd optimaal licht
Active Highbeam Assist kan worden geactiveerd met de grootlichtschakelaar en zorgt er boven de 55 km/h voor dat de koplampen zich volledig automatisch aanpassen aan de rijomstandigheden. Het systeem detecteert door middel van een multifunctionele camera in de voorruit tegenliggers en ander verkeer dat verlichting voert. Deze multifunctionele camera verschaft iedere 40 milliseconden nieuwe informatie. Op basis hiervan wordt de reikwijdte van de variabele bi-xenon koplampen automatisch aangepast: het bereik van het dimlicht kan daarmee van 65 tot 300 meter worden vergroot zonder andere weggebruikers te verblinden. Zo zorgt dit systeem altijd voor de best mogelijk verlichting. Is de weg vrij, dan schakelt automatisch het âgroot lichtâ in. Active Highbeam Assist zorgt ervoor dat voetgangers, fietsers en obstakels tot 150 meter eerder gezien worden dan met conventionele verlichting. Active Highbeam Assist wordt leverbaar in combinatie Intelligent Light System dat Bi-Xenon verlichting met actieve bochtenverlichting, afslagverlichting en variabele lichtverdeling voor buitenwegen, snelwegen en bij dichte mist combineert.

Night View Assist Plus ook leverbaar op de nieuwe E-Klasse Ook Night View Assist is een extra veiligheidsfactor bij het rijden in het donker en zal als optie leverbaar worden op de nieuwe E-Klasse. Dit systeem âverlichtâ de weg door middel van voor buitenstaanders onwaarneembaar infrarood licht. De weerkaatsing van dit licht wordt opgevangen met een camera en weergegeven in het dashboard. Het systeem focust zich daarbij nu in het bijzonder op voetgangers. Nieuw voor Night View Assist is namelijk de extra markering die het systeem weergeeft bij de hekenning van personen in het zichtveld van de camera, nog ver voordat die met het normale ogen waarneembaar zijn. Night View Assist âPlusâ vergroot, door middel van kaders om de personen op het beeldscherm, de attentiewaarde nog verder. Voordeel van Night View is dat het beeld - dat in zwart/wit wordt weergegeven op een display - overeenkomt met de realiteit van grootlicht en dat het kan worden ingeschakeld ook bij ander verkeer zonder dat het daarbij verblind.

Lane Keeping Assist: blijf binnen de lijnen
Meer dan een derde van alle ongevallen met dodelijke afloop in Duitsland heeft te maken met autoâs die van rijbaan wisselen. Lane Keeping Assist is een âvooruitziendâ systeem dat door middel van de multifuncionele camera continu in de gaten houdt of de bestuurder wel tussen de wegmarkeringen blijft. Als de bestuurder een markering overschrijdt en zodoende een risico loopt, gaat het stuurwiel duidelijk voelbaar pulseren. Het systeem van Mercedes-Benz gaat verder dan traditionele oplossingen doordat het rekening houdt met het gedrag van de bestuurder. Lane Keeping Assist herkent bepaalde acties van de bestuurder. Het geeft bijvoorbeeld geen waarschuwing af als er wordt geaccelereerd (inhalen, invoegen op de snelweg), bewust wordt ingestuurd of met kracht wordt geremd. Lane Keeping Assist waarschuwt de bestuurder afhankelijk van de omstandigheden gedurende langere of kortere tijd. Bepalende factoren daarbij zijn de breedte van de weg en of er een onderbroken of doorlopende markering wordt overschreden. Lane Keeping Assist wordt optioneel geleverd.

Speed Limit Assist: ken de limiet
Speed Limit Assist brengt de bestuurder op de hoogte van de geldende maximum snelheid. De multifunctionele camera in de vooruit herkent ronde verkeersborden met snelheidsaanduidingen voorzien van rode rand naast en boven de weg. De aangegeven limiet wordt vervolgens weergegeven via het display in de snelheidsmeter van de auto. De bestuurder dient op eigen initiatief de actueel gereden snelheid aan te passen. De display-aanduiding verdwijnt of veranderd zodra de maximum snelheid is opgeheven respectievelijk is gewijzigd. Speed Limit Assist werkt samen met het navigatiesysteem. Zo wordt continu gecheckt of de aangegeven limiet plausibel is (bijvoorbeeld max. 50 km/h binnen bebouwde kom). Speed Limit Assist wordt optioneel aangeboden.

ATTENTION ASSIST: wakker blijven!
Dankzij diverse zeer gevoelige sensoren is de nieuwe E-Klasse in staat de mate van bewustzijn van de bestuurder vast te stellen. De sensoren monitoren het gedrag van de bestuurder, de huidige rijomstandigheden en maar liefst 70 andere parameters. Naast langs- en dwarsversnelling worden bijvoorbeeld ook de clignoteurbediening en pedaalbediening bewaakt evenals externe invloeden zoals zijwind en oneffenheden in het wegdek. ATTENTION ASSIST is zodoende in staat concentratieverlies en een overgang van wakker zijn naar slaperigheid van de bestuurder vast te stellen. Mercedes-Benz doet al jaren onderzoek naar het stuurgedrag van bestuurders. Praktijktesten die zijn uitgevoerd over een periode van enkele jaren en waarbij 550 deelnemers betrokken waren, tonen aan dat slaperige bestuurders kleine stuurfouten maken, die meestal snel en abrupt worden gecorrigeerd. Daarom beschikt ATTENTION ASSIST ook over een zeer gevoelige stuuruitslag-sensor. Het systeem herkent op deze manier gedrag dat wijst op slaperigheid. Daarop volgt een geluidsignaal en een visuele waarschuwing op het display (âATTENTION ASSIST. Pause!â). ATTENTION ASSIST is standaard op de nieuwe E-Klasse.

PRE-SAFE(TM): de brug tussen actieve en passieve veiligheid Het anticiperende veiligheidssysteem PRE-SAFE(TM) is wederom standaard op de nieuwe E-Klasse. Diverse sensoren, onder andere van Brake Assist en ESP, herkennen hierbij omstandigheden en situaties die tot een ongeval kunnen leiden. Nieuw is daarbij dat al naar gelang de uitvoering binnenkort ook de korteafstandsradars hierin een belangrijke rol gaan spelen.

Zodra een gevaarlijke situatie wordt herkend, worden automatisch de veiligheidsgordels vóór aangespannen en de stoel van de voorpassagier eventueel in een gunstigere positie geplaatst. Zodoende worden de inzittenden in de optimale positie gebracht waardoor de gordels en airbags hun werk optimaal kunnen uitvoeren. De belastingen op het bovenlichaam en nek van de voorinzittenden worden bij een ongeval zodoende aanzienlijk gereduceerd. Herkend het systeem dat er problemen met de dwarsstabiliteit optreden dan worden zelfs de elektrisch bediende ramen en schuifdak automatisch in een veiligere positie gebracht. PRE-SAFE(TM) slaat zo een brug tussen actieve en passieve veiligheid.

Radartechnologie: nog effectiever vooruit kijken Mercedes-Benz gebruikt al langer radartechnologie voor onder andere het als extra leverbare DISTRONIC PLUS en Brake Assist PLUS. Beide systemen zijn zeer effectief als het gaat om het voorkomen van kop-staartbotsingen. Deze technologie kan gemiddeld eenvijfde van al dit soort aanrijdingen voorkomen, op de snelwegen loopt dit op tot 36%. Deze radartechnologie is voor de S-Klasse nog verder ontwikkeld en wordt evenal bij de S-Klasse ook leverbaar op de nieuwe E-Klasse. De âlangeafstandsradarâ krijgt nu een bereik van 200 meter (voorheen 150 meter) en de middenafstandradar kan nu 60 meter vooruit âkijkenâ en daarbij een detektiehoek van 60 graden bestrijken. Dit maakt het mogelijk om (onverwachte) verkeersituaties nog nauwkeuriger te detecteren. De twee korteafstandsradars die een detektiehoek van 80 graden hebben worden ook nu nog steeds toegepast.

PRE-SAFE(TM) Brake: remacties als âelektronische kreukelzoneâ Radartechnologie kan worden gebruikt om bestuurders te waarschuwen voor bijvoorbeeld een kop-staartbotsing, maar het kan ook de bestuurder assisteren bij een noodremingreep. Door radarsensors te koppelen aan Brake Assist PLUS, kan het remsysteem uitrekenen hoeveel remkracht nodig is om een aanrijding te voorkomen. De remassistentie volgt zodra de bestuurder remt bij snelheden tussen de 30 en 200 km/h en er sprake is van het volgen van andere herkenbare voertuigen. Tot 70 km/h werkt het systeem ook als een stilstaande file wordt benaderd. Dit leidt tot gecontroleerde en doelgerichte remactie of, als het gezien de afstand tot de voorligger nodig is, toekomstig zelfs tot het uitvoeren van een noodremingreep. Dit leverbare Brake Assist PLUS geeft de bestuurder in eerste instantie waarschuwingen waarop remacties dienen te volgen. Gebeurt dat niet, dan zal het 1,6 seconden voor de uitgerekende impact volautomatisch afremmen met 40% van de maximale remkracht. De bestuurder krijgt door deze vertraging nu nog een additioneel signaal waarmee hij of zij al naar gelang de verkeerssituatie en reaktie remmen en/of sturen alsnog in staat wordt gesteld een ongeval te vermijden. Grijpt de bestuurder dan nog niet zelf in, dan volgt (0,6 seconden voor de te verwachten crash) met het verder ontwikkelde systeem zelfs een remactie met maximale remkracht. Hoewel door deze zelf ingezette remingreep van de auto, vanwege een uitblijvende reactie van de bestuurder, de aanrijding hoogstwaarschijnlijk niet kan worden voorkomen, kan deze âelektronische kreukelzoneâ wel de ernst van het ongeval belangrijk beperken als de bestuurder verzaakt. Het biedt de inzittenden daarmee een hoge mate van (extra) bescherming.

Voetgangersveiligheid: nieuwe E-Klasse standaard met actieve motorkap De nieuwe E-Klasse wordt standaard uitgerust met een actieve motorkap. Bij een ongeval zorgt een geavanceerd detektiesysteem achter de voorbumper ervoor dat voorgespannen veren in de scharnierconstructie van de motorkap electromagnetisch worden ontspannen en de motorkap binnen milliseconden circa vijf centimeter omhoog bewegen. Dat vergroot de âdeformatiezoneâ van de motorkap en beperkt het risico op verwondingen voor voetgangers sterk. Bijzonder is dat de bestuurder de motorkap zelfstandig (dus zonder werkplaatsbezoek) kan âresettenâ.

150 crashes, 17.000 crashsimulaties
Gedurende de ontwikkelingsperiode heeft de nieuwe E-Klasse 150 hogesnelheidscrashes ondergaan en meer dan 17.000 crashsimulaties. Veertig verschillende crashtests waren bedoeld voor de wereldwijde typegoedkeuring. De overige crashsimulaties zijn bij Mercedes-Benz op eigen initiatief uitgevoerd volgens normen, die duidelijk verder gaan dan de wettelijke vereisten. Het kreukelzoneprincipe, dat door Mercedesâ veiligheidspionier Béla Barény werd ontwikkeld, is in de nieuwe E-Klasse verder geperfectioneerd. De krachten die bij een ongeval vrijkomen worden daardoor nu nog beter verdeeld. Ze zoeken vooral een weg làngs het passagierscompartiment. De toepassing van Ultra-high-strength staalsoorten die meer weerstand bieden en tegelijkertijd lichter zijn zorgen er voor dat de âpassagierscelâ hoge krachten kan weerstaan. Zoân 72% van alle carrosseriedelen van de nieuwe E-Klasse zijn van deze hightech staalsoorten gemaakt â een nieuw record voor een personenauto.

Uitgebreid veilig
Tot de standaard veiligheidsuitrusting van de nieuwe E-Klasse horen negen airbags (uit te breiden tot elf airbags). Nieuw is de knieairbag voor de bestuurder die evenals de adaptieve frontairbags bij frontale aanrijdingen extra veiligheid biedt. Verder worden nu ook een Pelvisbag in de voorstoelen toegepast die naast de windowbag en sidebag het lichaam van de voorinzittenden bij een zijaanrijding additioneel beschermt. De Pelvisbag beschermt de inzittende ter hoogte van de buik en het bekken. Verder is de auto uitgevoerd met gordelspanners en gordelkrachtbegrenzers (achter alleen op de buitenste zitplaatsen). Vóór worden zelfs adaptieve gordelkrachtbegrenzers toegepast incl. NECK-PRO crashactieve hoofdsteunen. Daarnaast behoort ook ATTENTION ASSIST en de actieve motorkap tot de standaarduitrusting. Eind 2009 komen optioneel ook adaptieve gordelkrachtbegrenzers voor de achterpassagiers beschikbaar. Deze passen zich v.w.b. hun werking automatisch aan aan de lengte van de passagiers die herkend wordt aan de afrolling van de gordel. Bij relatief grote achterpassagiers wordt direct de maximale spankracht geactiveerd en pas na een bepaalde tijd door de gordelkrachtbegrenzer verminderd, terwijl de gordelkracht bij kleine passagiers aanvankelijk laag wordt ingesteld en tijdens het crashverloop continu toeneemt.