Gemeente Epe


Succesvolle evaluatie met voetbalclubs

De gemeente Epe heeft met de voetbalclubs uit de gemeente de afspraken geëvalueerd voor georganiseerde wedstrijden tegen clubs uit het
betaald voetbal. Vóór aanvang van het seizoen 2008 zijn door de
gemeente in samenwerking met de politie een aantal afspraken opgesteld over de vergunningaanvraag voor deze evenementen en over openbare
orde- en veiligheidsaspecten. Deze afspraken zijn met de voetbalclubs besproken en nu geëvalueerd. De aanwezige voetbalclubs spraken tijdens deze evaluatie van een zeer goed verlopen seizoen en kunnen zich goed vinden in de afspraken.

Dit seizoen hebben zich geen incidenten voorgedaan en zowel de
vergunningverlening als de organisatie van de wedstrijden is soepel verlopen. De contacten tussen de clubs, politie en gemeente lopen goed en behoeven geen verbetering. Afgesproken is dat voor de toekomst de gemaakte afspraken gehandhaafd blijven. Het gaat hierbij om de
volgende afspraken:

* de aanvraagtermijn voor een evenementenvergunning voor een
wedstrijd tussen een lokale voetbalclub en een club uit het
betaald voetbal is 8 weken;

* deze termijn van 8 weken geldt zeker voor wedstrijden tegen Ajax, PSV, Feyenoord, Go Ahead Eagels en grote bekende buitenlandse
clubs;

* de organiserende club mag kiezen voor een termijn van 4 weken voor wedstrijden tegen andere clubs indien zij zelf inschatten dat er geen sprake is van risico;

* aanvragen die binnen 4 weken worden ingediend zullen altijd buiten behandeling worden gehouden;

* geen alcohol voor, tijdens en tot één uur na de wedstrijden genoemd onder punt 2;

Tijdens een bijeenkomst met alle besturen van de lokale voetbalclubs (najaar 2007) zijn deze afspraken besproken. In dit overleg werd
besloten om deze regels voor het seizoen 2008 toe te passen en ze na afloop van het seizoen te evalueren. Deze evaluatie heeft onlangs
plaatsgevonden en opnieuw waren daarbij alle besturen van de lokale voetbalclubs uitgenodigd.