Vereniging Milieudefensie

Kilometerheffing werkelijk zo eerlijk voor het klimaat?

Brief: Klimaatbeleid verkeer faalt op alle fronten

Amsterdam, 16 december 2008 - Eurlings heeft het niet zo met het klimaat. Meer wegen, dat is hoever zijn horizon reikt. Ondertussen oordeelt een groeiend aantal adviesraden en adviesbureaus in ferme bewoordingen dat alle belangrijke klimaatregelen op zijn beleidsterrein ver achterblijven bij de eigen doelstellingen. Eurlings schreef in reactie dat hij desondanks geen aanleiding ziet om zijn beleid op dit onderdeel te herzien. Ook de Kamer lijkt daar nauwelijks een punt van te maken: de bespreking van deze 'niets horen, niets zien, niets zeggen'-reactie is inmiddels van 17 december 2008 verschoven naar 16 februari 2009.

In een vandaag verstuurde brief zet Milieudefensie op een rij wat de belangrijkste klimaatmaatregelen zijn voor verkeer, hoe deze inmiddels grotendeels hebben gefaald, en welke adviesraden en deskundigen dat inmiddels samen met Milieudefensie geoordeeld hebben.

In een bijlage wordt bovendien uit de doeken gedaan hoe de huidige plannen voor de kilometerheffing onzuinige auto's stimuleren. Voorbeeld: het rijden in een Daihatsu Cuore of Peugeot 207 zal bij gemiddeld kilometrage flink duurder worden, terwijl het rijden in een benzineslurpende Volkswagen Touareg juist flink goedkoper wordt.

Milieudefensie pleit ervoor dat het Ministerie van Verkeer en Waterstaat haar verantwoordelijkheid tot CO2 -reductie serieus neemt. Als eerste stap zou het ministerie openheid moeten geven over de CO2 -effecten van haar beleid. Overigens weinig anders dan hoe de overheid bij autofabrikanten vereist dat zij hun CO2 -uitstoot duidelijker adverteren.

Brief Vaste Comissie Verkeer en Waterstaat (PDF, 12 december 2008) Bijlage: De Kilometerheffing: werkelijk zo eerlijk voor het klimaat? (PDF)

Zie ook: Eerlijk over CO2 - Autofabrikanten spotten met de wet