Persbericht

Ecreation introduceert chatbot Billie voor bol.com In MSN geïntegreerde interactieve agent helpt bij zoeken naar producten

Nieuwegein/ Woerden, 16 december 2008 -- Wie kent niet het bolle blauwe figuurtje van bol.com? Het karakter van de online mediawinkel is vanaf nu ook beschikbaar als chatbot, ook wel interactive agent genoemd. Billie van bol.com is toe te voegen als contact in de MSN-lijst. In samenwerking met bol.com ontwikkelde Ecreation een chatbot die via Windows Live Messenger mensen helpt bij het zoeken naar producten op de website. Bol.com is hiermee de eerste volledig online georiënteerde webwinkel met een chatbot.

Billie van bol.com is te gebruiken via Windows Live Messenger. De chatbot is direct in te zetten via www.bol.com of door billie@bol.com als persoonlijk contact toe te voegen aan MSN. Het karakter verschijnt dan in de MSN-buddy lijst. Hierna kunnen gebruikers er interactief mee chatten. De agent 'leest' de ingetypte zoekvraag en reageert hier direct op zoals een mens zou doen met een antwoord of wedervraag. Doordat de chatbot direct gekoppeld is aan de database van bol.com geeft de interactive agent op basis van de zoekvraag een overzicht van alle gerelateerde producten die op de website te vinden zijn. Billie van bol.com helpt 24 uur per dag, 7 dagen per week bij het zoeken naar boeken, cd's, dvd's, elektronica, games en notebook- en pc-accessoires.

Bol.com is de eerste online retailer die een chatbot inzet als sales, marketing- en helpdesk-tool. Zo helpt Billie van bol.com niet alleen bij het vinden van het juiste product, maar kan deze ook informatie verschaffen over het retourneren van artikelen. De chatbot is voor de online mediawinkel, naast de bestaande website, een nieuw kanaal om potentiële klanten te bereiken en aan zich te binden. De online tool moet het voor mensen gemakkelijker maken om producten te zoeken op de website www.bol.com.

'Bol.com staat bekend als een partij met innovatieve ideeën op het gebied van online shoppen. Zij hebben uitstekende faciliteiten om de waarde van een interactive agent goed uit te laten komen', zegt Sjoerd van Dijk, managing director bij Ecreation. 'Chatbots ondersteunen een persoonlijke (klant)benadering en informatievoorziening. Het is voor merken belangrijk om binnen te dringen in de 'circle of friends'. Billie van bol.com is een goed voorbeeld van de toegevoegde waarde die een chatbot kan hebben als marketing, sales- en helpdesktool.'

(386 woorden)