Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Ede, 16 december 2008

Thuiswinkel.org verwelkomt 1.000ste lid

Thuiswinkel.org verwelkomt met de acceptatie van selexyz.nl haar 1.000ste lid! De 1.000 leden van de belangenvereniging vertegenwoordigen circa 80% van de totale omzet van de Nederlandse thuiswinkelmarkt, die in 2008 naar verwachting 5,5 miljard euro bedroeg. Daarvan is naar verwachting zo'n 5 miljard euro online omgezet. Alle leden van Thuiswinkel.org voeren het keurmerk Thuiswinkel Waarborg.

In de afgelopen jaren is sprake geweest van een explosieve ledengroei. De aanwas van nieuwe leden is afkomstig uit álle sectoren van bedrijven die producten of diensten aan consumenten verkopen via internet, catalogus, post, et cetera. Thuiswinkel.org bestaat sinds december 2000. Destijds startte de vereniging met 38 leden. Vooral de laatste drie jaar wordt gekenmerkt door een forse toename; het ledenaantal verdubbelde van 500 leden medio 2007 naar 1.000 leden in december 2008. Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: 'Nog altijd vragen gemiddeld 1 tot 2 webwinkels per dag het lidmaatschap aan. Gemiddeld komt overigens één op de drie niet door de juridische en/of financiële ballotage. De ledengroei van de belangenvereniging overtreft daarmee onze verwachtingen, maar is wel een afspiegeling van de groei van de markt. Thuiswinkel.org vertegenwoordigt inmiddels een dwarsdoorsnede van grote, middelgrote en kleine professionele thuis- en webwinkels in Nederland."

Leden van Thuiswinkel.org zijn te herkennen aan het consumentenkeurmerk Thuiswinkel Waarborg. Daarmee geven ze aan dat ze zich houden aan de onlangs met de Consumentenbond overeengekomen nieuwe Algemene Voorwaarden Thuiswinkel. Voor consumenten betekent het Thuiswinkel Waarborg dat zij recht hebben onafhankelijke geschillenbeslechting via de Geschillencommissie Thuiswinkel of een vergelijkbare geschillenregeling.

De toename van het aantal leden wordt onder meer verklaard door het toenemende belang van het Thuiswinkel Waarborg voor zowel webwinkels als consumenten. Onderzoek onder leden van Thuiswinkel.org leert, dat naast het keurmerk, lobby en belangenbehartiging een belangrijke reden is om lid te worden van de belangenvereniging.

Wijnand Jongen: 'Om het Thuiswinkel Waarborg verder te versterken, gaat Thuiswinkel.org alle leden vanaf januari jaarlijks actief controleren op de naleving van de nieuwe algemene voorwaarden en relevante wet- en regelgeving. Dit gebeurt door de onafhankelijke Stichting Certificering Thuiswinkel, die hiervoor in het leven is geroepen. Hierdoor zal de waarde van het keurmerk verder toenemen. Alle leden van Thuiswinkel.org dienen zich voor het eind van 2009 te certificeren.'

Igor Verhoeven, manager e-commerce van boekhandelsketen selexyz : 'Wij zijn blij als 1000e lid aan te mogen sluiten bij Thuiswinkel.org. De groei van de vereniging en het belang van het keurmerk is het bewijs dat een krachtige belangenvereniging waarde biedt voor alle webwinkels die op professionele wijze met consumenten willen omgaan. De nieuwe algemene voorwaarden die zijn overeengekomen met de Consumentenbond geven webwinkels en consumenten duidelijkheid en de op handen zijnde jaarlijkse verplichte certificering van Thuiswinkel Waarborg geeft kwalitatieve inhoud aan het keurmerk Thuiswinkel Waarborg. In de Twinkle top 100 staat selexyz.nl op de 35e plaats met een omzet van 23,5 miljoen euro. Gezien het verder toenemende belang van onze internetverkopen sluiten wij ons aan bij Thuiswinkel.org. Hiermee bieden we in onze internetwinkel dezelfde waarborgen en kwaliteit als in onze 16 boekhandels en 26 campusvestigingen".

Tabel: Leden Thuiswinkel.org per 1 januari 2009

2001: 38
2002: 74
2003: 100
2004: 150
2005: 196
2006: 265
2007: 396
2008: 738
2009: 1.000


- EINDE PERSBERICHT-

---

THUISWINKEL.ORG
De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org is als belangenorganisatie de primaire belangenbehartiger van bedrijven die producten en/of diensten op afstand (internet, catalogus, post) verkopen aan consumenten.

Alle leden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de Algemene Voorwaarden Thuiswinkel, zoals in oktober 2008 overeengekomen met de Consumentenbond, tot stand gekomen onder auspiciën van de Sociaal Economische Raad (SER). In de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg wordt voorts verwezen naar relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.

De vereniging telt inmiddels 1.000 leden, fungeert als spreekbuis voor haar leden en streeft ernaar de zelfregulering binnen de branche te bevorderen. Daarnaast is het uitwisselen van kennis en informatie onder haar leden en met derden een belangrijke doelstelling.

Keurmerk Thuiswinkel Waarborg

De gedragsregels van Thuiswinkel.org zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumentenkeurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, catalogus, post. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting. Consumenten kunnen bedrijven die zich hebben gecommitteerd aan deze gedragsregels herkennen aan het keurmerk Thuiswinkel Waarborg.

BGN/selexyz
Tot de Boekhandels Groep Nederland (BGN) behoren de selexyz boekhandels: selexyz adr.heinen, selexyz broese, selexyz dominicanen, selexyz dekker v.d. vegt, selexyz donner, selexyz gianotten, selexyz kooyker, selexyz van piere, selexyz scheltema, selexyz scholtens, selexyz de tille, selexyz verwijs en selexyz zakelijk. selexyz heeft ook 26 campusvestigingen in HBO's en universiteiten. selexyz.nl staat op plaats 35 in de Twinkle top 100.

Achtergrondinformatie (