Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -
Libelle: veel stress door verplichtingen en boodschappen Helft van vrouwen ziet op tegen kerst

Hoofddorp, 16 december 2008 - Nederlanders verheugen zich massaal op de gezellige kersttijd. Maar de helft van de vrouwen ziet er ook tegenop. Familieverplichtingen, stil verdriet en bergen boodschappen veroorzaken veel stress. Dat blijkt uit een onderzoek van weekblad Libelle. Het vrouwenblad, recent uitgeroepen tot Tijdschrift van het Jaar, geeft tips om ergernissen met kerst te voorkomen.

De positieve gevoelens rond kerst overheersen bij de respondenten. Het leukste is de typische kerstsfeer, zo vindt 86%: de verlichte winkelstraten, kerstdecoraties en passende kerstmuziek. 85% denkt spontaan aan lekker eten.

Weinig trek
Maar vrouwen voelen toch ook organisatorische stress, 46% van hen zegt tegen de kerstdagen op te zien. Een op de vijf vrouwen heeft weinig trek in de verplichte familiebezoekjes. Tweederde bezoekt daadwerkelijk familie. Verder blijven we vooral thuis met de kerstdagen om te 'cocoonen': lezen, spelletjes doen en met z'n allen op de bank naar een film kijken. Een op de tien Nederlanders gaat met de kerstdagen op vakantie. Extra hard
Boodschappen doen in de uitpuilende winkels en sjouwen met loodzware boodschappentassen drukt voor veel vrouwen de pret (12%). En dat er dan als klap op de vuurpijl ook nog gekookt moet worden, vormt voor 6% de bekende druppel. Stil verdriet is voor 16% van de ondervraagde vrouwen reden waarom kerst wat hen betreft zo snel mogelijk weer voorbij mag zijn. In deze periode komt het gemis van dierbaren extra hard aan. Mannen anders
Mannen blijken kerst anders te ervaren dan vrouwen. Ze kijken over het algemeen iets positiever tegen de kerstdagen aan. Niettemin ziet vier op de tien er tegenop, onder meer vanwege de familieverplichtingen (16%) of omdat het zo saai is en ieder jaar hetzelfde (10%). Kerstkribbigheid
In menig familie leidt kerst nog wel eens tot kerstkribbigheid. Er ontstaan irritaties, onder andere door oeroude familierituelen en vastgeroeste tradities waar vooral de 'koude kant' zich over op kan winden. Met name de mythe dat kerst leuk en gezellig hoort te zijn, zorgt voor extra druk. Hou het kort
Libelle gaat in haar glossy kerstnummer van week 52, dat vanaf 19 december in de winkels ligt, uitvoerig in op het kerstonderzoek. Daarbij worden onder meer tips aan de hand gedaan om te voorkomen dat kerst ergernissen veroorzaakt of leidt tot een slepende familievete. "Zie je elkaar gewoonlijk zelden, plan dan geen marathonsessies rond de kerstboom. Hoe korter het feest, hoe minder kans op strubbelingen. Voorkom dat traditie een dwangbuis wordt. Mensen worden ouder, kinderen worden groter en leefpatronen veranderen. Misschien is het tijd voor een andere vorm?" Nuttiger cadeaus
Andere opvallende uitkomsten van het onderzoek, waaraan ook aandacht wordt gegeven op www.libelle.nl, zijn:
* De kredietcrisis geeft geen aanleiding tot beknibbelen. Wel is er een trend van luxe naar meer nuttiger cadeaus.
* Zes op de tien Nederlanders zegt te veel te eten tijdens de kerstdagen. Eenderde verwacht zwaarder te zijn na de feestdagen.
* Opvallend veel jongeren vrezen een eenzame kerst. Jongeren onder de 35 jaar zien meer op tegen eenzaamheid (34%) dan mensen boven de 35 jaar (10%).
* 'White Christmas' van Bing Crosby is de favoriete kersthit, terwijl 'Last Christmas' van Wham op twee staat. Het onderzoek is uitgevoerd door bureau Synovate onder 1.047 personen van achttien jaar en ouder, waarbij is gekeken naar leeftijd, opleiding en geslacht om zo een representatief beeld te krijgen van de Nederlandse bevolking.

Over Libelle
Libelle bestaat al sinds 1934 en is het grootste en invloedrijkste vrouwenweekblad van Nederland. Lezerskern zijn vrouwen van 28 t/m 55 jaar. Libelle is herkenbaar en 'dichtbij'. Er wordt veel aandacht besteedt aan het 'thuisgevoel'. De ruggengraat van Libelle wordt gevormd door sterke en befaamde columns en rubrieken zoals Anne-Wil, Juul, Jan, Jans en de kinderen en Libelle Helpt. Medewerkers als Tineke Beishuizen, Ebru en Wieke Biesheuvel genieten landelijke bekendheid. Libelle is veel meer dan een blad alleen. Het heeft ook een site, glossies, reizen, 11 Libelle Specials per jaar en Libelle Bookazine. En niet te vergeten de jaarlijkse Libelle Zomerweek. In 2006 won Libelle de prestigeuze Mercur d'Or voor haar gehele oeuvre. In december 2008 werd Libelle uitgeroepen tot Tijdschrift van het Jaar. Kijk voor meer informatie op www.Libelle.nl. Over Sanoma Uitgevers
Sanoma Uitgevers B.V. is met bijna 80 publiekstijdschriften (inclusief bijbehorende extensies en evenementen) en ruim 200 websites de grootste multimediale uitgever in Nederland. In 2007 haalden Sanoma Uitgevers en haar dochters en deelnemingen - Sanoma Magazines Netherlands - een omzet van 539,8 miljoen euro. In Hoofddorp werken circa 1100 medewerkers op redacties en ondersteunende afdelingen. Bij de dochterondernemingen Sanoma Men's Magazines, Jonge Gezinnen, Mood for Magazines en ilse media werken nog eens ruim 750 medewerkers. Meer informatie over Sanoma Uitgevers: www.sanoma-uitgevers.nl. Sanoma Uitgevers maakt sinds 2001 deel uit van Sanoma Magazines, de internationale tijdschriftendivisie van het Finse mediaconcern Sanoma. Sanoma Magazines is met meer dan 300 tijdschriften in 13 landen een van de grootste publiekstijdschriftenuitgeverijen in Europa.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met (