Gemeente Hilversum

Beresteinseweg krijgt rechts in, rechts uit

publicatiedatum: dinsdag 16 december 2008

De toegang tot de Vaartweg-West/Beresteinseweg wordt niet afgesloten, automobilisten kunnen er straks rechts in- en rechts uitrijden buiten de verkeerslichten om en er komt geen nieuwe brug over de Gooise Vaart. Met dat voorstel aan de gemeenteraad hopen Burgemeester en Wethouders een eind te maken aan de discussie die de gemoederen op de Beresteinseweg een half jaar lang heeft beziggehouden. Het college baseert zijn besluiten op een enquête onder bewoners en bedrijven op de Vaartweg-West en de Beresteinseweg.

Enquête
Naar aanleiding van het Definitief Ontwerp voor de maatregelen van het Integraal BereikbaarheidsPlan Hilversum e.o. (IBP) in 2009 ontstond deze zomer onrust op de Beresteinseweg.
Volgens sommigen zouden de handtekeningen voor de bewonersvariant 'rechts in, rechts uit' onder 'valse voorwendselen' zijn opgehaald. Daarop stelde wethouder Boog de gemeenteraad voor om de ontsluiting van de Beresteinseweg buiten de besluitvorming te houden en een onafhankelijke enquête te houden onder bewoners en bedrijven.

Op de 61 ingezonden formulieren spraken 31 geënquêteerden zich uit voor de variant 'rechts in, rechtsuit buiten de verkeerslichten om'. Daarnaast werden 19 stemmen uitgebracht voor een brug ter hoogte van de bedrijven (Bekura), 9 stemmen op een brug bij 't Jagerspaadje. Op twee formulieren werd geen voorkeur uitgesproken.

Een door het CDA ingediende variant om de Vaartweg-West/Beresteinseweg binnen de verkeerslichtenregeling te houden, is niet in de enquête meegenomen. Nader onderzoek wees namelijk uit dat dit al in 2011 de doorstroming op de Ring West zou gaan frustreren.

Het college concludeert dat er geen twijfel meer bestaat aan het oordeel van de meerderheid van de belanghebbenden. Alle reeds gestarte planologische procedures voor de realisatie van een brug over de Gooise Vaart zullen na de definitieve besluitvorming in de gemeenteraad worden gestopt.

De inrichting
De toegang tot de Vaartweg-West wordt zo ingericht dat autoverkeer vanaf de Geert van Mesdagweg en de centrumkant van de Vaartweg rechtsaf kan draaien richting Beresteinseweg. En dat autoverkeer vanaf de kant van de Beresteinseweg alleen rechtsaf mag uitrijden naar de Gijsbrecht van Amstelstraat. Voor automobilisten die de andere kant op willen, wordt op de kruising van de Nieuwe Havenweg met de Verlengde Loswal een keermogelijkheid gecreëerd. Ongewenst keergedrag op de Gijsbrecht van Amstelstraat wordt bemoeilijkt door de aanleg van een verhoogde rijbaanscheiding over de as van de weg tussen de Vaartweg en de Nieuwe Havenweg.

De bewegingen buiten de verkeerslichtenregeling om worden na invoering een jaar lang gemonitord, met name op de aspecten verkeersveiligheid en doorstroming buitenring.

Verdere procedure/uitvoering
Het Definitief Ontwerp IBP 2009, onderdeel Beresteinseweg, wordt op woensdag 14 of woensdag 21 januari besproken in De Discussie van de gemeenteraad. De kruisingen van de Gijsbrecht van Amstelstraat met de Vaartweg en de Nieuwe Havenweg worden in de loop van 2009 heringericht.

Hilversum beter bereikbaar
Het Definitief Ontwerp Beresteinseweg is in te zien op (en te downloaden vanaf) de "Website Hilversum Beter Bereikbaar". Op deze website is ook alle achtergrondinformatie te vinden over het Integraal BereikbaarheidsPlan Hilversum e.o.