Provincie Zuid-Holland

Vergadering Gedeputeerde Staten 16 december 2008

---

VERGADERING GEDEPUTEERDE STATEN 16 DECEMBER 2008

Dit is de laatste vergadering van 2008. Het kerstreces duurt tot 5 januari 2009.

Dit is een populaire samenvatting van een selectie van onderwerpen uit de vergadering van Gedeputeerde Staten (GS) van 16 december 2008. De vastgestelde besluitenlijst van deze GS-vergadering wordt één week na de vergadering op www.zuid-holland.nl gepubliceerd. De reeds gepubliceerde besluitenlijsten en agenda's van de GS-vergadering vindt u ook op deze website onder 'Stateninformatie'.

Hof van Delfland wordt Integraal Ruimtelijk Project
Het College van GS gaat Provinciale Staten voorstellen om in eerste instantie twee miljoen euro uit te trekken voor de sanering van negen hectare verspreid liggende glastuinbouw in Midden-Delfland. De sanering is onderdeel van het Randstad Urgent project Mooi en Vitaal Delfland. Met deze investering nodigen GS de bestuurlijke partners van de Hof van Delfland uit om soortgelijke concrete stappen te ondernemen.

Het gebied ligt tussen de bebouwde kommen van Den Haag, Zoetermeer en Schiedam, ten oosten van het Westland.

Het doel van dit project is het opknappen van het landschap, uitbreiden van het groen, behoud van de melkveehouderij, de kwaliteitsverbetering van recreatiegebieden en verbetering van de bereikbaarheid voor recreanten.

Om dit te bereiken wordt komend voorjaar de Hof van Delflandraad opgericht. Hierover is in september 2008 door alle betrokken gemeenten, het rijk, de provincie en het waterschap besloten. Voorzitter van de Raad wordt gedeputeerde Joop Evertse.

Geen voorkeur voor wegennet in Zuidplas
Een milieuonderzoek naar de infrastructuur in de Zuidplas concludeert dat er vanuit milieuoogpunt geen dwingende redenen zijn om een bepaald wegennetwerk als voorkeur aan te wijzen. Die keuze moet gemaakt worden vanuit verkeerskundige, ruimtelijke, financiële en bestuurlijke overwegingen.

Om de ontwikkelingen in de Zuidplas mogelijk te maken worden op dit moment verschillende bestemmingsplannen voorbereid. Onderdeel van die bestemmingsplannen is een onderzoek naar de milieueffecten van de plannen. De infrastructuur, die nodig is om die ruimtelijke plannen te ontwikkelen, is ook onderzocht op milieueffecten. Gedeputeerde Staten hebben de rapportage over deze milieueffecten vastgesteld en aangeboden aan de gemeenten in de Zuidplas.

In het milieueffectrapport (MER) zijn netwerken van nieuwe regionale wegen onderzocht, met daarbinnen de volgende alternatieven:

omleiding van de N 219 bij Nieuwerkerk a/d IJssel in plaats van het aanpassen van de huidige N 219;

al dan niet doortrekken van de veilingroute over de Rotte tot aan de N 209 bij Bleiswijk;

korte of lange versie van de parallelle structuur van de A12.

Ook is gekeken naar het meest milieuvriendelijke alternatief, dat bestaat uit het opknappen van de huidige N 219, het niet doortrekken van de veilingroute en de korte versie van de parallelstructuur. Dit alternatief wordt standaard in een MER meegenomen.

VVD bezorgd over gevolgen vertragingen HogeSnelheidsLijn
De Statenleden Nulkes, Brill, Waterman en Van der Dussen van de VVD hebben met schriftelijke vragen hun zorgen geuit over de financiële consequenties voor de provincie van de aanhoudende vertraging van de levering van nieuwe treinstellen voor de HSL. Het gaat om de diensten tussen Amsterdam-Rotterdam-Breda en Brussel. Gedeputeerde Staten antwoorden dat de provincie niet heeft geïnvesteerd in de HSL. De provincie heeft wel enkele werkzaamheden uitgevoerd ten behoeve van de HSL, zoals de aanleg van ongelijkvloerse kruisingen met provinciale wegen, maar die zijn allen betaald door het projectbureau HSL. De ontstane situatie heeft geen financiële consequenties voor de provincie. Totdat het HSL-tracé in gebruik wordt genomen, blijft zal de huidige dienstregeling voor het treinverkeer gehandhaafd. Gedeputeerde Staten verwachten niet dat de vertraging van de oplevering van de nieuwe treinstellen leidt tot meer overlast van het vliegverkeer boven de Duin- en Bollenstreek. Op de trajecten waarop de nieuwe treinstellen gaan rijden is geen sprake van vervanging van het vliegverkeer door de HSL. Gedeputeerde Staten dragen j geen verantwoordelijkheid voorvoorde exploitatie van de HSL.

De volledige beantwoording van de Statenvragen nummer 2222 is binnen een week na vaststelling te vinden onder de kop Stateninformatie op www.zuid-holland.nl

Incidentele subsidie Ondernemersklankbord
De Stichting Ondernemersklankbord ontvangt gedurende drie jaar 100.000 euro subsidie van de provincie. De stichting is een netwerk van praktijkdeskundigen waar startende en gevestigde ondernemers terecht kunnen voor onafhankelijk en deskundig advies. De stichting draagt bij aan de doelstelling van de provincie Zuid-Holland om 10 procentmeer starters vanuit het beroepsonderwijs op weg te helpen en om (bedrijfs)uitval met 5 procent te verminderen. De stichting ontvangt subsidie om 130 coachingstrajecten per jaar te doorlopen. Deze doelstelling is in 2007 met 154 coachingstrajecten en 224 starters ruimschoots gehaald. De komende jaren richt de stichting zich vooral op coaching van bedrijven in de vier beeldbepalende clusters die de provincie heeft gedefinieerd. Dit zijn Life- en Health Sciences, Greenports, Transport en Logistiek en Water en Deltatechnologie. Zij ontvangen daarvoor in de jaren 2008, 2009 en 2010 circa 100.000 euro per jaar. De provinciale financiering loopt daarna ten einde, omdat de provincie vindt dat activiteiten op het gebied van ondernemerschap overgelaten kunnen worden aan Kamers van Koophandel, ondernemers en gemeenten.

CDA bezorgd over veiligheid omleiding N 217 Stougjesdijk
De provincie is 1 december 2008 gestart met de werkzaamheden aan de
N 217 Stougjesdijk. In dit plan is voor de kruising met de Kwakscheweg een turborotonde gepland. Deze rotonde zal door veel fietsende scholieren gebruikt gaan worden. De Statenleden Heemskerk en Edel van het CDA hebben met schriftelijke vragen hun zorgen geuit over de veiligheid. Gedeputeerde Staten antwoorden dat zij op de hoogte zijn van de bezwaren van de scholengemeenschap Willem van Oranje en de wethouder van Oud-Beijerland tegen het ontwerp van de turborotonde in de omleiding van de Stougjesdijk. Gedeputeerde Staten houden ondanks de bezwaren vast aan het ontwerp, omdat die voldoet aan geldende ontwerprichtlijnen en veiligheidseisen. Een veiliger alternatief is er niet.

Begin december heeft de provincie gesproken met de gemeente Oud-Beijerland en is een oplossing gevonden. Er wordt een extra fietspad van 200 meter in tweerichtingen ten zuiden van de N 217 aangelegd. Dit nieuwe fietspad loopt van de turborotonde naar een rotonde met een enkele rijstrook op de kruising met de Polderlaan. De gemeente zorgt voor de grondverwerving en de procedures; de provincie legt het fietspad aan.

De volledige beantwoording van de Statenvragen nummer 2207 is binnen een week na vaststelling te vinden onder de kop Stateninformatie op www.zuid-holland.nl

Subsidies
Het College van Gedeputeerde Staten heeft de volgende subsidies verleend:

Aan de Gemeente Jacobswoude ¤ 192.371,- voor de Rotonde N446/Oudenddijkseweg.

Aan de Gemeente Alphen aan den Rijn ¤ 200.000,- voor het project Tooegankelijkheid haltes openbaar vervoer.

Aan Het Zuid-Hollands Landschap ¤ 610.000,- voor de grondverwervingg Hooge Boezem bij Haastrecht.

Aan Het Zuid-Hollands Landschap ¤ 130.000,- voor de aankoop van groond voor natuurgebied Holle Mare Derryvliet.

Aan de Stichting Mills & Minds ¤ 49.980,- voor de productie van eenn HD promotievideo.

Aan de World Model United Nations in Zuid-Holland ¤ 7.500.- voor dee organisatie van het WMUN-congres in 2009

Aan de Stichting Kennisalliantie Zuid-Holland ¤ 400.000,- voor het project Kennisnetwerken.

---